Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Powerbox Multiplex Core

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Vi får hoppas att BB blir av.
    du har inte adresser som är i konflikt med varandra i sensorn?
    / Lennart

    Kommentar


    • #17
      Nej, i fallet "Lipo saver" sensorn har den två sensor-positioner och de är 2 och 3 som default och det kör jag med.

      En helt annan grej som jag inte har testat på Core-radion ännu är att flyga med den inbyggda variometern. Tidigare har jag använt Multiplex Suffleur. Jag gillar den för att den går att ställa in som jag vill ha den och för att själva variometerljudet är naturligt. Den inbyggda varion i Profi TX passade aldrig mig. Dels går den inte att konfigurera så bra och dels så låter den väldigt syntetiskt. Den som är inbyggd i Core verkar ha potential, det går i alla fall att ställa in de saker jag vill, men jag har som sagt inte flugit med den ännu. Det hade varit skönt att slippa Suffleuren, en grej mindre att ladda och hålla reda på.

      Kommentar


      • #18
        Ok, det var en tanke då det kan bli riktig konstigt med adresserna. Varion i Core är helt ok tycker jag, som gammal fullskala segelflygare.
        Använder MPX TAS/TEK varion i windexen och volymen har jag på ett av vreden, TEK gain på det andra och vario on/off på en av tryckknapparna. Och jag har också provat mpx vanliga alt/ vario, TAS alt varion samt varion i SM unisens e och de funkar alla i Core.
        Här är min setup på Windex har även en bra konverteringstabell över utslagen mellan MPX och Core men tyvärr så tillåter inte sidan Exel filer men kontakta mig om ni vill ha den. Vi kan ju även dela modell minnen om så önskas, eller all informationen i en setup tex funktionerna eller ljud.
        /Lennart
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-04-03, 13:16 .

        Kommentar


        • #19
          Det var intressant att se din pdf och hur du har lagt upp funktionerna. Bra med vario volym och gain på rattarna, det skall jag ta efter!

          Kommentar


          • #20
            Glömde att knappen på höger kant har jag vario on/off på.
            Det som är en riktigt farlig grej är att om man är inne i servomenyerna bl.a. och råkar komma åt reset curve knappen vilket är mycket lätt med touchscreen och missar detta så kan man helt plötsligt ha tex två skevroder som går åt samma håll eller liknande. Det är många som påtalat denna risk och jag har själv råkat ut för det innan man kollade extra. Det kommer nog en ändring på den funktionen. Den nya updaten 2.50 kommer på tisdag där en del buggar skall vara fixade efter 2.45.
            /Lennart

            Kommentar


            • #21
              Update 2.50 finns att ladda ner innehåller bl.a.

              Linux Application V2.50

              Transceiver V1.33

              Stickcontroller V1.4

              Doorsequencer feature implemented

              Fast Start feature implemented (last loaded model works after 1-2 seconds after powering up)

              Sensor names can be renamed

              Teacher/Student works also with SRXL (M-Link)

              Long-press-buttons are marked with a small triangle

              M-Link sensors scan at startup overworked

              Voice output queue improved

              Added a "Middle telemetry" voice output

              Modified Core battery identificator (every bar is now 20%)

              Different small bugfixes

              Jag har testat och de buggar jag fann i den förra har rättats till. Och man kan nu också stänga av ”fast start”
              powerbox terminal finns också uppdatering 3.1.13.

              Och tyvärr ställdes IGG träffen i Maj på Brännebrona in.

              Kommentar


              • #22
                Jag ser att ni båda, Aeroparts och anj, har kommit mycket längre än mig i er utforskning av sändaren. Jättekul och bra att ni delar med er av era erfarenheter!
                Normalt när jag startar sändaren så går allt bra och den senast valda modellen kommer upp. Men ibland låser det sig på 2% och sen ”timeoutar” datorn i sändaren och vägrar läsa in modellen. Startar jag om sändare så kommer det upp modelerror och då kan jag välja en modell – som laddas utan problem. Jag har tittat lite på PB-forumet och där antyds att det kan vara minneskortet där modellerna lagras som kan vara trasigt. Har ni upplevt det här någon gång?
                Hur gör ni med b-upp av modeller? Jag tänkte lägga dem på en sticka.
                Rensar ni bland ”log” och ”error” filerna i sändaren med jämna mellanrum?
                Använder ni Powerbox terminal? Jag gillade Weatronic där jag kunde titta på inspelad telemetri. Vad jag kan förstå kan man göra samma sak i Powerbox terminal.? Jag är helt okunnig här- lägger man över loggfilerna på en sticka och sen sätter stickan i en PC? Därefter öppnar jag filerna i Powerbox terminal?
                Aeroparts, jag har V 2.35 i min sändare. Rekommenderar du att uppgradera till 2.50? Jag är ingen datorexpert, så jag undrar lite kring riskerna med Virus? Det vill man inte ha till sändaren J.
                Uppgraderar ni över Wifi eller på sticka?
                Jag har gjort ca 25 starter med sändaren hittills och den verkar fungera perfekt, förutom problemet ett fåtal gånger när jag startar sändaren.

                Kommentar


                • #23
                  Ytterligare programmering
                  Jag fortsätter att kalla det för programmering av sändaren, fast det egentligen mest handlar om att inställningar. Ingen som köpt en ny telefon säger att han ”programmerar” telefonen. På samma sätt är det med Powerbox core sändare. Det är smidigt intuitivt och enkelt.
                  Nu har jag testat att använda ”mixningsfunktionen” istället för att använda funktionsmenyn för att koppla ett eller flera servon till olika givare som jag tidigare beskrivit. Effekten blir den samma, men vad är enklast och hur ska man använda möjligheterna för bästa resultat? Finns det någon som har ett bra svar så får ni gärna dela med er i tråden nedan.
                  Jag har även lagt in telemetri. För varje värde, t.ex. volt i mottagaren kan du lägga in fyra olika varningsnivåer. Varje varning genera olika typer av signaler t.ex. ljud eller vibration eller både och. Om du kör med ett 4.8 volts batteri i mottagaren så kan du bestämma att när spänningen är 4,6 volt får du en signal, ett pip eller talad signal. Vid 4,4 volt kan du få pip, vibration och talad signal osv.

                  En finess i sändaren är att du kan binda upp till 4 mottagare till sändaren, ja du läste rätt, fyra (4). Det gäller tyvärr inte om du kör med Multiplex mottagare utan bara Powerbox egna core mottagare.

                  Kommentar


                  • #24
                    Helt rätt, programmeringen får utvecklarna hos Powerbox stå för. :-)

                    Jag har framförallt använt mig av "functions" menyn och sedan styrt de olika funktionerna via "flight modes". Jag tycker det blir översiktligt och enkelt. Men det är ju inte på något sätt sämre att lösa det med "mixer" menyn istället. Mixrarna kan man också styra med flight modes. Jag använde mig av mixrar för att lösa vektor-styrningen (skev-sida-höjd funktion på jetutblåsen) på en SU-35 EDF-jet som jag har. Det fixade inte min hjärna med enbart functions... Det är väl lite det de har tänkt sig att man väljer det man tycker blir enklast för att få till önskad funktion.

                    Uppdaterar radion gör du enklast via WiFi direkt från radion utan dator eller usb-sticka. Man anger sina WiFi-credentials i radion en gång och sedan använder den sig av det när man söker efter nya uppdateringar. Jag har gjort backup av modellminnena med ett USB-minne med radions "filhanterare".

                    Det du beskriver med korrupta modellminnen har jag också sett att en del drabbats av när man läser på forumen men själv har jag inte haft några sådana problem.
                    Senast redigerad av anj ; 2021-04-10, 22:53 .

                    Kommentar


                    • #25
                      Jag håller också med det som Lennart skriver om att man får vara försiktig när man är inne och justerar kurvor. Det har hänt mig några gånger att jag gjort "reset curve" när jag "swipe:ar" med fingret för att scrolla på skärmen. Det kan bli riktigt jobbigt med helt fel funktion som följd. Speciellt om man inte märker det.

                      Kommentar


                      • #26
                        Jag använder just nu inga Powerbox Mottagare men har flera av deras andra pryttlar men använder M-Link så allt jag refererar till gäller Core/M-Link

                        Uppdaterar via WiFi inga problem.

                        Kollar noga allting efter update för det är inte säkert att allt fungerar som innan.
                        Lärar /Elev funkar nu med SRXL nästan som det ska. Det som inte är som det ska är engage/dissengage knappen som inte ändrar namn och utseende..

                        Om ni inte gjorde förra uppdateringen så har ni inte märkt att "jobb"symbolen snurrade var 6e sekund mycket irriterande. Jag bryr mig inte om att datorn jobbar vill bara se när den inte kan hålla tiden...med 2.50 så är det som vanligt igen.

                        Om ni har ESC med Broms så tänk på att den genererar negativ spänning när den bromsar, på mitt ROXXY reglage får jag ner till -4 amp och så fort du får negativ spänning så varnar telemetrin oavsett om du har valt varning eller inte. BUGG? vet ej men har aldrig fått detta på mina MPX system. så knappa in ett negativt värde på vänster sida i menyn så slipper ni detta. Kan lägga ut lite bilder på inställningarna om det finns önskemål.

                        Kan väl säga det om ni inte har läst manualen noga TA INTE BORT DEMO modellen för då är det kört, då går den inte igång utan hjälp från PB.

                        Här får ni en korsreferens mellan MPX% och CORE% utslag så går det snabbare att konvertera modeller
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-04-11, 22:55 .

                        Kommentar


                        • #27
                          Då var det dags igen..
                          Nu är 2.55 ute: 10.05.2021

                          Linux Application V2.55
                          Transceiver V1.34
                          Stickcontroller V1.4

                          Differential feature
                          Automatic sensor rescan when sensors are not found with the first attempt
                          Automatic model backup in a seperate folder
                          Only one restart necessary when updating
                          Load button in the model menu cannot be pressed several times
                          Message when not-empty folders should be deleted.

                          Tänk på att ta en backup kopia innan update.
                          / Lennart
                          Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-05-11, 09:13 .

                          Kommentar


                          • #28
                            Radion strular…
                            Efter några veckor och flygningar började radion sporadiskt starta med ”badmodell” och ”modellerror”. Efter omstart funkade radion igen ett antal omstarter. Men sen bestämde sig radion för att vägra starta upp rätt. Istället står det ”badmodell” och ”modellerror” vid varje uppstart.
                            För att försöka lösa problemet så tittade jag på Powerbox forum och ställde en fråga där. Svaret blev att jag skulle skicka sändaren dit för felsökning och reparation. Powerbox reparerade sändaren och inklusive frakt till Tyskland tog det bara 14 dagar. Det var imponerande att det gick så fort.
                            Nu är radion tillbaka och jag har gjort ca 15 starter utan problem. I samband med reparationen uppgraderades radion från version 2:35 till 2:50.
                            Jag har tidigare skrivit att jag tyckte att skärmen kunde vara större. I dagsläget – när jag flyger med sändare känner jag inget sådant behov. När man börjar flyga med en ny sändare så innebär det en inkörningsperiod, vanans makt. Jag tycker att radion är mycket genomtänkt. Spakkänslan och det är lätt att hitta rätt trimrarna när man flyger – de sitter där de ska.
                            En ny funktion på Powerbox Core som kom med version 2:50 är ”faststart” Det innebär att radion startar och sänder direkt – med den modellen man hade ”laddad” när man stängde av sändaren. En bra funktion om man vill börja slå igång en motor eller kontrollera roderfunktioner. Vill man däremot ända någon inställning måste man tyvärr vänta 25 sekunder så att radion får starta ordentligt.
                            Jag kommer att fortsätta flyga under hela säsongen med radion och kommer att återkomma. Målet är minst 200 F3A starter i sommar.

                            Kommentar


                            • #29
                              Gott att det löste sig, man får hoppas att det inte är för många problem där fabriks support behövs. När vi tävlade aktivt hade vi 2 av de saker som kunde äventyra tävlingen. Reservmaskin, sändare, kompletta motorer mm. Men att ha 2 Core är lite hårt. Jag är nöjd med min och den blir bara bättre efter varje update. Det enda som har varit är i stort sett att efter update så har saker ändrat sig i modellerna. En MXS fick helt plötsligt 1sek travel tid på alla rodren. Lyckligtvis upptäckte jag det men det hade nog varit lite spännande i luften.
                              Skärmen har jag flera sidor på telemetrin så att första sidan visar bara det som är intressant att kunna kolla under flygning om jag inte har lagt in en tal information och de andra sidorna är där bara för larmen och att se Max min efter passen.
                              Fast den kunde gott varit lite större när man skall programmera etc, eller helst så skulle jag vilja göra det i en dator bredvid och bara tanka över och ställa utslags värden.
                              Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-05-14, 17:02 .

                              Kommentar


                              • #30
                                Håller med om att det här med kunna koppla in en dator skulle vara smidigt. Om man la upp flikar för varje ikon med all justering under varje flik skulle det gå fort att ”programmera”.

                                Tillgängligheten på en eldriven F3a model är så bra att de flesta tävlande bara har med sig en modell på tävlingarna. Två PB är lite att ta i....

                                PB är under löpande utveckling och potentialen är enorm. Frågan är bara hur mycket funktioner man behöver. Jag köpte radion eftersom jag tror att den är den säkraste på marknaden. I en F3a modell använder vi bara en bråkdel av alla finesser. Telemetri är bra men jag vill inte sätta i ”tunga” sensorer. F3a modellen ska vara så lätt som möjligt.

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X