Ibland tänker man kanske för stort och galet, men det kan ju vara avslappnande det också. Mitt eget galna projekt baseras på en Jim Walker "404" Interceptor II. Det är inte originalet förstås, utan en nytillverkad kopia från American Junior Classics (vet inte om de fortfarande är aktiva). Denna Interceptor II är en liten finurlig sak. Man viker tillbaka vingarna, ungefär som om den skulle förvaras på ett hangarfartyg. Därefter fram med gummisnodden, haka på och med ett mäktigt kaching skickas den rakt upp. När farten avtar, så ser en annan gummisnodd på modellen samt en fiffig mekanism till att vingarna fälls ut. Därefter glidflygning, en kort en förmodligen, men ändå. Interceptor II kan nog katapultas upp till kanske 30 m, om man har tur.
Det galna projektet då? Jo, jag tänkte mig samma sak, fast kanske tre gånger större. Spv skulle då bli c:a 120 cm. Ihålig kropp, c:a 15-20 mm bred. Mottagare, ack och två servon invändiga i kroppen. Låter ju doable, eller kanske inte. Att få till en snarlik vingmekanik för den större versionen blir nog inte helt enkelt. Kanske att det går, men enkelt blir det nog inte.
Hur som......inget hindrar att jag provar Interceptor II precis som den är, det går ju det också.
Douglas
Det galna projektet då? Jo, jag tänkte mig samma sak, fast kanske tre gånger större. Spv skulle då bli c:a 120 cm. Ihålig kropp, c:a 15-20 mm bred. Mottagare, ack och två servon invändiga i kroppen. Låter ju doable, eller kanske inte. Att få till en snarlik vingmekanik för den större versionen blir nog inte helt enkelt. Kanske att det går, men enkelt blir det nog inte.
Hur som......inget hindrar att jag provar Interceptor II precis som den är, det går ju det också.
Douglas
Kommentar