Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Meetings och Gästflygning med nya reglerna 2021 möjliga?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Meetings och Gästflygning med nya reglerna 2021 möjliga?

    Det dyker hela tiden upp nya tyckanden, tolkningar och förklaringar på de nya reglerna för 2021. Senast en artikel i MfN nr 4 med rubriken "Vad gäller vid modellflygning". En bit in i artikeln finns en oroande skrivning under "Icke organiserad modellflygning":
    "Med icke organiserad flygning menas att man flyger på en plats som inte är godkänd av TS oavsett om du är med i en klubb eller inte."
    Så långt är det väl inga frågetecken, men sedan kommer:
    "Det gäller även på godkända fält om du inte är medlem i klubben."
    WHAT? Ska man alltså betrakta gäst-flygning av en SMFF/RCFF medlem hos en annan klubb som "Icke organiserad flygning"?

    Och sedan:
    "I detta fall får man bara flyga med modeller som är CE- eller C-märkta, alltså inte egna byggen."
    Hur slår dessa skrivningar mot möten och gästflygningar med hemmabyggda maskiner hos andra klubbar?
    Är detta en artikel, ett brev eller skarpa regler? Hittar inte dessa skrivningar i vare sej tidigare publicerade regler eller flödesschema.

    /A
    Senast redigerad av AndWho ; 2020-12-04, 19:54 .

  • #2
    Av det jag läst så kan alla som är medlemmar i RCFF eller SMFF flyga på alla TS-godkända fält bara man har Operatörs-id - då är det både tillåtet samt att förbunds-försäkringarna gäller. Sen kan ju den enskilda klubben ha uppfattningar om detta - t ex skulle ju en SMFF-klubb kunna kräva SMFF-medlemskap men rent juridiskt skall det annars fungera. Som jag fattat det.
    Tror att den skrivning du sett måste baseras på en missuppfattning eller är olyckligt formulerad.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Som jag tolkar det är operatörslicensen platsoberoende, det finns föreskrifter för hur platsen skall vara, men den knyter dig inte till ett enskilt fält.

      Samma sak med TS godkända fält. De är inte operatörs eller klubb beroende utan de är endast kopplade till de lokal säkerhetsreglerna som angavs vid tillståndsansökan. Alla som är behöriga får flyga på alla godkända fält oavsett klubb- eller förbundstillhörighet(tom utan någon tillhörighet) sett ur TS perspektiv. Sedan kan det finnas andra regler och lagar som begrännsar denna frihet. T.ex markägarens samtycke, allemansrätten etc.

      Det hela kan enklast resoneras genom att TS reglerar modellflyg, precis som fordon och fartyg. Tillstånden man får gäller hela nationen (till ytan) och regleringar som luftrum är inte exklusiva utan de är öppna för alla (som är behöriga).

      Med detta sagt så tolkar jag det som att inbjudna piloter med operatörslicensen kan flyga på ett meeting.

      Jämför jag med mitt segelcert så får jag flyga alla luftvärdiga segelflygplan(med ägarens goda minne), jag får med mitt flygplan ifrån alla godkända flygfält och jag får flyga i alla luftrum som jag är behörig att flyga i.

      Det är helt enkelt lika för alla, överallt i landet!

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
        Av det jag läst så kan alla som är medlemmar i RCFF eller SMFF flyga på alla TS-godkända fält bara man har Operatörs-id - då är det både tillåtet samt att förbunds-försäkringarna gäller. Sen kan ju den enskilda klubben ha uppfattningar om detta - t ex skulle ju en SMFF-klubb kunna kräva SMFF-medlemskap men rent juridiskt skall det annars fungera. Som jag fattat det.
        Det trodde jag också, innan jag läste nr 4 av MfN.

        Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
        Tror att den skrivning du sett måste baseras på en missuppfattning eller är olyckligt formulerad.
        Roger
        Då får vi hoppas på en rättning och ett tillrättaläggande snarast. Sådana här saker får inte vara öppna för tolkningar, gissningar och tyckande. Måste vara absolut solklara regler. Helst även självklart enkla att förstå.

        Men om dessa formuleringar inte går att finna grund för i själva regelverket, så spelar det ju ingen roll vad det står i en artikel. Mer än att det skapar förvirring. Det har vi ju haft nog av hittills, vi behövde inte en sak till.
        /A
        Senast redigerad av AndWho ; 2020-12-04, 19:56 . Anledning: MfN

        Kommentar


        • #5
          AndWho - med SMF - menar du då Modellflygnytt (MfN) eller vilken tidskrift avser du ?
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
            AndWho - med SMF - menar du då Modellflygnytt (MfN) eller vilken tidskrift avser du ?
            Roger
            Ja naturligtvis Mfn, vilken groda av mej... skäms. Ska rätta till.
            /A

            Kommentar


            • #7
              Ja, sidorna 40-42 i senaste numret av Modellflygnytt är en olycklig mix av gammalt och nytt, rätt och fel. Det stora felet är att referera till TSFS 2017:110 som kommer att sluta gälla vid årsskiftet. Den ersätts av EU 2019/947 som gäller över hela EU inklusive en del länder utanför EU, t ex Norge. För modellflygets del sker denna regelövergång tvärt vid årsskiftet 2020-2021. För den som har ett eget avtal med TS enligt de tidigare reglerna gäller detta avtal under en övergångsperiod på 1 år.
              När det gäller operatörsregistrering och operatörsnummer är dessa giltiga över hela EU. RCFFs och SMFFs försäkringar gäller generellt om man följer våra gemensamma säkerhetsregler vid flygning på godkända flygfält och även vid flygning utanför dessa fält med tillägget att man då också måste följa TS allmänna drönarregler.

              Det kan fortfarande vara så att en klubb ställer krav på medlemskap i t ex SMFF för att man skall få flyga på klubbens fält men detta har inget med försäkringarnas giltighet att göra och inte heller med operatörsregistreringen. Det är i dessa fall en ren policyfråga från den aktuella klubben.

              För förstahandsinformation om reglerna se Fältregistrets startsida.
              Nya regler för "drönare" är redan beslutade att gälla för hela EU inklusive några länder i Europa som inte är medlemmar i EU. På grund av den pågående pandemin har införandet av reglerna skjutits upp från 2020-07-01 och ett nytt datum när reglerna träder i kraft är 2021-01-01 och de kommer att tillämpas från 2021-01-10. ...
              Senast redigerad av kjni ; 2020-12-05, 13:51 .

              Kommentar

              Arbetar...
              X