Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ok att flyga på godkänt fält utan drönarkort-

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ok att flyga på godkänt fält utan drönarkort-

    Det dök upp ett inlägg på FB om flygning på godkända modellflygfält.

    Citat:
    "2020-09-14
    Enligt överenskommelse med TS öppnar vi fältregistret för en ny ansökningsomgång hösten 2020.
    Registret är öppet för nya ansökningar och uppdatering av befintliga.
    OBS att enligt vårt godkännande från TS är vi skyldiga att hålla uppdaterade uppgifter i registret.

    Transportstyrelsens beslut
    Transportstyrelsen beviljar er ansökan om godkännande av modellflygklubb (modellflygförening).
    Konstruktion, tillverkning, modifiering, underhåll, verksamhet och flygning med obemannade luftfartygssystem,
    som bedrivs inom modellflygklubben (modellflygföreningen), kan i stället för Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg (TSFS 2017:110)
    följa organisationens godkända stadgar och säkerhetsregler.

    Godkända stadgar och säkerhetsregler utgörs av ”Säkerhetsregler för modellflygning utomhus, ver 1.4.1, 27 juni 2018”,
    samt enskilda lokala fältregler. De modellflygfält som omfattas av detta beslut framgår av bilagan.

    RCFF/SMFF ska ansöka om förändrat godkännande om ändringar görs i säkerhetsregler, lokala fältregler, eller i villkoren för respektive modellflygfält.
    Det samma gäller om något modellflygfält upphör. Såvida inte detta godkännande har återkallats har det ingen tidsgräns.

    Detta beslut ersätter tidigare beslut i ärende TSL2019- 2400, tagit den 26 juni 2019. OS2O33SD
    Registret är tillgängligt för ansökningar fram till 15/10 och TS kommer därefter att meddela beslut.


    https://www.faltregister.se"
    Slut citat

    Jag tolkar det som att vi som är medlemmar i SMFF eller RCFF och flyger på modellflygfält som är godkända av TS, d.v.s. finns i fältregistret inte behöver agera enligt de senaste bestämmelserna ang. drönarkort, fjärrpilot mm så länge som vi uppfyller kraven i "Säkerhetsregler för modellflygning....." och håller våra modeller inom gränserna för fältet.

    Vore intressant att få se varifrån klargörandet kommer ursprungligen, jag såg vem som delat detta på FB. (Tack för den delningen förresten Kjell, det var värdefullt)

    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Inte svar på frågan kanske men denna länk till TS kanske är intressant: /http://www.transportstyrelsen.se/sv/...lygforeningar/

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Ingemar Thörn Visa inlägg
      Inte svar på frågan kanske men denna länk till TS kanske är intressant: /http://www.transportstyrelsen.se/sv/...lygforeningar/
      Jovisst, detta och i stort sett allt annat om drönare har jag sett hos TS, men inte just det citat jag klippt in i 1:a inlägget.
      Man behöver ju veta om det är officiellt. Ingen större vits egentligen att skriva på Facebook, för efter ett par timmar får man leta sig fördärvad efter inlägget.

      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Enligt informationen sidan 4 i senaste Modellflygnytt:

        "Vi kommer att behöva registrera oss som Operatörer för att myndigheten ska uppfylla kravet på att identifiera den som flyger en drönare"

        Jag har alltså tolkat fel i mitt första inlägg. Eller?

        Bara frågar. Och frågar vem som ställer kravet på TS att kunna identifiera mina modellflygplan. EASA?
        Känns absurt, hela alltihop. Kämpa på bara SMFF och RCFF (David lyckades ju ta kål på Goliat. Det kan funka en gång till.).

        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Nä Jonte, nu är du ute och cyklar.....
          I den klargörande texten som fanns på FB står inget om drönarkort, i infon i MfN står det.

          Sedan skriver du: "Ett modellplan är ingen drönare". Halvrätt enligt mej. I SMFF och RCFF är ett modellplan ingen drönare. Hos Transportstyrelsen är allt flygande drönare, även en gummimotordriven Sleek Streek (Att det inte behövs drönarkort för den är en annan sak - det är hos TS en drönare lika förbannat)

          Du kan söka tillstånd att flyga på din hemmagata men du kommer naturligtvis aldrig att få det. Så det kan du glömma direkt

          Det började inte alls att gå åt helvete när "SMFF godkände dessa drönare att ingå i modellflyghobbyn" SMFF antog tävlingsregler för dom när man såg att det fanns ett intresse för tävlingar. Kolla gärna på Eurosport lite då och då så ser du hur man tävlar på hög nivå.

          Det började gå åt helvete när oseriösa och oansvariga personer började flyga drönare på hemmagator, mitt bland människor och bilar och intill landningsbanor på flygplatser och andra ställen där det är i högsta grad olämpligt att göra det. För förtydliga: När man började filma militära skyddsobjekt med kameraförsedd drönare.

          Det är inte SMFF som har hittat på allt det här, tvärtom har SMFF och RCFF försökt bromsa och fått till undantag som gör att vi medlemmar ska kunna fortsätta flyga som vi alltid gjort, d.v.s. på våra säkra och godkända modellflygfält.

          Bläddra här så får du en klarare bild: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ighet/dronare/

          Så ta du och ge fan i att flyga på hemmagatan ta ditt ansvar och åk ut till modellflygfältet.

          Hälsningar
          Jan Olov Stenberg
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Jonte insåg nog att han var "ute i ogjort väder" och plockade bort sitt inlägg...
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Några rader för att försöka förtydliga:

              1/ Citatet i #1 ovan är direkt hämtat ur TS beslutsdokument från senaste ansökningsomgången om fältgodkännanden/uppdateringar från 2020-07-10. Originalet finns som pdf under menyn Information på Fältregistrets sida https://www.faltregister.se
              Detta beslut gäller enligt TS utsago även efter 2021-01-04 då de nya drönarreglerna träder i kraft.

              2/ 2021-01-04 gäller utöver vårt godkännande enligt ovan att ALLA drönarpiloter inom EU skall vara registrerade i ett EU-övergripande register. Man skall också vara registrerad som operatör för sin drönare. För modellflygare (privatpersoner) >18 år gäller att registreringen leder till att man blir sin egen operatör/fjärrpilot. För personer mellan 16-18 år kan man bara registrera sig som fjärrpilot och måste ha en operatör som är över 18 år knuten till sig och registrerad som operatör.

              När registreringskravet är uppfyllt kan vi flyga som vanligt på våra godkända fält. Vi behöver då inte ta något drönarbevis. Drönarbeviset blir nödvändigt om vi vill flyga utanför våra godkända modellflygfält. Då hamnar vi helt inom de övergripande drönarreglerna och nyttjar inte vårt undantag enligt Artikel 16 vilket är grunden för TS beslut enligt /1 ovan.

              Det SMFF/RCFF fortfarande överlägger med TS om är hur registreringen skall gå till rent praktiskt och hur vi skall handskas med våra ungdomar som är < 18 år. Hur skall vi kunna lösa operatörskapet och registrering för dessa unga piloter. Vi har ännu inte fått ett slutligt svar på dessa frågeställningar men räknar med att TS förstått problematiken och lyssnar på våra synpunkter.

              Med vänlig hälsning,
              Kjell Nilsson
              fältregisterhanterare och en av RCFFs kontaktpersoner gentemot TS

              Kommentar


              • #8
                Tack Kjell!
                Bra och tydlig info. Solklart vad som gäller efter 4/1.

                (Hmmm inom EU... flytta till Åland???)
                "If it looks allright, it flies allright"

                Kommentar


                • #9
                  Det är inte helt enkelt att förstå allt som kommer gälla efter 4/1 2021, Tyskarna har försökt informera på detta sätt https://www.dmfv.aero/allgemein/fach...g-mit-dem-lba/ . Det känns som ungefär samma resonemang som här i Sverige. Deras bild över informationsvägarna känns pedagogisk och det vore inte fel om motsvarande bild togs fram för Sverige av våra förbund.

                  / Ingemar

                  Kommentar


                  • #10
                    Ingemar,

                    det som redovisas från Tyskland är väldigt likt förhållandena i Sverige. Du har rätt att det behövs entydig och enkel information om vad som kommer att gälla efter årsskiftet men vi har medvetet valt att ligga lite lågt med detaljerad info - eftersom vi hittills inte fått slutliga besked från TS. Oriktig info skapar nog bara ytterligare frågor/förvirring.

                    Så snart det är riktigt fastlagt vad som gäller och hur den praktiska hanteringen skall gå till kommer både SMFF och RCFF att publicera detta. Vi får helt enkelt ha tålamod och leva på hoppet ett tag till....

                    Med vänlig hälsning, Kjell

                    Kommentar


                    • #11
                      Notera på Cardskipper, SMFF medlemskortet att tillägg gjorts för Multirotor alltså det som vi vanliga modellflygare menar med drönare.
                      Det betyder att multirotorflygning på godkända modellflygfält får endast utföras av medlemmar med A eller B behörighet. Det betyder att dessa piloter
                      skall genomgå utbildning med lärare för att uppnå behörigheterna. Precis som vad som gäller för det vanliga modellflyget. Detta för att uppnå bästa flygsäkerhet.
                      Jag kan tänka mig att utbildningsplan för multirotorpiloter kommer direkt efter nyår i samband med TS-registreringen.
                      De multirotopiloter som kan uppvisa de färdigheter som kommer att anges kommer då att bli godkända av säkerhetsansansvarig.

                      M.v.h
                      Jan Odehag
                      Ordf Hallstahammar MFK
                      Senast redigerad av JanE ; 2020-11-29, 21:04 .

                      Kommentar


                      • #12
                        Noterade också att det nu finns 5 kategorier av behörigheter för modellflyg i CardSkiper nu, Motor, Segel, Helikopter, Turbin och Multirotor. Men var finns reglerna och kriterierna för A och B godkännande i dessa kategorier? Och har godkännande i någon av dessa kategorier något som helst att göra med de nya TS reglerna? Är dessa A/B-godkännande överhuvudtaget relevanta idag? Eller ens igår, de flesta jag känner har flugit glatt utan vare sej A eller B i någon kategori. Blir det regelbrott 2021? Är det regelbrott redan nu?

                        Sedan nämner JanE: "Multirotor alltså det som vi vanliga modellflygare menar med drönare." vilket igen påvisar att det finns en otydlighet när TS menar att alla dessa kategorier är "Drönare". Ett mycket olyckligt ordval från TS sida, som jag tjatat om många ggr. Hatar ordet "drönare" mer och mer pga denna otydlighet och uppenbar risk för missförstånd.
                        Man får ju bara tacka SMFF/RCFF för att man satte rubriken "Multirotor" på denna kategori och inte något annat förvirrande ord som jag f.o.m nu vägrar använda.
                        /A

                        Kommentar


                        • #13
                          Känns som att denna klassificering som SMFF haft på modellflygare är överspelad och helt borde tas bort - i annat fall måste det ju finnas klara regler för denna. Men varför göra saker krångligare än de behöver vara ? Det är ju inte direkt så att vi måste vara restriktiva med att släppa in nya medlemmar i våra föreningar - eller för den delen i SMFF när man ser medlemsutvecklingen.
                          KISS-principen borde tillämpas även av SMFF.
                          Roger

                          Kommentar


                          • #14
                            Nu är väl inte det elementära om det står kategori A eller B på Cardskipper,skillnaden framgår om man tittar på SMFF:s flygskola och på Cardskipper.
                            Huvudsaken är att alla piloter kan flyga på ett säkert sätt och att klubbarnas säkerhetsansvariga tycker att respektive pilot kan flyga på ett säkert sätt.
                            Helt nya piloter behöver handledning i början och skall/får inte flyga själva utan detta, oavsett vad man flyger. När handledare anser att nybörjaren kan flyga på ett säkert sätt kan
                            han/hon fortsätta att övningsflyga på egen hand. Nya medlemmar i en klubb bör gärna visa upp sina färdigheter också så säkerhetsansvarig känner till och lär känna den nye medlemmen.
                            Säkerheten går först så att inga olyckor sker.

                            Jan E
                            Senast redigerad av JanE ; 2020-11-30, 16:43 .

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X