Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Har du kraschat någon gång?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Har du kraschat någon gång?

    Okej, rubriken är lite provocerande, men den har tydligen fångat din uppmärksamhet :-)

    Jag tänkte dela med mig av ett videotips:
    Det finns en man i Usa som heter Paul Naton. Han är framför allt känd i segelflygkretsar för att han gör och har gjort ett större antal utmärkta instruktionsfilmer om segelflyg, både hur man hittar termik och hur man bygger och trimmar in segelflygplan. Ett exempel på en gratisfilm finns här: https://www.youtube.com/watch?v=E5dQVqPivXY, men jag kan verkligen rekommendera ett besök på hans hemsida (www.radiocarbonart.com) för att beställa någon/några av de andra om du är intresserad av segelflyg.

    Han har även gjort tre instruktionsfilmer om reparationer, och dessa förtjänar spridning även utanför segelflygkretsar. Filmerna heter Glider Repair Lab 1-3 och avhandlar olika typer av reparationer av kompositkomponenter. Han visar hur man reparerar både mindre skador och hela brott på vingar, fenor och kroppar. I film nr 1 går han även igenom material, verktyg och metoder som används i alla tre filmerna, så jag rekommenderar att filmerna köps och ses i ordning. Jag kan starkt rekommendera filmerna till alla som någon gång har skadat eller kraschat ett plan med kompositvinge och/eller -kropp, vare sig det är ett segel- eller motorplan.

    För några veckor sedan gjorde jag en lite för kraftig och ryckig zoom(*) på min Icon2 (en 3,8-meters F3J-maskin, den jag håller i min forumbild) vilket gjorde att vingen vek sig rakt upp precis innanför skarven mellan mittsektionen och höger yttervinge. Jag lyckades landa planet och undersökte skadan. Förutom att vingbalken gått av så var översidan kexig runt brottet men undersidan var nästan hel.

    Jag har reparerat vingen enligt de metoder Paul Naton lär ut och de senaste två veckorna har jag testat mer och mer vad vingen går för efter reparationen. Först blev det försiktig start på winch och gummirep i vindstilla förhållanden, sedan har jag blivit kaxigare och kaxigare. Idag körde jag full winchstart med halv barlast (320g) i ca 4m/s och lite senare (då hade jag plockat ur barlasten) ökade vinden tillfälligt till ca 8-10m/s och då fick jag till en start upp till 224m från 150m lina (enligt loggen var zoomen drygt 90m!). Vad jag vill säga med detta är att efter reparationen är vingen minst lika stark som innan skadan. Ett gott betyg åt metoderna i filmen!

    /Stefan

    (*) Zoom: När man startar med winch utnyttjar man en teknik som kallas "zoom" för att få ut den sista energin ur linan. När planet har nått toppen av sin båge uppåt gör man en liten dykning nedåt, samtidigt som man byter från att ha startklaff (ganska mycket nedåt på hela vingens bakkant) till distansklaff (bakkanten något uppåt, vilket minskar luftmotståndet och medger högre hastigheter). Då gör fjädringen i linan (linan töjer sig åtskilliga decimeter under starten) att planet accelererar kraftigt. Efter en kort stund (typiskt 0,5-1,5 sekund) tar man upp planet till en kraftig stigning och fartökningen under dykningen gör att planet kan stiga långt över den ursprungliga höjden, men det är en mycket kraftig påfrestning på vingen när man går från dyk till stig.
Arbetar...
X