Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Motor på trelägesbrytare med Multiplex Profi Tx

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Motor på trelägesbrytare med Multiplex Profi Tx

    I F5J är det ganska vanligt att man har gasen på en trelägesbrytare med en extra brytare för av/på, detta för att få en taktisk fördel. Bakgrunden är att man får köra motorn i 30s i starten, men man får bara starta motorn en gång. Med ett motorstarkt plan kan man då cruisa omkring på mellangas för att leta termik under de 30s. Hittar man något som förefaller vara en blåsa drar man ned motorn till lågvarv och tar ett varv för att känna efter om det stiger. Om det gör det: bra, slå av motorn och börja kurva i blåsan, om inte dra på mellangas och fortsätt leta. Om tiden närmar sig 25s och du fortfarande inte hittat något värt att kurva i: dra på fullgas för att få så mycket höjd som möjligt innan Altisen slår av motorn.

    Jag har tidigare både saknat tillräckligt bra plan för att det ska vara möjligt och tillräckligt stor skicklighet för att det ska vara någon idé, men nu har jag sedan en månad tillbaka åtminstone tillräckligt bra plan. Alltså var det dags att lära sig programmera Multiplex Profi Tx!

    Jag har alltid haft gasen på mina seglare på skjutreglage <E (det vänstra mellan spakarna) och det vill jag fortsätta med, både för att det sitter i ryggmärgen och för att reglaget går trögt, är skyddat och minimerar risken för ofrivilligt påslag.

    Min vana trogen blev det fel ett par gånger först, framför allt för att jag trodde det skulle vara svårare än det var. Jag ska inte redogöra för alla tankevurpor jag gjorde, utan här kommer den inställning som förefaller funka för mig.


    Börja med att ha gasreglaget på ditt vanliga sätt (skjutreglage eller spak) och ställ in ändlägena för att få mesta möjliga utslag mot fartreglaget. I mitt fall betydde det att gå in i servomenyn och sätta ändlägena för servo 4 till -95% och +71%. Jag använder Castle Creation Talon 60 och det stod väldigt tydligt i manualen hur man ska bära sig åt. Därefter har jag flugit några gånger med de inställningarna för att se att de funkar. Först då är det lämpligt att gå vidare med trelägesbrytaren enligt nedan.



    Brytaren
    Jag anslöt den till brytarkontakt höger-tre inne i radion så den kallas 3> i menyerna.


    Låt brytaren styra funktionen Aux-2
    Setup: Assign Controls:
    Aux-2 3> Pil-ned


    Sätt triggerpunkten för skjutreglage <E så att den kan användas för Av/På
    Setup: Assign Switches: TriggerPoint:
    <E down -75% up -73%
    Ett skjutreglage som används som brytare har egentligen tre lägen (precis som en trelägesbrytare) men här sätter vi läge 2 till att bara vara två procent brett. Det förefaller funka för mig men jag vet inte vad som händer om man gör annorlunda.


    Definiera en mixer till gaskanalen. Jag valde att omdefiniera mixer 3 (FLAPS-3+).
    Setup: Define mixer: Flaps-3+ (spelar ingen roll vilken, det är namnet man ger den som är viktigt)
    Name: ThrottleMix
    1: FIXED VALUE Sw: <E Pil-ned "Nedåtpil med plus"
    2: Aux-2 Sw: <E Pil-upp Cu1
    Jag är inte säker på att det måste vara "Nedåtpil med plus" på det fasta värdet. Jag hade det, det fungerade, jag struntade i att testa om det funkade på andra sätt.


    Ställ in den nyligen definierade mixern
    Mixer: ThrottleMix:
    FIXED VALUE trvl -100% offs OFF
    Aux-2: Curve-1: P1, P2 och P3 -32%,
    P4, P5 och P6 30%
    P7, P8 och P9 100%
    Egentligen tror jag att det räcker att ställa in punkt P1, P5 och P9 när man använder en brytare, men jag tycker det är snyggare och tryggare med breda trappsteg. Procenttalen får man experimentera med för att få till rätt motorpådrag.


    Avslutningsvis koppla ihop mixern med servoutgång 4
    Servo: Assignment
    4: ThrottleMix


    Kontrollera med hjälp av servomonitorn i radion följande:
    * Med <E i bottenläge ska Aux-2-brytaren inte påverka servokanal 4 alls
    * Med <E ovanför triggerpunkten (ovanför 1/4-läget) ska servokanal 4 påverkas av Aux-2, däremot ska läget av <E inte påverka kanal 4 alls.

    Det kan vara lämpligt (eller åtminstone roligt ) att bänkköra några gånger .

    Tadaaa! Klart!


    Jag pillade ihop detta under dagen och ska ut och provflyga under morgondagen. Återkommer med rapport.

Arbetar...
X