Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Restoring an old Högbo 75 lathe (svarv)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Restoring an old Högbo 75 lathe (svarv)


    Detta är en uppföljare till "Restoring an old Högbo 75 lathe (svarv)"
    från det gamla forumet. Gamla forumindex: "Svarvning/fräsning/borrning/slipning".
    Tack Stefan för informationen. Jag skrev ett brev till Högboholms i Alvesta och Kulturparkensmaland ett brev med en begäran om information. Klaas

  • #2

    I det gamla forumet sa jag att jag är mycket intresserad av Högboholms Mekanista Verkstads historia. Detta svenska företag gjorde en liten svarv, Högbo 75. Det nederländska företaget Ouwerling and Co. importerade denna lilla drakebank i mitten av förra seklet i Nederländerna (under andra världskriget). Från en annons i en holländsk / tysk tidning i juli 1942, visar den holländska handel företag Ouwerling och Co., även en större svarv (under namnet "Triton Senior") har importerats till Nederländerna. Namnet "Triton Senior" skapades av Ouwerling och har inget samband med skaparen av svarvningen. Jag har lagt annonsen nedan.



    Det mest uppenbara antagandet är att denna större svarv kommer från Högbo Mekanista-verkstaden. Men Ouwerling hade också kontakter med industrin i Baltikum och Ukraina under andra världskriget. Kan någon säga något om skaparen av denna bank? (tyvärr har jag inte en bättre bild).

    Kommentar

    Arbetar...
    X