Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elsegelutmaningen 2019, försäsongssnack

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Elsegelutmaningen 2019, försäsongssnack

    Jag startar den här tråden för att få igång lite försäsongssnack. Fyll gärna på med egna tankar, funderingar, kamratliga tråkningar, etc. etc.

    ================================

    Jag är sjukt taggad inför den kommande säsongen och årets målsättning är att få till ett månadsresultat -- oavsett ifall det är bra eller dåligt -- i varje tävlingsmånad. Förra året blev det inget resultat i vare sig juli eller oktober, men i år så...

    Hobbybudgeten tillåter just nu inga nya flygplansinköp, så jag får hålla mig till godo med det jag har. Och det jag har är en Satori, eller rättare sagt en Satorca (de sista 40 centimetrarna av planet kommer från en Orca, en följd av en olycklig närkontakt med en winchlina under en tävlingsstart för förra ägaren (Satori och Orca har nästan identiska V-stjärtar så det är mest färgsättningen som avslöjar skillnaden)).

    Satorin är lappad och lagad mååånga gånger men flyger lika fint för det. Hon är dock lite onödigt tung så hon lider lite i lättvind med svag termik, men å andra sidan behöver hon aldrig barlastas :-)

    Som komplement till Satori håller jag på att bygga mig en elkropp till min Icon2. Iconen flyger helt underbart från en winchstart, så med en elkropp borde jag få ett kompetent vapen både till ESU och sommarens F5J-drabbningar. Den kropp jag utgår från är dock lite kort i nosen så jag kommer behöva lite onödigt stor motor för att få den att balansera. Och eftersom vingarna är dimensionerade för winchstart är även de onödigt tunga för F5J, så jag räknar med att slutvikten kommer stanna någonstans runt 2,1-2,2 kg. Det är dubbelt upp mot de nya fina, lätta F5J-planen, men å andra sidan blir Iconen mer allround.

    Hur är det med er andra: vad kommer ni att använda för plan under årets ESU-tävlingar?

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20190127_121159.jpg
Visningar:	190
Storlek:		1,18 MB
ID:		944
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20190120_135923.jpg
Visningar:	184
Storlek:		1,51 MB
ID:		945

  • #2
    Hej!
    Kommer att göra nästan allt för att slå er andra, men starthöjden kommer alltid att vara 163 meter, (AVA´ns sjunk 0,34 m/sek).
    Mitt stora mål är att på något vis kunna erövra en ESU-tröja som jag aldrig lyckats knipa.

    Klicka på bilden för större version  Namn: Classic_AVA_Avalon_liten.jpeg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: Classic_AVA_Avalon_liten.jpeg Visningar: 40 Storlek: 208.5 KB ID: 1014
    AVA-Classic med klaff och Avalon vingspetsar. Spännvid: 3,25 m. Hade gärna fått ha samma spännvidd som Avalon, 3,7 m.
    Senast redigerad av Ville ; 2019-02-15, 11:37 .
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

    Kommentar


    • #3
      En begagnad (byggdes våren 2018) Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm som jag ännu inte hunnit flyga ännu.

      Klicka på bilden för större version  Namn: Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm.jpg Visningar: 0 Storlek: 13.8 KB ID: 942
      Senast redigerad av petrik ; 2019-02-15, 22:50 .
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
        Hej!
        ...
        Mitt stora mål är att på något vis kunna erövra en ESU-tröja som jag aldrig lyckats knipa. ...

        Tyvärr är nu SMFF inte så pigga på att sponsra denna tävling så några tröjor blev det inte förra året tyvärr.
        Jag hade kontakt med ett par på SMFF men kom tyvärr ingenstans med detta.

        Att ragga priser hos handlare mm kanske skulle gå med medför jobb och dessutom är ju frakten en kostnad.

        Med vänlig hälsning
        Micael Petrik
        ESU administratör (för tillfället i alla fall)

        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #5
          Hej!
          Man kan kanske höra sig för med Rasmus eller Daniel om de har kvar några tröjor, och dom kanske kan dela med sig av tryckmediaoriginalen till tryckeri ifall man ska trycka upp nya tröjor?

          /Ville

          ps.
          Pratade med Daniel och han sa att SMFF tagit över allting. Original för tröjtrycken hade han nog kvar i fall att...
          Senast redigerad av Ville ; 2019-02-16, 20:52 .
          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • #6
            Hallå!

            Jag tänker göra ett försök med denna kärra i år. Introduction F5J från Höllein. Den är ganska lätt att ta termik med, sen är det det där med landning och tiden Vi får se hur många resultat det blir av det hela, men kan tänka mig att det är rolig flygning.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20181104_112933.jpg
Visningar:	109
Storlek:		5,29 MB
ID:		1494

            Kommentar


            • #7
              Introduction F5J funkar säkert bra för F5J också, fin instegsmodell.

              /Ville
              "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

              Kommentar


              • #8
                Förvånandsvärt välflygande, 286cm och 920g har jag för mig. Ingen tävlingsmaskin alls men mycket för pengarna. Det hoppar, flaxar och far en hel del i vinden. Kul att testa på detta, har bara elsegelutmanat med mig själv tidigare. Är mars första månaden för ESU?

                //Fredrik

                Kommentar


                • #9
                  Eftersom man i Elsegelutmaningen har möjlighet att välja vilken dag man ska flyga så kommer Introduction nog att vara konkurrenskraftig vid svaga vindar. Jag hade ett liknande plan tidigare (e-Klapperstorch från Modellbau Thiele) och den gick kanonbra ifall det blåste mindre än 3-4 m/s.

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
                    Förvånandsvärt välflygande, 286cm och 920g har jag för mig. Ingen tävlingsmaskin alls men mycket för pengarna. Det hoppar, flaxar och far en hel del i vinden. Kul att testa på detta, har bara elsegelutmanat med mig själv tidigare. Är mars första månaden för ESU?

                    //Fredrik
                    Japp, i Mars startar vi ESU 2019. Skall bli jäkligt kul.
                    /Petrik
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
                      Hej!
                      Kommer att göra nästan allt för att slå er andra, men starthöjden kommer alltid att vara 163 meter, (AVA´ns sjunk 0,34 m/sek).
                      Mitt stora mål är att på något vis kunna erövra en ESU-tröja som jag aldrig lyckats knipa.

                      Klicka på bilden för större version Namn: Classic_AVA_Avalon_liten.jpeg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version Namn: Classic_AVA_Avalon_liten.jpeg Visningar: 40 Storlek: 208.5 KB ID: 1014
                      AVA-Classic med klaff och Avalon vingspetsar. Spännvid: 3,25 m. Hade gärna fått ha samma spännvidd som Avalon, 3,7 m.
                      Vad har du skärmen till på stativet Ville?
                      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                      ESU deltagare och ESU administratör
                      https://www.autopartner.se/

                      Kommentar


                      • #12
                        Jag ser så jäkla dåligt så jag måste ha gps-telemetri via iPad när jag flyger långt bort.
                        Skämt åsido, jag tränar i triangelbana som jag ser på skärmen via bluetooth-modulen i sändaren, http://imsb.ch/hardware/imsb-bt-smart-for-m-link.html
                        Så här kan det se ut på skärmen, http://imsb.ch/features/_screenshots...erlayview.html
                        Kan säga att det är utmanande att flyga triangel, inte så enkelt som man kan tro, och AVA´n är definitivt inte rätta kärran för den här typen av flygning. Banan jag kör är cirka 1 km.

                        Jag gjorde en tråd på gamla SMF forumet om Triangelbaneflygning med GPS och telemtriutrustning?Det har egentligen inte ändrats så mycket sedan jag skrev i tråden, mer än att jag vet mer nu. Kan hända renskriver jag en ny tråd här på nya SMF.
                        Du kan se en lite videosnutt jag gjort med det andra triangelbane-appen jag använder för tävlingsformen GPS-Triangel. det är Weatronic´s SkyNavi App.


                        /Ville
                        Senast redigerad av Ville ; 2019-02-20, 23:46 .
                        "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                        Kommentar


                        • #13
                          Visst ja, det var du som skrev om det för ett par år sedan på svensktmodellflyg. Jag har för mig att det skall finnas ett system även för Android också som inte är så dyrt. Även jag har varit sugen på att testa det.
                          Men när detävlar triangelbaneflygning har de väl en hjälpreda som kollar skärmen hur man ligger till har jag för mig.
                          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                          ESU deltagare och ESU administratör
                          https://www.autopartner.se/

                          Kommentar


                          • #14
                            Helt rätt, ska man tävla måste man ha en medhjälpare, och det finns system för Android också. För hemmabruk fungerar det sisådär ok att vara ensam, bara man inte tappar bort modellen i lufthavet när man kollar skärmen. Är man ensam bör man träna försiktigt på säker hög höjd, Man lär sig men det kan bli spännande om man flyger fort, så medhjälpare rekommenderas.
                            Jag önskar det fanns någon smidig glasögonvariant, där man ser både banan och live samtidigt. FPV goggles skulle säkert fungera bra, men då kommer du inte undan kravet på medhjälpare.

                            /Ville
                            Senast redigerad av Ville ; 2019-02-21, 00:06 .
                            "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X