Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2021

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2021

    Nu är det Oktober sedan en vecka tillbaka och då är sista ESU månaden för detta år igång.
    Vi har haft några fina dagar men jag har inte hunnit ut till fältet ännu tyvärr.

    Vi grattar September månads vinnare Stefan Andersson som denna gång lyckades få ihop 1445p!
    Vi grattar även StefanR till vinsten i utlottning av September månads presentkort á 200 kr vid köp för 500 kr hos
    Autopartner RC.


    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.
    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort.
    Även i år är presentkorten på 200kr och gäller gäller endast vid köp för minst 500kr!
    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------

    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    Resultatkort i PDF format finns för de som vill ha nedan bland bifogade filer.

    Ställningen så här långt är som nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-10_1.JPG
Visningar:	22
Storlek:		107,3 KB
ID:		17206

    Lycka till i årets sista månadsomgång!

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Onsdag 12/10 strålande sol med klar himmel och 6° varm (kallt och mössa behövdes för öronen) när jag kom till fältet ca 09:40 för att göra en ESU omgång.
    När jag fått ihop plan och fått i accen och gjorde första start hade temperaturen stigit till 9°.
    Kanske 3m/s med uppåt 6m/s i byarna och lite hoppigt de första 50 metrarna i starten men sedan gick det nästan rakt uppåt.
    Kollade Altis4 loggen efteråt och ingen start var över 175m.
    Det var gott om termik så inga problem att hålla sig kvar utan mina problem är som vanligt att komma ned i tid och landa prick (min bästa landning var 3.1m).
    Fick ihop hela 1412p!!

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-10-13.JPG
Visningar:	0
Storlek:		39,4 KB
ID:		17291
    Som vädret verkar bli här nu så vete fasen om man får ihop en bättre omgång längre fram.

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Då deltagandet varit lite skralt ett tag så tänkte jag starta en tråd typ "Inför ESU 2022) där vi kan diskutera eventuella regeländringar eller annat för att försöka öka antalet deltagare.

      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        På senaste klubbtävlingen i F5J blåste kepsen av huvudet och skymde sikten för en sekund. Eftersom det var under inflygningen på ca en meters höjd och det var väldigt kyttigt i landningarna gick planet i backen lite snett, nosen bröts och tävlingen var över för min del. Det innebär också att jag just nu inte har något elsegelplan alls så jag kommer tyvärr inte få ihop något oktoberresultat.

        Kommentar

        Arbetar...
        X