Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Servo problem Giles 202

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Servo problem Giles 202

    Hej alla

    jag har en Giles 202 som jag köpte begagnat för ca 1 år sedan nu.

    Nu är det sommar och man har lite ledigt, så tänkte jag ta fram den och flyga.

    Modellen är utrustad med Digitala Futaba servon S9405.
    jag själv kör med Hitec Aurora 9X med Optima 9 mottagare.

    Alla servon fungerar som dom ska förutom dom två höjdroder servona. Det ena servot rör höjdrodret hackigt eller stegvist istället för en mjuk och jämn rörelse, och gör man snabba spakrörelser som att var i ändläget och släppa spaken till mitten (utan att spak gimbalen vibrerar till centrering) så överskjuter servot mitt läget med 30 grader för att sedan gå tillbaka till centrering.

    Det andra höjdroder servot går extremt långsamt, rör jag spaken till ändläge så tar det servot ca 5 min innan den har rört rodret till ändläget.

    Batterierna är laddade och välmående. Mottagaren är ny, alla andra servon fungerar som dom ska.
    Eftersom dessa servon är digitala så är min teori att förra ägaren kanske har programmerat servona individuellt till höjdrodret av någon anledning. Att båda servona skulle ha gått sönder samtidigt just till höjdrodret är för mig en osannolik slump.

    Är det någon som kan hjälpa mig? Jag bor i Märsta norr om Stockholm. Jag kan tänka mig köra hem till någon inom 10 mils radie för hjälp för att programmera servona om det skulle vara fallet.

    Med vänlig hälsning, Freddy
    Senast redigerad av Freddy ; 2019-07-14, 11:58 . Anledning: Rättstavning

  • #2
    Hej,

    Prova om ett av de andra servona (som fungerar som de ska) fungerar normalt om du pluggar in det som höjdroderservo i mottagaren - resultat?
    Och prova att plugga in ett av höjdroderservona till exempelvis sidoroderkanalen i mottagaren - resultat?
    Eftersom Futaba S9405 servon inte är S.BUS servon så kan man inte programera dem.
    (På S.BUS servon kan man t ex ställa in hastighet, rotationsrikning, mjukstart osv.)
    Kolla i handboken till din radio Aurora 9X hur inställningen är för servo speed (S.speed). Kolla om det är nåt värde för detta på den eller de kanaler du har höjrodroder servona på, som saktar ner servots hastighet.
    Eller prova att skapa en helt ny tom "model" i radion och se om höjdroderservona då fungerar som de ska.

    /Bo




    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #3
      Jag har provat att plugga in höjdroder servot till andra kanaler som fungerar som det ska, det blir ingen skillnad, höjroder servona beter sig lika dumt.
      Jag har provat att plugga in friska servon in till höjdroder kanalerna, det fungerar som det ska.
      Jag provat att skapa en ny modell i radion, resultatet är lika, dvs att höjdroder servona beter sig enligt problem beskrivningen.
      Jag har kollat så jag inte har någon speed inställning påslagen i radion, och det har jag inte.

      Utöver det kan jag tillägga att servona orkar inte hålla emot något motstånd heller. Med andra ord kan jag låta radio spakarna stå på neutral men jag kan utan problem röra höjdroderna till vilken position som helst för hand. Dom orkar inte hålla emot för fem öre. Det går inte göra så med sidroder eller skevroder. Dom servona håller emot och vägrar röra på sig.

      Eftersom du nämner att dessa servon inte går att programmera så misstänker jag att det som återstår är att bägge höjdroder servona har gått sönder hur än osannolikt det nu må vara så har dom gått sönder samtidigt alltså.

      Kommentar


      • #4
        Låter som de två servona är kassa, Jag skulle nog inte lite på dem även om du skulle få liv i dem.
        Spec på Futaba S9405 servo:

        Speed: 0.11sec/60°(6.0V)
        Torque: 7.2kg·cm(6.0V)
        Dimensions: 40.5x20.0x37.5mm
        Weight: 55g
        Bearing: 2BB
        Metal Final Gear
        Metal 2-3rd Gear
        High quality coreless high torque servo for car

        Futaba servo som motsvarar detta servo heter idag S9470SV men det är ganska dyrt.
        Kanske det kan räcka med ett lite billigare Futaba servo t ex S3305.
        Eller kika om du hittar Hitec servon med ungefär samma spec och som har samma storlek som ditt gamla S9405.

        /Bo

        Senast redigerad av bem ; 2019-07-14, 21:22 .
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          Tack för hjälpen Bo.
          Jag hittade problemet tillslut, bägge förlängningskablarna till höjdroder servona bak hade ärgat i kontakten. Bytte dessa och servona fungerar precis som dom ska nu.

          Kommentar


          • #6
            Kanoners att du hittade orsaken och det var så enkelt att åtgärda. Hoppas flygningen går bra sen!
            /Bo
            Karlstads MFK

            Kommentar

            Arbetar...
            X