Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Köpes: OPPS (svensk) radiostyrning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Köpes: OPPS (svensk) radiostyrning

    Hej,
    Nån som har en gammal OPPS radiostyrning liggande och kan tänkas sälja den till mig?

    Den är svensktillverkad (konstruktör Bo Dryselius, civilingeniör) och det var hans företag Orbo som tillverkade OPPS från ca 1967-68 till kanske början 1970-talet.
    Den hade i regel 4 kanaler men kunde byggas ut till 5 eller 6 kanaler. Gick även att få med 3 kanaler.
    Är mest intresserad av en sändare men har du mottagaren och servon också så köper jag gärna det med.
    Förutom att Orbo (Orbo Elektronik/Hobby AB) själva sålde den så vet jag att Hobbytjänst i Stockholm sålde OPPS radiostyrning när det begav sig.

    Varför jag är intresserad av denna radio OPPS (4-6 kanaler) är att jag har en gammal helikopter, en Hegi "Huey Cobra", som är 50 år gammal om några år som styrdes med en OPPS radio i början av 1970-talet. Helikoptern var med på den allra första helikoptertävlingen 28 oktober 1973 och kom då tvåa i tävlingen. Kunde vara kul att återtälla helikopterna till ursprungligt skick tänkte jag. Själva helikoptern är orörd sen dess så den är OK, liksom motorn som då användes (en Veco 61).
    Men som sagt den ursprungliga radion saknas, som var en OPPS radio. Kanske är den äldsta helikoptern i Sverige f.n. från helikopterns barndom i Sverige?
    Det fanns även "Huey Cobra" av fabrikatet Schluter nåt år innan Hegi Cobran kom så det kan finnas nån sådan i Sverige som är äldre än min.
    Men min kanske är en av de få som finns kvar av de 13 helikoptrarna som deltog i den första helikoptertävlingen i Sverige den 28 oktober 1973?

    Bilderna nedan visar hur en OPPS radio ser ut.

    Har du en sådan här OPPS radio att sälja är jag intresserad att köpa den. Saknas nåt t ex antenn och eller mottagare - spelar ingen roll för mig.
    Har du ingen radio men t ex en OPPS broschyr eller handbok till en sån radio vore det kul om jag finge kopiera den.

    Med vänlig hälsning
    Bo Edström
    boem@telia.com


    OPPS sändaren ser ut så här (bild från Hobbytjänst katalog 1968-69), sändaren är ganska liten och nätt. 160 x 160 x 60 mm.


    Klicka på bilden för större version  Namn:		OPPS_svensk_radiostyrning.jpg Visningar:	0 Storlek:		80,5 KB ID:		8385

    OPPS sändaren har blått eloxerat sändarhölje i aluminium och spakar av Bonnertyp:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		OPPS_blå_anidiserat_sändarhölje.jpg Visningar:	0 Storlek:		149,1 KB ID:		8384

    OPPS mottagaren ser ut så här:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		OPPS_mottagare.jpg Visningar:	0 Storlek:		153,4 KB ID:		8386
    Senast redigerad av bem ; 2019-12-29, 13:26 .
    Karlstads MFK

  • #2
    Fick napp på en OPPS 4-kanalare som jag nu hämtat.
    Säljaren sa att han köpte den redan 1964 direkt av konstruktören Bo Dryselius. Sändaren är väldigt liten, bara 16x16x6 cm och är blåeloxerad.
    Mottagaren är en Multiplex-OPPS och servona är av fabrikatet Multiplex. Saknas en bokstav P i OPPS loggan på sändaren och en bokstav S
    på mottagarens OPPS logga. Saknas även sändarantennen. Annnars komplett OPPS 4 kanaler).
    /Bo

    Klicka på bilden för större version  Namn:		OPPS_4_1964.JPG Visningar:	0 Storlek:		152,5 KB ID:		8631

    Karlstads MFK

    Kommentar

    Arbetar...
    X