Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Fartreglage svarar inte direkt.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Fartreglage svarar inte direkt.

    Hej! Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare.
    Jag har en Extra 230 med 4-taktsmotor. Spektrumsändare/mottagare med Futaba-servon.
    Mitt problem är att servot till fartreglaget inte svarar direkt, utan börjar röra sig först när jag kommit till halvt utslag på sändaren. Den rör sig sedan fint från mitten och hela vägen upp, men detta resulterar i att full gas inte kan ges.
    Vet någon vad detta kan bero på och hur det kan lösas?
    Mvh Robin

  • #2
    Prova att
    1. Starta sändaren med full gas.
    2. Slå på mottagaren.
    3. Dra ned gasen till tomgång.
    Det brukar göra att radion fattar trottelns gränser.
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • AndWho
      AndWho Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Det där gäller kalibrering av en ESC/Fartreglage till en el-motor. Du blev nog lurad av rubrikens "...fartreglage..".
      I detta fall är det ett servo till trotteln på en förbränningsmotor. Har aldrig varit med om eller hört talas om att man kan kalibrera utslagen på ett servo pss som en ESC. Skulle föreslå att man (manuellt) kollar ändlägena för trottelkanalen i sändaren. Ev. kan detta fenomen beror på ett äldre Futaba servo, man inte hade std 1000-1500-2000uS signal tidigt. Gamla analoga Futaba servon hade centrum runt 1310uS, kommer inte ihåg värdena för ändlägena.
      /A

  • #3
    Fast här talar vi ju inte om fartreglage utan ett vanligt servo och för servon brukar man ju inte behöva ha nåt "hyss" för sig vid uppstarten. Det är inte så att det finns nån form av trottelkurva aktiverad ?
    Roger

    Kommentar


    • #4
      Precis, det är trottelservot som avses det stämmer.
      Trottelkurva vad är det?
      Kan tillägga att jag kör med Spektrum dx5e- sändare samt Spektrum ar620- mottagare.

      Kommentar


      • #5
        Den sändaren kan du inte modifiera nån trottelkurva med. Testa ett annat servo på trottelkanalen (kanal 1) och se om det uppför sig likadant - sen kan du testa samma på nån annan kanal för att se om du upptäcker nån skillnad. Har du köpt sändaren ny eller har den levererats med nån BNF-modell ? Har du flugit tidigare eller är detta första kärran ?
        Roger

        Kommentar


        • #6
          Ok det ska jag testa. Sändaren följde med min första kärra, En E-flite apprentice. Detta är min andra och har ej haft den i luften ännu.

          Kommentar


          • #7
            Kan ju hända att E-Flite gjort nån form av programmering av sändaren för att passa BNF-modellen - det verkar dom i alla fall göra med DXe som är efterföljaren till DX5e. Men om det har jag tyvärr ingen kunskap.
            Roger

            Kommentar


            • #8
              Jag testade andra servon på trottelkanalen och dom uppför sig som dom ska... Verkar bara vara trottelservot som inte svarar förrän halvt utslag ges.

              Kommentar


              • #9
                Det är uppenbarligen servot så ersätt det med ett annat så fungerar det säkert. I mina ögon kan servot INTE vara "felvänt" - vet inte vad Jonte avser med den formuleringen.
                Men en så enkel sändare så går servot lika långt åt båda hållen om det är OK.
                Roger

                Kommentar


                • #10
                  Nu har det löst sig! Servoarmen satt fel på servot så jag justerade servoarmen genom att lossa den och flytta några kuggar, behövde även
                  flytta stötstången längre in vid servot och längre ut vid motorn sen betedde den sig som den skulle. Ska nog snart ha den i luften, tack för alla svar...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X