Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Powerbox Multiplex Core

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Powerbox Multiplex Core

    SMFF har tyvärr lagt ner Modellflygnytt. Ett kanske väntat beslut i tiden, även om jag hoppats att tidningen skulle överleva. Jag har skrivit i tidningen sedan 2004 och hade hoppats få fortsätta med det.

    Nu vill jag hitta en ny kanal för att bidra till hobbyn, istället för modellflygnytt, och jag har bestämt mig för att testa ”Svenskt modellflyg”.

    Jag kommer inte att skriva varje dag, eller ens varje vecka. Ni får gärna kommentera det jag skriver. Jag framför min uppfattning och tror inte att alla andra delar den. Tvärtom har myntet två sidor.



    I tråden nedan vill jag dela med mig av min erfarenhet avMultiplex Powerbox Core radio från mina överväganden innan beställning till hur radion fungerar i praktiken!

    Just nu, i skrivande stund, är radion beställd och betald. Men inte levererad. Det här är tänkt att bli en serie i flera delar.



    Jag har flugit modellflygplan snart 40 år. Under den perioden har jag haft följande radiosändare:

    Futaba 4 kanal 1983-1987

    Futaba / guld 7 kanal 1986-1990

    Graupner MC20 1990- 2000

    Graupner MC24 2000-2008

    Graupner MC24 med weatronic sändarmodul 2008-2012

    Futaba 12Z med weatronic sändarmodul 2012-2016

    Multiplex Profi TX12 2016- idag

    Powerbox/Multiplex Core förhoppnings inom kort.



    Ingen av sändarna har varit perfekt i alla avseenden. Den bästa sändaren jag haft, utifrån mina preferenser, var den MC 24 som jag använde från 2000 till 2012. Den fungerade felfritt och jag tvingades bara lämna in den en gång för att byta b-uppbatteri. Från och med 2008 började jag använda Weatronics sändarmodul till sändaren. Tyvärr gick det inte så bra med Graupners HoTT system som en period fick dåligt ryckte på grund av låsningar med haverier som följd. Vad jag förstått har Graupner löst problemet nu. 2012 gick jag och väntade på Weatronics sändare som skulle börja säljas vilket år som helst. Tyvärr gick det trögt och i början hade deras radio några barnsjukdomar. Jag vågade aldrig satsa på sändaren och i efterhand var det tur. 2012 gick min MC24 sönder i en potensiometer och jag behövde akut en ny sändare. Futaba reade ut sina sista 12Z som är och var en jättebra radiosändare, men tyvärr en ”igelkotte”. Radion hade också en väldigt kort batteritid som innebar att jag ibland tvingades byta batteri på flygfältet. Med hjälp av ett sändarbord kunde jag ändå flyga med radion och det fungerade fint i väntan på att Weatronic skulle få fart på sin radio. Tyvärr gick det inte så bra för Weatronic. Jag är ingen företagsexpert, men vad jag förstår så avled deras finansiär som satsade på att bygga upp företaget och de efterlevande ville inte fortsätta satsa vidare. När Weatronic lade ner sin verksamhet såg jag bara två alternativa ”pultsändare” att välja mellan, Jeti eller Multiplex. Jag tyckte inte att varken Multiplex Profi eller Jeti var perfekta. Spakkänslan i Multiplexen passade mig bra men programmeringen, hjälp vad svårt det har varit med att få till mixningar. Dessutom var modellen, redan då gammal men väl beprövad. Jetin,s (DC-16) spakkänsla passade mig inte så bra och var dessutom dyrare. Mulitplexen har fungerat jättebra och jag är överlag nöjd. Batteritiden, mellan laddningarna, är föredömlig men av någon anledning måste man göra, vad jag tycker, onödiga inställningar när man vill få till telemetrin med fler än en givare.

    När Weatronic lade ner togs radioprojektet över av Powerbox. Powerbox är ett, vad jag upplever, stabilt företag med 25 år i modellflygbranchen. Powerbox produkter har aldrig varit billiga men kvalliteen på deras produkter har alltid varit mycket hög. När Powerbox och Multiplex annonserade ett samarbete blev det intressant för mig att titta på alvar på deras sändare, Core. Tyvärr är den mycket ovanlig i Sverige, förmodligen av två skäl, den är dyr och ny.

    Sändaren, Muliplex Powerbox Core eller vad modellen med Multiplex sändarmodul ska kallas, säljs bara genom Multiplexi Tyskland och inte via Autopartner som har agenturen på Multiplex i Sverige. Orsaken till det är enligt Multiplex de låga marginalerna på radion gör det omöjligt för dem att sälja via återförsäljare. Därför fick beställningen gå direkt till Multiplex i Tyskland. Beställningsprocessen är enkel men något annorlunda. Multiplex Powerbox Core byggs bara på beställning. Enligt uppgift är leveranstiden cirka 4 veckor. Gå in på www.multiplex-rc.de, där hittar du information om beställningsprocessen. Först får man fylla i en spec, sen godkänna villkoren – som bara finns på tyska – och betala sändaren. Sen är det bara att vänta. Med den prislapp på ca 28000 beroende på tillval och betalning i förskott så kan man vara lite nervös. Men jag hoppas Multiplex, som grundades 1958, inte går i konkurs innan jag hinner få radion.

    Jag söker en radio som är lätt och intuitiv att programmera. Den ska vara bra ergonomiskt, och passa mig samt ha bra spak-känsla. Mittläget ska vara tydligt men mjukt. Radion måste vara mycket driftsäker och i övrigt ha mycket hög kvalitet. (På något sätt har jag alltid upplevt att de radiosystem (från radio till servo) som vi modellflygare kan köpa är lite ”leksaker”. De som jag har, och har haft, har peppar peppar i princip alltid fungerat bra.) Min förhoppning är att MultiplexPowerbox Core levererar en radio som uppfyller mina mycket högt ställda förväntningar.



    Så fort jag fått sändaren återkommer jag med nästa inlägg.



  • #2
    Nu har jag fått radion! Efter, på dagen 4 veckor efter betalningen, allt enligt tysk pression, anlände radion via DHL. Radion levereras väl inpackad i tre lager kartonger och slutligen i en ordentlig väska av industrikvalitet.
    Förutom radion fick jag även med en multiplexmottagare, nackrem och laddare.
    Radion är lätt avsevärt lättare än mina tidigare sändare. Sändaren ger ett gediget kvalitetsintryck.
    Varje del och placering av brytare, knappar och trimrar är genomtänkt placerade. Det är lätt att hitta rätt med händer och fingrar.
    Spakkänslan – när jag ”torrflyger” – känns väldigt bra. Spakarna känns lite hårdare spända, från fabrik, jämfört med min Multiplex Profi. Givietvis går det att justera.
    Där man sätter händerna har Powerbox valt ett tygmaterial. Jag tror att det är alcantara som används i blad annat exklusiva bilar. Det kanske är en fördel, dels på vintern att det inte blir för kallt att lägga händerna på och inte för varmt på sommaren. Här får jag be att få återkomma.
    När det gäller de punkterna har jag bara positiva omdömen men som alltid finns det saker som kan utvecklas och bli bättre. Allting i livet är en kompromiss så även en sändare.
    Jag har från ca 18 års ålder kört med ”låda på magen”. Radion säljs i två versioner, en handhållen och en lådversion (tray). Jag valde lådversionen. För att fästa halsremmen så finns det fästen i nederkant på radion. I fästet sitter två kolfiberarmar som man kan fälla upp och ner. En väldigt smidig lösning. Tyvärr är kolfiberarmarna , dels kort, men även vinklade så att jag inte fick plats med handen ordentligt när jag rörde spaken. Men jag är modellflygare – så jag sågade till två dubbelt så långa armar i svart glasfiber. Det löser problemet och nu får jag plats med händerna. Jag har förhållandevis medelstora händer. Har du små händer, kanske du klarar dig bra med original. Har du däremot stora händer så måste du såga till andra armar som inte är i vägen. Jag kan nämna att jag kände till problemet innan jag köpte sändaren.
    Med nya armar blir sändaren en ergonomisk fullträff! Tack vare att radion är så lätt har den perfekt balans i horisontalled mot magrutorna J.
    Den andra möjliga utvecklingspunkten är en något större skärm. Har du stor händer kan det vara svårt trycka på rätt knapp. Om du har stor händer känner du kanske igen problemet när du skriver SMS på din telefon. Ett sätt lösa det på är att använda en ”skärmpenna” för att navigera på skärmen. Jag har skaffat en sådan. Utmaningen med en större skärm är att radion blir dels tyngre totalt men också får tyngden längre fram/upp på sändaren. Med en större skärm blir det mer tyngd på fel plats.
    Jag har börjat programmera och återkommer med mina synpunkter!


    Kommentar


    • #3
      Klicka på bilden för större version

Namn:		1E0A73DD-F831-460C-94AF-B011D27206C9.jpeg
Visningar:	1420
Storlek:		1,85 MB
ID:		15044

      Kommentar


      • #4
        Klicka på bilden för större version

Namn:		B55CFC9D-0957-4D0B-A9CD-A1EA47726E7A.jpeg
Visningar:	1463
Storlek:		1,31 MB
ID:		15046

        Kommentar


        • #5
          Klicka på bilden för större version

Namn:		97357339-389A-4C1F-8765-4E43374BCB28.jpeg
Visningar:	1747
Storlek:		1,45 MB
ID:		15048

          Kommentar


          • #6
            Klicka på bilden för större version

Namn:		7E46793F-9C24-41FE-9068-BB99B6A789D0.jpeg
Visningar:	1375
Storlek:		1,35 MB
ID:		15050

            Kommentar


            • #7
              Programmering"
              Den noggranne bildtolkaren kan lägga märke till att jag satt på ett skärmskydd. Jag köpte ett skärmskydd till en padda och klippte till. Man hanterar inte en radio som en telefon så det kanske är lite överdrift, men bättre ”safe than sorry”.
              På sista bilden ser ni även skillnaden mellan de armar leverantören skickar med och de armar jag sågat till.

              Jag har lagt in en modell i radion för att kunna provflyga med radion. Modellen har totalt 7 servon och ett fartreglage. Programmera? Det handlar mer om att ställa in. Jag har aldrig tidigare haft en radio som det varit så lätt och intuitivt att ställa in. På en och halv timme – från att radion kom ur kartong till att modellen var klar för flygning.
              Programmeringen utgår från ”funktion”. Varje funktion kopplas till en givare och till maximalt 8 utgångar på mottagaren. Alla 8 servon kan sen justeras individuellt exakt som man vill ha det. Det innebär att man inte behöver använda mixar utan man väljer bara de servon som ska påverkas av en givare. Funktionen, kopplat en givare, som primärt påverkar de två klaffservona kan även kopplas till de två höjdroderservona. På så sätt kan man automatiskt få klaff och dykroder kopplat till samma givare. Sen justerar man servona / roderytorna individuellt. Möjligheterna är i de närmaste obegränsade.
              Till varje funktion kan man även ställa in exponential och dualrate. Vill man kunna ändra, under flygning, kan man enkelt koppla det till vilken givare man vill.
              Radion fungerar programmeringsmässigt som en smartphone. Tanken är utmärkt och skärmen gör det enkelt att få till alla inställningar som man vill. På moderna radiosändare kan man oftast göra fler och mer avancerade inställningar än man i verkligheten behöver. Vill man kan man lägga och kombinera luckor och landställ med två (fem) olika servon som man ställer på tid. Antalet utgångar på mottagaren blir begränsningen.
              Radion har massor med programmeringsfunktioner och täcker till 100% av mina behov. Och nej, den kan inte bädda sängen åt mig … än.

              Kommentar


              • #8
                Tack för en bra översikt! Den gör att denna radio ligger överst på min önskelista om/när jag tröttnar på Multiplex Profi (vilket förhoppningsvis dröjer länge ).

                Kommentar


                • #9
                  Provflygning
                  I dagsläget har jag gjort 7 starter med radion. Det fungerar utan anmärkning. Jag tycker att spak-känslan passar mig. Tyvärr flyger jag inte bättre med den här radion. Däremot tycker jag att trimrarna sitter bättre till än på min Multiplex profi. Det känns också att radion är lättare vilket jag tycker är positivt.
                  En sak som kan vara lite irriterande är att jag inte ser on/off knappens färger utomhus. När man startar sändaren håller in on/off knappen tills den lyser röd, då släpper man den och trycker till direkt igen – så startar sändaren. Ser man inte att den lyser röd så riskerar man att trycka flera gångar på knappen. Det är viktigt att alltid låta sändaren starta ordentligt innan man stänger av den. I annat fall kan man få ett meddelande ”badmodell” att sändaren inte lyckats ladda en modell. Fråga mig inte hur jag vet det.
                  Skärmen fungerar bra och jag ser den tydlig även i starkt solsken.

                  Ska jag sammanfatta mina erfarenheter så kan man säga så här:
                  Plussidan
                  Lätt att programmera
                  Ergonomiskt bra utformad
                  Låg vikt på sändaren

                  Minussidan
                  Tar 30 sekunder att starta upp. Kan man hantera det som Iphone på fältet i framtiden?
                  Startknappen är inte tillräckligt ljusstark.

                  Överlag känns sändaren jättebra och jag är väldigt nöjd med den än så länge. Jag kommer att fortsätta testa inställningar och lägga in alla mina modeller i den. Nu vill jag ha bättre flygväder!

                  Kommentar


                  • #10
                    Håller med föregående om plus och minus men, kan ju lägga till att om man valt MPX varianten där i stort sett en M-link modul är inopererad så saknas det många funktioner som man kanske valt mpx tidigare för.
                    Tyvärr så är ju inte utslag mm samma som mpx vilket ställer till en del huvudbry i början. PB har 200% i sitt system och m-link är inte implementerad annat än sändningssystemet så om man skulle ställa in utslag större än 125% så blir det bara dödgång i spakarna, men det finns omräkningstabeller på nätet.
                    På sensorsidan fungerar inte än alla mpx prylar tyvärr, trots att det står MPX på skalet och det är deras Top of the line TX. Man måste tex rescanna för att den skall hitta vissa sensorer vilket är knöligt samt sätta egna namn som i en profi kan man glömma.
                    Kan man ladda via usb port? NIX 220 laddare med 14 V.
                    Ok det är en linux dator och PB har en suverän support i stort sett dygnet runt och tar verkligen tag i saker och uppdateringar är på väg som löser en del och de verkar lyssna på kritiken och önskemålen på PB forumet.
                    Men den som vill ha en ny MPX blir besviken. Jag längtade efter en Royal SX med profi programvara och cockpit SX skärm utan speciell penna och lååång batteritid men MPX valde ju att gå denna vägen istället tyvärr. Är jag nöjd?? Den har potential och får man till de sakerna som vi MPX användare såg som basic så blir det nog ok, den är varm att hålla i..och osar kvalitet viket i alla fall inte de första profi TX gjorde.
                    Jag var i Fredrichafen när den visades och när de fick frågan så skulle allt funka och den skulle ha minst de saker som Profin hade, det har den inte...än, men jag trivs med sändaren och hoppas att det inte blir en kortvarig produkt som weatronic och profin. Sedan är det ju ett plus att man kan köpa på sig några PB mottagare och sensorer om man vill...

                    29/3. Senaste update av software löste bl.a. vissa sensor problem samt namnsättning på sensorer. Som sagt supporten är suverän och de lyssnar på brukarna. Den kanske blir som en MPX till slut...:-)
                    Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-03-29, 17:05 .

                    Kommentar


                    • #11
                      Kul initiativ detta, alltid kul att höra andras syn på en radio man själv använder. Jag köpte min i höstas som ersättare till Profi TX och är mycket nöjd så här långt. Utöver de plus som nämns ovan tycker jag även röst-delen är värd att lyfta fram. I och med att radion har riktig text-to-speech kan man lägga in valfria texter på sina olika funktioner, något som jag tycker är väldigt användbart. Uppdateringsfunktionen över WiFi är ytterligare en bra grej.

                      När man byter sändare är det alltid lite ångest över att behöva lägga in sina modeller på nytt men jag måste säga att även här är jag väldigt nöjd. Det går markant snabbare att sätta upp en lite mer komplicerad modell på Core än på Profi TX tycker jag. Jag upplever att man inte behöver hoppa fram och tillbaka mellan olika menyer lika mycket och i och med touch-skärm så slipper man det eviga snurrandet på menyratten.

                      Något negativt? Tja, Profin har en fantastisk batteri-tid, så det är lite ovant att behöva ladda oftare.

                      Kommentar


                      • #12
                        Tack Aeroparts för ditt inlägg. Det finns mycket att beskriva kring Powerbox Core radion. Det finns en enorm potential för uppgraderingar i radion. Ju mer jag bläddrar igenom menyerna så upptäcker jag flera småsaker som kan förbättras. Det är jättepositivt att PB lyssnar på sina kunder, eller användare. När man köper sändaren får man kryssa i en ruta där PB framhåller att mjukvara i radion inte är färdig och att kunden accepterar detta. Däremot garanterar PB att det är säkert att använda radion för flygning. Min bild av att sändaren rent mekaniskt är av yttersta kvalitet förstärks ju mer jag använder den. Med hjälp av en hängiven supporterskara får säkert PB massor av tips på förbättringar i mjukvaran. Uppgradering, kopplat till, vad förmodar är, rigorös testning före ”släpp” tar tid. Men än så läge klarar sändaren mer än vad jag använder och den fungerar klanderfritt.

                        Det blir säkert lite knepigt när man gör som Power Box och Multiplex och använder samma plattform, med olika protokoll för överföring mellan sändare och mottagare. Lite av samma problem upptäckte jag när jag använda Weatronics sändarmodul på mina andra radiosändare. Om Weatronic lovande en överföring på totalt 4096 punkter så undrade jag hur mycket upplösning som försvann mellan den analoga potentiometern och rodret.

                        Välkommen anj till tråden. När jag justerar inställningarna eller sätter upp nya modeller i min Profi har jag alltid lite ”ångest”. Det är ett starkt ord men jag håller med. Powerbox Core är mycket enklare att programmera. Jag har inte kommit till ”text-to-speech” än men det är ytterligare en bra funktion.

                        Jättekul och trevligt att vi tillsammans kan dela med oss av våra erfarenheter på det här forumet och ni får gärna fortsätta skriva i den här tråden!

                        Kommentar


                        • #13
                          Det är ju bra att kunna dela erfarenheter. Jag har gjort setuper till flera komplicerade maskiner och har pillat ganska mycket i alla finesser och också hittat många saker dör MPX profin än är helt överlägsen Core. Min erfarenhet är faktiskt att snurrhjulet är helt överlägset touchscreenen i hastighet och precision i alla fall som det ser ut på Core det är mycket lätt att trycka fel och bläddra värden upp och ner går betydligt snabbare på profin, även värden på utslagskurvor.
                          talsyntesen är väl sådär och man får ibland välja en röst som gör att man verkligen hör vad de säger.
                          I senaste update kom en sån sak som sekvensstyrning till tex ställ vilket inte har funnits på en sändare för 27000....
                          några fler timer och lite sensor uppdatering samt nyttjande av srxl till lärare elev funktionen.
                          Tyvärr är det så mycket buggar i update 2.45 så den togs tillbaka inom 12 timmar...
                          jag själv hittade i alla fall 3 buggar efter uppdate som att lärare elev menyn inte fungerade som den skulle, namnsättning på sensorer och att på två av mina modeller hade allt ljud kopplat till flightmodes stängts av fast det var ju enkelt ordnat, men det gäller att kolla igenom allt att det funkar på varje modell efter update.
                          Men jag är nöjd med sändaren och tror att de får till det mesta till slut men som sagt de har en bit kvar. Jag är en sån som nyttjar de funktionerna som finns i en sändare och inte bara skaffar en för att ha dyraste radion på fältet utan att använda innehållet och då ställer jag jäkligt höga krav för den prislappen både på tillverknings kvaliteten och innehållet.
                          Samarbetet mellan PB och MPX är ju en sak men den som väljer MPX varianten kan bara köpa den från MPX och det står faktiskt Multiplex på sändaren och den marknadsförs som deras top of the line hi end sändare, då borde minst typ alla sensorer, esc, gyron mm från MPX fungera klanderfritt men det gör det inte...än.
                          /Lennart
                          Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-04-01, 23:12 .

                          Kommentar


                          • #14
                            Senaste setupen
                            Senast redigerad av Aeroparts ; 2021-04-01, 23:18 .

                            Kommentar


                            • #15
                              När det gäller "krånglande" sensorer så har jag märkt att vissa, t ex den sk "Lipo saver", ändrar namn/enhet på vissa värden en stund efter uppstart. T ex är värdet för cellspänning istället "tank nivå" i procent ett tag efter uppstart. Då måste man göra en re-scan för att få rätt värde i sändaren. Detta beteende ligger alltså i sensorn och inte i radion och jag får samma beteende på Profin. Något du tänkt på Aeroparts? Snygg Windex förresten. När jag ser bilden så inser jag att vi säkert har träffats i Brännebrona på IGG träff. Hoppas den som vi planerat till maj går att genomföra. /Anders

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X