Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Köpes: Micronic (svensk) radiostyrning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Köpes: Micronic (svensk) radiostyrning


    Hej,
    Har du en svensk Micronic radiostyrning liggande som du kan tänka dig att sälja?
    Hör av dig till mig i så fall.
    Vet att det åtminstone funnits 3 huvudversioner så att säga av Micronic radiostyrningar:
    - Micronic 5, 1967 (då den kom ut på marknaden)
    - Micronic 6, 1970 (då den kom ut på marknaden)
    - Micronic 7, (ca 1975?)
    (Micronic 7, utbyggbar till 8?, ca 1978?)

    Micronic konstruerades av Gerhard Westerberg några år in på 1960-talet och första prototypen tillverkades 1965, och efter en testperiod där vissa testflygare flög med radion började "Micronic 5" säljas 1967.
    Tillverkning, försäljning och service sköttes sen 1969 av RC-Importen (Sven Hydén) i Älvsjö och såvitt jag vet ända tills tillverkningen upphörde (ca slutet 1970-talet?).
    Priset på t ex en Micronic 6 (1970) med sändare+mottagare+ NiCd accar+1 servo var 1203 kr exklusive oms (moms) som 1970 var 16,3%. Med 4 servon (om vi antar varje servo kostade ca 100 kr) och inkl moms kostade den 1203+300 kr x 1,163(oms)=1748 kr (i dagens penningvärde är det ca 14200 kr).

    Bilder nedan visar hur tre olika Micronic sändare ser ut, som jag vet med säkerhet.

    I den klubb jag var medlem i på 1970-talet fanns flera Micronic 6 radiostyrningar och de var mycket fina med sina rödeloxerade aluminiumhöljen. Jag hade ingen sådan Micronic radio själv då, men nog sukta jag efter en. Fick nöja mig med en billigare Robbe 4-kanalare i början, då plånboken i den åldern jag var i då inte tillät en Micronic 6. Men flyga med en Micronic 6 fick jag i alla fall prova på av en kille som hade en sådan radio på den tiden. Skulle vara kul att ha en Micronic radio, kan det kanske tänkas att nån har en liggande som jag kan få köpa? Gör inget om antenn till sändaren saknas, gör inget om mottagaren saknas, eller servon saknas.

    Hör av dig till mig i så fall:
    Bo Edström
    boem@telia.com

    Bild på Micronic 5, 6 och 7 nedan.


    Bild på Micronic 5, 1967, den hade spakar av fabrikat Bonner (röda spakknoppar och och trimmers):

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Micronic5_1967.jpg Visningar:	0 Storlek:		482,4 KB ID:		8627



    Bild på Micronic 6, 1970:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Micronic6_1970.jpg Visningar:	0 Storlek:		371,3 KB ID:		8628


    Bild på Micronic 7, 1975 (notera vipp-brytaren uppe till vänster som är den 7:e kanalen):

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Micronic7_1975.jpg Visningar:	0 Storlek:		140,8 KB ID:		8629
    Karlstads MFK

  • #2
    Min första radiostyrning! Köptes begagnad hos RC-Importen i Älvsjö för 830,- En förmögenhet för en 15-åring på den tiden...
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Hej Gasman,
      Var det en Micronic 6 eller Micronic 7 du hade? Vad tyckte du om Micronic radion - bra kvalitet? De Micronic 6 som fanns i klubben jag var med i på 1970-talet verkade fungera väldigt bra. Spakarnas ändar (toppar) och trimreglagen var vita och jag tror det var samma som satt i EK logictrol super pro i början på 1970-talet. Det var även samma fyrkantiga silverfärgade spakhus i Micronic 6. Även servona såg ut att vara EK's, linjära Mini-Mite. Nedan några bilder på insidan Micronic 5 och 6.
      /Bo

      Insidan Micronic 5:

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Micronic5_insidan.jpg Visningar:	0 Storlek:		100,8 KB ID:		8643

      Insidan Micronic 6:

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Micronic6_insidan.jpg Visningar:	0 Storlek:		141,9 KB ID:		8644
      Senast redigerad av bem ; 2020-01-13, 15:44 .
      Karlstads MFK

      Kommentar

      Arbetar...
      X