Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Smörja servo som legat länge?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Smörja servo som legat länge?

    Har en gammal modell som säkert stått i 5-10 år och samlat på sig en hel del damm.
    Servona verkar röra på sig utan problem men har mkt damm. Skall jag öppna och smörja dem eller är det bara att köra dem fram och tillbaks ett par gånger så de fungerar?

  • #2
    Hej,
    Har svårt att tänka mej att servona är dammiga inuti. Du behöver inte plocka isär dom men torka av dammet på utsidan så ser de trevligare ut. Titta och lyssna hur de låter och vispa runt med sändarspakarna några minuter så är det nog inga problem. Jag har servon som legat i lådan i åratal och när jag plockar in något i en ny modell så är det inget strul alls
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #3
      Nej, vad jag vet behövs ingen smörjning, eller har inte ens hört talas om det. Bara kör servot som vanligt.

      Kommentar


      • #4
        Det som brukar kunna krångla då servona legat ett tag är att potentiometern som ger signal tillbaka om aktuell position är lite rasslig. Det blir lite sporadiskt dåligt motståndsvärde då kontaktpunkten släpar över motståndsbanan. Det man borde göra är att spraya lite med elektronikspray (brukar innehålla exvis isopropanol eller annan rengörande kemikalie) på den kontaktytan, men det kommer man normalt inte åt eftersom pottarna oftast är kapslade.

        Det näst bästa är att helt enkelt bara motionera dem fram och tillbaks och hoppas på att oxid och annan smuts gnids bort. Om servot vrider sig i en jämn och fin rörelse då man rör det sakta så brukar det inte vara några som helst problem. Att röra det långsamt är oftast mycket mer avslöjande än att åka fram och tillbaks med högsta fart.

        Så. Kör servona fram och tillbaks ordentlig ett antal gånger, kolla sedan att det blir jämn och fin rörelse då de går sakta mellan sina ändlägen. Om det ser bra ut så skall det absolut inte vara någon fara.

        Kommentar


        • #5
          Tack för alla tipsen!

          Kommentar

          Arbetar...
          X