Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Byggtips, anyone?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Byggtips, anyone?

    Hej hej,
    För tre år sedan köpte jag en ARF för nybörjare. Efter att ha byggt ihop den blev den liggande i källaren - jag var övertygad om att den skulle krascha på premiärturen så jag ville dra ut på det, det är i alla fall den förklaring jag nu i efterhand kan ge till det motstånd jag hade mot att släppa upp den i luften. Nu är premiärturen emellertid avklarad och det gick faktiskt klart bättre än förväntat, tre starter och landningar resulterade inte i fler skador än ett böjt noslandningsställ. Till och med en looping klarade jag av, till ungarnas jubel.

    Nu till saken och min fråga: jag blev så grymt sugen på att bygga ett riktigt balsaflygplan. Jag letar efter en byggsats som inte är alltför svår. Planet ska kunna flygas med elmotor och (helst) en fyrkanalsradio, men det ska samtidigt vara någorlunda imponerande och snyggt i färdigbyggt skick. Är det en omöjlig ekvation eller har någon ett bra tips?

  • #2
    Den här, kanske....?
    https://www.hab.se/modeller-rc-reservdelar/flygplan-reservdelar/byggsatser/sig-kadet-seniorita-1600mm

    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Den kan vara intressant. Har du någon uppfattning om hur ”färdig” den är, om installation av motor och servon kräver några egna modifikationer?

      Kommentar


      • #4
        Ett annat alternativ - https://www.hoelleinshop.com/Planes-...01&c=171&p=171
        Kolla igenom Hoellein noga för dom har en hel del byggsatser som kanske passar.
        Här kommer ett annat exempel - https://www.hoelleinshop.com/Planes-...=12624&p=12624
        Roger
        Senast redigerad av mcregor ; 2020-07-18, 19:16 .

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av mamel Visa inlägg
          Den kan vara intressant. Har du någon uppfattning om hur ”färdig” den är, om installation av motor och servon kräver några egna modifikationer?
          SIG Seniorita

          Seniorita är ingen ARF, utan en "riktig" träbyggsats.
          Byggsatsen verkar vara tämligen komplett, och spryglar och spant är utstansade osv......och en utförlig beskrivning medföljer.
          Den är säkert helt ok som ett första balsabygge, inte minst pga sin storlek (dvs inte alltför "småpillig").

          Om det är ditt första balsabygge, behöver du kanske litet byggnålar, några små vassa verktyg och ett par slipklossar.

          Här är byggsatsens innehållsförteckning:

          Klicka på bilden för större version  Namn:		SIG.jpg Visningar:	0 Storlek:		33,6 KB ID:		11649

          Säljaren rekommenderar elmotorer AXI2820-2826 eller något motsvarande.

          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-07-19, 13:41 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Jag tror jag slår till på en sån. Vad kan gå fel? :-)

            Skulle det gå bra kanske det här blir nästa projekt: https://www.hoelleinshop.com/Planes-...=12623&p=12623








            Kommentar


            • #7
              Tja - du valde nog inte den enklaste kärran när du skall börja bygga från grunden men med tålamod och noggrannhet går det säkert bra.
              Lycka till !
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av mamel Visa inlägg
                Jag tror jag slår till på en sån. Vad kan gå fel? :-)
                Om du menar Senioritan, kommer det att gå hur bra som helst....!
                Visst kan du hamna i något problem någonstans.....men då kan du alltid fråga, antingen någon i din närhet eller här på forumet.

                Att fråga en gång för mycket är oändligt mycket bättre än en gång för litet.....


                Jag kom förresten på ännu ett verktyg som du kan få nytta av i ett sådant här bygge....en "razor saw"...!
                Kan rekommenderas.
                Klicka på bilden för större version

Namn:		Razor saw blade.jpg
Visningar:	377
Storlek:		14,4 KB
ID:		11657

                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Nå Bosse- han länkade till en Sopwith Pup.
                  Roger

                  Kommentar


                  • Bosse Jansson
                    Bosse Jansson Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Hmmm....jag fattade det som att han nämnde "Puppen" som ett eventuellt "nästa bygge".....

                • #10
                  Först en Seniorita. Om det går bra och jag får blodad tand kanske det blir en Sopwith Pup.

                  Kommentar


                  • #11
                    OK - då missuppfattade jag de hela.
                    Roger

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X