Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Footrot Flier

Minimera
X

• Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

Går vidare, bit för bit, med kroppen och dess installationer.

Landningsställets främre del fastsydd med en urstark polyestertråd.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		24 Kropp.jpg Visningar:	0 Storlek:		394,0 KB ID:		16257

Grovt tillslipad ser "fulingen" ut så här just nu.
    Skall fortsätta med en och annan avrundning och finjustering. Skall dock inte överdriva, eftersom en viss kantighet utmärker den här modellen....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		25 Kropp.jpg Visningar:	0 Storlek:		507,1 KB ID:		16258

Fick tag på några tunna, lätta "snakes" hos MBS.
    Höljet har 2 mm ytterdiam och inuti löper en 0,8 mm pianotråd.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		26 Kropp.jpg Visningar:	0 Storlek:		133,9 KB ID:		16259

Här är två st Hitec HS-40 servon monterade.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		27 Kropp.jpg Visningar:	0 Storlek:		352,8 KB ID:		16260

Kroppsidornas balsaflak är så tunna (1,2 mm), så det blev några förstärkande genomföringar av 0,4 mm ply.
    Känns som att det gjorde susen....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		28 Kropp.jpg Visningar:	0 Storlek:		168,2 KB ID:		16261

Fortsättning följer.......

.
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-06-26, 18:20 .
    ...så där lagom vintage...

Kommentar

Ett lättjefullt inlägg i sommarvärmen....
      Fortsatt arbete med stabbe och fena.

Allta kanter rundade putsade.
      Stabbe och fena sammanfogas med små trekantslister som förstärkning.
      Klicka på bilden för större version  Namn:		03 Stabbe.jpg Visningar:	0 Storlek:		343,7 KB ID:		16322

Eftersom jag på förhand vet att jag gärna utmanar naturkrafterna genom att sänka farten, breddade jag sidorodret en aning (5 mm) redan nu.
      Jag planerar sydda gångjärn, och med sådana är det ju inte så lockande att byta roder senare....
      Klicka på bilden för större version  Namn:		04 Stabbe.jpg Visningar:	0 Storlek:		245,8 KB ID:		16324

Skillnaden mellan "originalrodret" och det nya.....
      Klicka på bilden för större version  Namn:		05 Stabbe.jpg Visningar:	0 Storlek:		137,0 KB ID:		16323

..och nu skall alltsammans dopas och kläs med samma infärgade Esakipapper som vingen.....

Fortsättning följer......

.
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-07-10, 19:13 .

Kommentar

Man vill ju dela med sig av de ljuva dofterna, så jag tog med mig grejorna till klubblokalen i går kväll, och gav stjärtpartiet sin klädsel av Esaki-papper, av samma infärgning som vingens papper. På bilden dopat 1 gång.
        Och inget vatten här....! På balsaflak får man enbart ta hjälp av aceton när man breder ut pappret....då skruvar sig inte balsan....
        Litet ultrafin puts nu, plus ännu ett tunt lager nitratdope, så är det dags för gångjärnssömnad........

Klicka på bilden för större version

Namn:		06 Stabbe.jpg
Visningar:	52
Storlek:		692,0 KB
ID:		16343

.

Kommentar

Så var det sytt...!
          Blev ok, men inte mina bästa stygn någonsin...tänkte fel (värmen ? ) på några ställen och fick backa tillbaks, vilket medförde att hålen blev litet större än de borde vara, med påföljd att precisionen inte blev den bästa överallt.....
          Men, vi kan väl kalla gångjärnen "funktionella" i alla fall. Sydda gångjärn blir förvånansvärt glappfria och lättgående.

. Klicka på bilden för större version

Namn:		07 Stabbe.jpg
Visningar:	37
Storlek:		377,7 KB
ID:		16350

.

Kommentar

Hjulfastsättning.
            Den här metoden har jag praktiserat flera gånger tidigare, och det fungerar fint....och blir litet snyggare än de vanliga stoppskruvarna m.m.
            Hylsan gjorde jag genom att löda en bit tunn mässingsplåt i ändan på ett mässingsrör av passande diameter. Det hela sattes i chucken på min modifierade gamla bänkslipmaskin. Under rotation slipades sedan stoppflänsen till önskad form och storlek med hjälp av en Dremel med sin lilla sliptrumma..
            Hylsan med stoppflänsen fästs slutligen på pianotråden med epoxy, eftersom lödning inte är så lämpligt (!) när hjulet är av plast....

Namn:		32 Landställ.jpg
Visningar:	28
Storlek:		343,8 KB
ID:		16353

Här "torrmonterat" för kameran. Har än inte bestämt vilken färg hjulsidorna skall få.....

Namn:		33 Landställ.jpg
Visningar:	27
Storlek:		184,4 KB
ID:		16354

En gammal favorit: Den gamla bänkslipen som fått en chuck.
            Den har gjort massor av nytta vid snabba "runda" jobb......

Namn:		34 Landställ.jpg
Visningar:	29
Storlek:		296,8 KB
ID:		16355

.

Kommentar

Inte riktigt klart än....men nästan...
              I alla fall tillräckligt klart för en "torrmontering". Så här ser det ut just nu.
              Detta är inte min mest välbyggda modell, men jag har ju mig själv att skylla, som involverar en massa experimenterande i det här bygget. Inte minst "äventyret" med infärgat japanpapper....
              Färgerna blev inte riktigt som jag förväntat mig från början. Jag hade egentligen tänkt mig litet blekare och mer "väderbitna" färger, men det visade sig svårt att förutsäga under färgblandningsstadiet, och till slut fick jag ge mig, om inte bygget skulle bli alltför försenat.
              Nu blev färgerna något varmare och "gladare", och när jag tittar på bygget, tycker jag ändå att det blev "rätt så ok".
              Kroppsklädselns flammighet bjussar jag på....jag hade ju från början tänkt mig en viss "ruffighetsfaktor", som jag tycker passar Footrot Flier.....
              Det var ju meningen att detta INTE skulle bli vilken plastig Parkflyer som helst, utan en modell med litet karaktär och personlighet, och DET tror jag att jag lyckats med i alla fall, oavsett vad man nu tycker om en sådan här modell...
              Footrot Flier är ingen oldtimermodell, men den har drag från forna tider, och hela bygget har varit en övning i traditionellt byggande, om man undantar mylaren.

Vad som nu återstår är roderhorn, kopplande av stötstänger, el- och rc-installation, och som kronan på verket säkringshållaren på nosen (som agerar strömbrytare), som får bli en hyllning till originalets konstruktör.
              Originalet har målade "fönster", men här kommer jag nog att göra ett avsteg och ge rutorna en annan form och storlek....på något sätt.....

Namn:		Z 01.jpg
Visningar:	0
Storlek:		734,0 KB
ID:		16402

Namn:		Z 02.jpg
Visningar:	0
Storlek:		689,4 KB
ID:		16401

Namn:		Z 03.jpg