Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

SMFF och §37

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • SMFF och §37

    Hej på er
    Efter att ha följt ett antal trådar och inlägg konstaterar jag att kunskapen om skillnaden mellan SMFF och RCFF är tämligen begränsad. Jag ska ge mig på att försöka förklara den skillnaden utan att färga inlägget med eget tyckande.

    SMFF är en del av Flygsportförbundet som i sin tur är medlemmar i RF. Medlemskapet i RF innebär att SMFF tillhör en bidragsberättigad organisation. Det är därför det finns en uppsjö av olika bidrag att söka. Det innebär också att SMFF-anslutna klubbar är berättigade att hyra exempelvis idrottshallar för Inomhusflyg till ”idrottspris” istället för normalpris. För just din klubb betyder det också att ni kan söka anläggningsbidrag för ert flygfält och klubbstuga. I SMFF är det klubbarna som är anslutna och medlemmarna finns i klubbarna

    RCFF har ett helt annat upplägg. RCFF kan beskrivas som en internettbaserad klubb. Där medlemmarna är anslutna direkt till RCFF. Det centrala i RCFF är deras forum för kontakt mellan medlemmar och mellan medlemmar och styrelse. Enkelt, och kostnadseffektivt. Huruvida medlemmarna vill skapa klubbar lokalt så är det inget som hindrar det.

    Det är ungefär här det skiter sig

    Strukturen i de två organisationerna skiljer sig ganska markant. Vilket uppenbarligen är svårt för vissa att förstå. Därför detta inlägg.

    Nu kommer vi till §37 som det är sånt väsen om. §37 har funnits i väldigt många år så det är inget nytt påfund. På grund av tidigare nämnd tillhörighet med RF med de för och nackdelar det innebär så finns kravet att samtliga flygande medlemmar ska vara anslutna till SMFF.
    De som kokar kaffe, bakar bullar och klipper gräs behöver inte vara medlemmar i SMFF, för dom flyger ju inte.
    Vill man inte vara med i en SMFF-ansluten klubb så lämnar man enklast klubben och startar något eget. Det är helt ok. Varje klubb som är ansluten till SMFF har genom eget årsmöte och acceptans av gällande regler och stadgar för SMFF valt att ansluta sig till SMFF. Ändras klubbens vilja så fattar man det beslutet på ett årsmöte och meddelar SMFF att klubben valt att lämna SMFF. Detta är inget styrelsebeslut utan årsmötesbeslut.

    Den här diskussionen finns ingen annan stans än inom modellflyget. Tror ni på fullaste allvar att spelarna i Växjö Lakers eller Malmö Redhawks kan välja bort att vara med i svenska ishockeyförbundet? Skulle inte tro det.

    I och med att RCFF inte tillhör en bidragsberättigad organisation eller annan riksorganisation och hanterar sin medlemmar med direktanslutning genom personlig administration så är RCFF betydligt friare att fatta sina beslut. Gillar man RCFFs upplägg mer än SMFFs så är ju inte valet så svårt. Eller så är man med i både SMFF och RCFF.

    Alla organisationer har sina för och nackdelar. Det gäller bara att fördelarna är fler än nackdelarna. Den dagen det är tvärt om så är det dags att göra något annat. Byta tillexempel.


    Nu till eget tyckande och personliga åsikter

    Jag vill påpeka att jag INTE tycker att allt är bra med SMFF. Men vill jag göra en förändring så krävs det eget engagemang och tid. Något jag inte har, så jag väljer att leva med det jag inte gillar för det påverkar inte mina möjligheter att modellflyga.

    Så uppskattar du inte SMFF, så gör ett val. Stanna kvar och bidra till att det blir bättre eller lämna och gör något som du tycker är bättre. Grabbarna som startade RCFF gjorde så och det har ju gått bra. Därmed inte sagt att jag tycker det är särdeles bra med flera olika organisationer. För det är Sverige förlitet för i mitt tycke

    Jag är personligen väldigt trött på detta tjafs om §37. Klubbarna har ju valt att tillhöra SMFF. Följ ingånget avtal och det regelverk som gäller. Hur svårt kan det vara? En av orsakerna till varför jag hoppade av som ordförande för SMFF var att det var för mycket ältande med samma korkbollar som är helt faktaresistenta och inte vill förstå eller lyssna på de svar som ges. Man är mer angelägen om att aktivt missförstå än att ta till sig av svaret. Detta agerande sker per automatik varje gång svaret inte passar den egna uppfattningen. Det själ väldigt mycke glädje, lust och energi. Det var helt enkelt inte kul att lägga ner väldigt mycket oavlönad tid på den typen av medlemmar.


    Rolle



  • #2
    Ursprungligen postat av Jonte
    Intressant att du kallar såna som tycker och skriver olika saker som du inte själv gillar för korkbollar. Jag skiter i vilket . Andra medlemmar här får avgöra om det är ok eller inte med ditt språk. Om du inte tål de frågor som dyker upp här. Skall du fan inte vara Admin över huvud taget för denna sait.
    Hej igen Jonte,jag tror det vore bra om du läste de svaren du får och begrundat dem INNAN du börjar med dina numera ganska ensidiga inlägg.. Bara för att svaret inte passar din världsbild så kan man inte "bara" hoppa över det eller radera det, och fortsätta.
    Mitt förslag till dig är att du startar ett eget forum med vad du kallar "högt till tak" och slutar leta saker här som du irriterar dig på för det ger inget till någon.. Om inte, V.G håll ett bra tonläge om du tänker fortsätta skriva här i alla fall..

    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Rolle Visa inlägg
      Den här diskussionen finns ingen annan stans än inom modellflyget. Tror ni på fullaste allvar att spelarna i Växjö Lakers eller Malmö Redhawks kan välja bort att vara med i svenska ishockeyförbundet? Skulle inte tro det.
      "Korkboll" borde vara korrekt benämning på en som kommer med en så usel jämförelse.
      Hockeyspelare är idrottsmän som tävlar medans majoriteten av modellflygarna inte har en tanke på idrott och tävlande...

      Kommentar


      • #4
        Jag är inte mycket för admin eller censur men ibland undrar man över inlägg skrivna efter 16 på fredagen fram till måndag morgon.
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Lite tyst i en så bra tråd – men snart är det fredag kväll och dags att slappa av lite.
          Varför jämföra med Lakers och Redhawks?

          Vi har ju betydligt närmare kollegor i modellhobbyn strax söderöver och de stavar sin tidning aningen annorlunda och så klart stavar de innehållet inte alls som vi. Men med lite god vilja så är det inte svårt att fatta vad det står. Med Google translate kan man nog få lite mera förståeligt om man har det svårt. Vissa ord kan varken jag eller mina danska vänner fixa en bra översättning till :-)

          I alla fall så kommer deras Modelflyvenyt ut på hemsidan en månad efter papperstidningen precis som är beslutat med vår svenska för flera år sedan. Man kan läsa om att det har tillkommit 200 nya medlemmar sedan förra numret och de välkomnas med goda råd och annat. På årsbasis kan man läsa att det tillkommit i snitt 4 medlemmar per dag.

          Som Rolle skriver i sitt inlägg så påpekar han att han inte tycker att allt är bra med SMFF.
          Det är kanske där man först borde söka orsaken till att vi sedan några år har RCFF?
          De kompletterar ju varandra ganska bra.

          I senaste Modelflyvenyt visas hur mycket pengar som går till tidningen av budgeten.
          Man kan också läsa att de har delat ut 558 tusen DKR under förra året till klubbar i behov. Man kan se bilder och läsa hur tacksamma klubbar har kunnat fixa gräsklippare och annat som behövs för en bra standard på sina fält.

          Läs gärna mera på http://modelflyvenyt2.dk/modelflyven...nyt.1.2019.pdf
          Eller kolla på http://www.modelflyvning.dk/modelfly...2010-2019.aspx som kanske är en inspiration för Bengt Lindgren som efter att ha dragit igång detta forumet nu har tagit sig an den tråkiga sidan www.modellflygnytt.se och ska göra den modern och uppdatera med de tidningar som saknas från senare åren.

          /P
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • puggen
            puggen Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Den danska motsvarigheten till Modellflygnytt ser riktigt proffsig ut, något för Sverige att ta efter om vi ska ha en modellflygtidning värd namnet.
            /Roffe

        • #6
          Det är kanske inte så konstigt att det är ganska tyst i denna tråd när trådskaparen skriver "
          Jag är personligen väldigt trött på detta tjafs om §37.". Men jag ska ändå våga skriva att jag tycker det kan diskuteras vad som gäller för bredd-verksamheten. Att 37§ gäller fullt ut för tävling eller uppvisning konstaterar man enkelt om man läser riksidrottsförbundets stadgar.
          Citat:
          Vid deltagande i tävling eller uppvisning representerar medlem sin förening.
          Förening bestämmer förutsättningarna för medlems deltagande i tävling eller uppvisning. För deltagande i tävling eller uppvisning utanför Sverige krävs vederbörande SF:s godkännande.
          Är arrangör av tävling eller uppvisning inte ansluten till SF som administrerar ifrågavarande idrottsgren, får medlem delta endast om SF godkänt deltagandet i tävlingen eller uppvisningen.


          Nu har jag personligen inte några problem att vara med i SMFF fastän jag har lagt av med tävling och jag hjälper gärna till om klubben vill arrangera en SMFF sanktionerad tävling. Några av mina modellflygande vänner vill däremot inte vara med i SMFF men flyger gärna på vårt nya fina fält registrerat hos SMFF. Och man kan ju fråga sig varför det för flyg som inte har med någon tävlingsgren att göra, d.v.s. det SMFF kallar breddverksamhet, ska krävas att samtliga flygande medlemmar är anslutna till SMFF? Jag har själv inte tid eller lust att engagera mig mer i denna fråga.
          / Ingemar

          Kommentar

          Arbetar...
          X