Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Jag funderar på att uppdatera min Spektrum Dx8 från 2011 (dsm2) till Dx9 eller iX12.
- Förutom pekskärm och internetuppkoppling på ix12 vad är det som skiljer den från Dx9?
Helt nytt UI baserat på Android 5 i iX12. Kolla in allt tyckande, troende och vetande här: https://www.rcgroups.com/forums/show...-Spektrum-iX12
Jag är fortfarande lite delad om min iX12, love or hate.... Det mesta känns som ett lyft jmftrt med gamla DXx. Men det finns plumpar. Slö Android-plattform, långsam kallstart, långsamma modellbyten. En del funktioner känns inte riktigt färdiga och/eller testade, mest telemetrigrejor. Lär vara en firmware uppdatering på G som ska fixa det mesta.
/A
DSMX och DSM2 är två olika protokoll bara. Det är bara DSMX som är tillåtet i EU dvs att sälja , DSM2 får inte säljas längre, men får givetvis användas. AR620 är kompatibel med bägge protokollen helt enkelt.
Lite förtydligande. Alla nya Spektrum sändare som säljs inom EU har DSMx enbart. Äldre sändare med DSM2 får inte säljas längre, men de som redan är ute får användas. Riktigt gamla sändare hade bara DSM2, en senare mellan-generation hade både DSM2 och DSMx och som sagt de senaste har bara DSMx.
Nya mottagare stödjer både DSM2 och DSMx, äldre stödjer bara DSM2. Detta innebär ett problem om man har en äldre flotta med DSM2 Rx och vill uppdatera sej till en nyare Tx, de funkar inte ihop. Man får antingen byta alla gamla Rx samtidigt med byte av Tx, eller behålla sin gamla DSM2 Tx till dessa maskiner. Jag är i den situationen själv, DX18g1 (DSM2 och DSMx) till gamla maskiner och iX12 (enbart DSMx) till de nya.
DSM2 har en enklare form av frekvenshoppning, lär visst hoppa bara mellan 2 frekvenser. DSMx hoppar mellan fler. Vet inte rakt av hur många dock. Google is your friend.
/A
DSM2 har väl om inte minnet sviktar bara en "fall back-frekvens" som den alltså använder vid störningar på den primära frekvensen. Så det systemet är inte frekvenshoppande i gängse betydelse - därav att det inte längre är godkänt i nya sändare inom EU.
Roger
Om jag skaffar Dx9 så får jag köpa en hel del mottagare. Jag har ca 10-12 flygklara modeller så det blir ett ganska dyrt inköp av DSMX-mottagare.
- Fråga: Jag har sett att det finns Spektrum kompatibla (dsmx) billiga mottagare t.ex. Lemon
Kanske dessa fungerar i mina mindre parflyer-modeller, eller..
Har någon provat?
Några klubbkompisar använder Lemons mottagare till sina spektrumsändare och de fungerar utmärkt. Erfarenheterna av Hobbykings "Orange-serie" är dock blandade kan jag tillägga.
6115 och 8000 ska vara DSMX och kan användas till DX9 och Ix12
Men om du vill utnyttja telemetri så fick du med en 1000-modul till 8000
Och så har lemon fina billiga telemetrimottagare där du inte behöver extra yttre enhet.
Det kan ju vara en fördel med en pratande radio som berättar batterispänning när det börjar närma sig att landa.
Segelflyger man finns det även någon relativt billig lemon med inbyggd barograf för höjdinformation.
Hej.
Jag har en DSMx12 som jag haft i flera år och har funderat på att byta radio. Skulle ni som är bevandrade i elektronikens underbara värld avråda mej från att använda min nuvarande utrustning. Har aldrig haft några bekymmer med felsignaler eller liknande.
Ser inget problem i att du använder den, så länge du har mottagare som passar DSM och DSM2. Fungerar det så använd bara.. har en DX8 gen1 som är snart 10år gammal.. fungerar fortfarande fin fint.
Ser inget problem i att du använder den, så länge du har mottagare som passar DSM och DSM2. Fungerar det så använd bara.. har en DX8 gen1 som är snart 10år gammal.. fungerar fortfarande fin fint.
Tack Ken, för lugnande besked, Har original mottagare till ett flyg och Powerbox med satelliter till 2 andra flyg. Funkar fin fint.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar