Bara för att testa ett inlägg så blir det en bild på mitt pågående MAD-RES bygge.
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
MAD-RES F3-RES bygge
Minimera
X
-
MadRes bygget fortskrider med att få till rätt vinkel på vingspetsarna och limma fast "wing joiners" (ingen aning vad det heter på svenska.
Det blir nog svarta roderytor mot det röda.Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
- Gillar 1
-
2st servon hålls fast av en plyfa skiva.
Röda vingytor med svarta roderytor gav bra effekt.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Vingspetsar färdigklädda + mittdelen av vingen klar så när som att skära upp och vika ned kanten där bromsluckan skall sitta. Själva försänkningen redan klädd med rött. Vingen blirt altså röd med svart bromslucka och röd med ett vitt fält på varje vingspets för att synas bra.
Dags att tejpa dit roder och koppla ihop och väga av.
Senast redigerad av petrik ; 2019-03-03, 22:23 .Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Luckan färdigklädd. Bara avvägning och dit med kroken kvar.
Bara för att reta klubbkamraten som buggde en likadan och klädde hela främre luckan i samma färg gjorde jag den röd/svart med en (i mitt tycke) snygg rundning för att få den platta luckan lite canopy lik.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Bokis Visa inläggTjusigt! Hur många timmar av ditt liv uppskattar du byggtiden till?
Dessutom blir det mera fikatid, skitsnacktid & hjälpa andra tid i klubbstugan än byggtid.
Jag skulle tro att en rutinerad byggare gör det på en vecka om man bygger lite varje kväll beroende på hur sent man är kvar i byggrummet.
Men det är ju absolut snabbare än en sprygelvinge. På vingen är det att imma dit kolfiberlist som förstärkning + en vinklad glasfiberbit på varje vinspets och sedan putsa av och klä den. Själva kroppen skulle jag lätt göra på en timme nästa gång. Limma dit Fena och fäste för stabbe likaså.
Är man ovan som jag är ju det svåra att bestämma sig för HUR man skall göra vissa saker vilket gör att man tänker för mycken istället för att jobba.
Men det var kul all klä med plastfilm vilket jag aldrig gjort så det kommer att bli fler byggenEskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
- Gillar 1
Kommentar
-
Har nu gjort ca 20 starter med min MadRes. Jag hade svårt som attan att inte få den att kroka ur för tidigt eller skära iväg åt sidan de första 10 starterna. Efter lite laborerande med tyngdpunkt och krokens plasering så har det gått bättre.
Jag har endast flugit gummirepstart mrd Blue Phoenix tidigare och aldrig haft startproblem med den. Kan vara att den är tyngre med tjockare vingprofil som gör den mindre känslig.
MadRes flög väldigt bra även när vinden tog i trots sin ringa vikt vilket antagligen har med den tunna vingprofilen att göra. Elddopet blir SPRING F3-RES tävlingen i Örebro 27/4.Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
ESU deltagare och ESU administratör
https://www.autopartner.se/
Kommentar
-
Kroken kan sitta för långt bak men sitter den som på ritningen borde det inte vara något problem. Fast på min Resi så tror jag att rekommenderad placering var ganska aggressiv. Min krok är ganska klen så den vill nästan räta på sig vilket ställer till det. Kan vara så att ditt plan är ganska upptrimmad när den flyger så när den starta med hög fart så vill den lyfta nosen. Vi får kolla på Lördag.
Stefan
-
-
Kom gärna till Hallstahamar den 18:e Maj då vi har segelflygmeeting på vårt fält, 500Meter fri höjd. Det skulle vara trevligt om ni kommer och visar upp och flyger segelkärrorna.
Det skulle vara intressant att få igång någon form av flyg-utbyte i säg Mälardalen. Kan diskuteras på meetinget.
M.v.h
Jan Odehag
Ordf. Halsta MFK
0706-327556
Kommentar
-
Ert segelflygsmeeting 18:de Maj är det för elsegel eller gummirep?
Ni har ju även ert KM i segelflyg sent på hösten som jag brukar försöka vara med på. Jag tycker det är en bra ovc avslappnad tävling med enkla regler och man behöver inte ha (får inte ha) ett svindyrt avancerat plan. Å andra sidan har väl Blue Phoenix blivit hårdvaluta nu när de inte finns nya byggsatser att köpa längre vad jag hört.
Så flyger vi ju KM i elseget i Köping på våren viktet också är en bra klubbtävling.
Jag vet att vi ett par gånnger pratat om att få till en typ klubb cup vilket vore kul. Vi är ju ett gäng klubbar ganska nära varandra som Eskilstuna, Strängnäs, Hallstahammar, Västerås, Köping och Arboga.
Tyvärr är Eskilstuna fältet för litet för att köra gummilina tävling på om vi inte får låna fullskala fältet. Annars går ju en elsegeltävli gå att köra hos alla tror jag.
-
Kommentar