Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välommen till ElSegelUtmaningen - Augusti 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välommen till ElSegelUtmaningen - Augusti 2020

    Nu har nästan halva Augusti gått och vi kämpar i sista halvan av ESU 2020.
    Vi har haft flera bra dagar i Augusti med sol och fin termik. Jag har gjort tre ESU omgångar och mitt resultat kommer senare (ville mest få igång Augusti tråden nu).
    Jag flyger fortfarande ESU med min TopModel Astra då jag inte riktigt fått "feeling" för min MIBO Electra 2 3.9m ännu, men det tar sig.

    Vi fick gratta AVA Lennart ännu en gång till förra månadens topplacering och mig själv till vinst i presenkortslottningen för Juli månad.

    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
    I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr!

    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.
    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.
    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.

    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)
    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg).
    Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    OBS! Angående landningsmått så behövs nog inte två decimaler utan det räcker nog med en.

    Det är allt!
    Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.
    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.

    ------------ Regler för "Elsegelutmaningen" ------------
    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.
    Landningspoängen beräknas enligt följande:
    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng
    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

    ------------ Slut på reglerna ------------

    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.

    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    För den som vill använda vårat resultatkort finns det bifogat som fil i detta inlägg.

    Inför Augusti omgången ser ställningen ut som följer:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-08_1.JPG
Visningar:	136
Storlek:		147,3 KB
ID:		11955

    Lycka till i Augusti!

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag har hittills gjort tre ESU omgångar med Astran i Augusti.

    1/8
    08.07s 17s 5.8m = 473 - 17 + 15 = 471
    07.58s 18s 3.8m = 478 - 18 + 21 = 481
    07.49s 17s. 5.10 = 469 - 17 + 16 = 467
    Totalt = 1419

    4/8
    07.58s 17s. 4.85m = 478 - 17 + 18 = 479
    07.37s. 18s. 6.80 m = 453 - 18 + 12 = 459
    08.06s. 19s 5.10m = 474 - 19 + 15 = 470
    Totalt = 1408

    12/8

    07.39s. 18s. 5.8m = 459 - 18 + 15 = 456
    8.04s. 19s. 6.2m = 476 - 19 + 12 = 469
    7.46s. 17s. 5.4m = 466 - 17 + 15 = 468
    Totalt = 1393

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2020-09-05, 21:04 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Eftersom jag sålt av lite plan i sommar så sved penningarna för mycket i fickan så det blev en Topmodel Elite V 3.06m.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		TopmodelEliteV.jpg
Visningar:	123
Storlek:		55,1 KB
ID:		11959

      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Hej!

        Här kommer mitt resultat för Augusti som jag flög den 4/8 kl. 13-14.
        Växlande molnighet och 2-3 m/s.

        1. 7:55 2,23 m 10 s

        2. 8:00 4,04 m 12 s

        3. 8:02 0,63 m 14 s


        1. 475+48-10 = 513

        2. 480+36-12 = 504

        3. 478+60-14 = 524

        Summa: 1541

        Flög som vanligt med Höllein Introduction ESU Edition
        med höjd, sida och motor.

        Hälsningar Lennart

        Kommentar


        • #5
          Jag har byggt en elkropp till min Icon2 av hopplockade delar. Ikväll var jag ute och trimflög den inför helgens tävling. Vädret var soligt med enstaka moln, 22-26 grader, 4-9 m/s. Den termik som fanns var lynnig och blåste till stor del sönder av vinden.

          Flygning 1 7:59 (0:21) ca 12m medför 479 -21 + 0 = 458
          Flygning 2 6:42 (0:24) 6,56m medför 402 -24 + 12 = 390
          Flygning 3 8:07 (0:24) 2,88m medför 473 -24 + 24 = 473
          Summa 1321


          Plan: E-con2 (Icon2 med hemmagjord elkropp)
          Motor: Roxxy C35-36-1500 https://www.autopartner.se/elektroni...runner-3536-06
          Propeller: Graupner CAM 10x6
          ESC: YGE-60 https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...ontroller.html
          Batteri: SLS Quantum 3S-1000 65C/130C https://www.hoelleinshop.com/sls-qua...&c=3307&p=3307

          Kommentar


          • #6
            Jag var ute igår kväll och gjorde två ESU-omgångar där jag lyckades förbättra mitt augustiresultat lite grann. Vädret var genommulet, men molnen var olikfärgade vilket skapade små svaga termikblåsor av den lågt stående solen (jag flög mellan kl 17 o 19). Vinden var 4-7 m/s i början av kvällen men dog sakta ut till vindstilla för att sedan öka igen. Även om vingen och stabben kommer från min F3J-Icon2 så känns landningarna annorlunda med min hembyggda elkropp (som jag kallar eCon2) så resultaten blev väldigt spridda (omgången innan denna hade bara en poänggivande landning). Mer träning behövs!

            Flygning 1: 7:59 (0:22) 6,96m (160m F5J-höjd)
            Flygning 2: 8:01 (0:21) 4,08m (161m)
            Flygning 3: 7:47 0:21 12,00m (150m)

            479 -22 +12 = 469
            479 -21 +18 = 476
            467 -21 +0 = 446
            Summa: 1391


            Plan: eCon2 (Icon2 med hemmagjord elkropp)
            Motor: Roxxy C35-36-1500 https://www.autopartner.se/elektroni...runner-3536-06
            Propeller: Graupner CAM 10x6
            ESC: YGE-60 https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...ontroller.html
            Batteri: SLS Quantum 3S-1000 65C/130C https://www.hoelleinshop.com/sls-qua...&c=3307&p=3307
            Flygvikt: ca 2200g
            Senast redigerad av StefanR ; 2020-08-28, 08:01 .

            Kommentar


            • #7
              Idag var det så fint flygväder att jag inte kunde koncentrera mig på det jag egentligen borde göra så jag smet iväg till fältet istället. När jag kom dit var det ungefär 50% molnigt med gott om solglimtar som skapade härlig termik. Vinden var i stort sett enbart termikdriven i början, under eftermiddagen ökade den till ca 2 m/s. Behagligt!!!

              Flygning 2 var den mest dramatiska. Efter en medioker starthöjd (det batteriet börjar vara slutkört) misslyckades jag helt att hitta minsta gnutta termik, enligt loggen ser det ut som att jag flugit runt i sjunk hela tiden, och jag bestämmer mig för att landa. På vägen in till märket ser jag en ormvråk som kretsar på låg höjd 150 meter bort. Jag tänker "Jag chansar, i värsta fall får jag slå på motorn för att ta mig hem..." och sticker iväg till vråken. Och mycket riktigt - under honom (henne?) fanns det en stark, men smal, blåsa. Det tog ett tag att centrera i den, men sen bar det iväg uppåt! Den räddningen kommer jag leva länge på.

              Flygning 1: 7:53 0:21 7,12m (164m F5J-höjd)
              Flygning 2: 7:54 0:22 1,83m (144m)
              Flygning 3: 7:56 0:24 7,98m (176m)

              473 -21 +9 = 461
              474 -22 +27 = 479
              476 -24 +9 = 461
              Summa: 1401

              Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-08-28 - Flygning2.png
Visningar:	57
Storlek:		38,5 KB
ID:		12121

              Kommentar


              • #8
                Ett sent Augusti resultat.
                Blev 3 omgångar en em/kväll. Startade bra och dom andra blev bättre och bättre.
                Testade med korta motortider. Inte lätt även om man kan vänta in något man tror på.

                7,58min 1,20m 10s
                478 27 -10 = 495
                7,59min 1,36m 8s
                479 27 -8 = 498
                7,57min 1,18m 8s
                477 27 -8 = 496
                =1489p

                Maxa

                mvh
                Stefan

                Kommentar


                • #9
                  Då var Augusti till ända och hösten har kommit här i Mälardalen. Ömsom sol, ömsom regn och ömsom blåst har det varit här.
                  AVA Lennart är ostoppbar och vann även Augusti omgången med sina 1541p och närmast efter var Stefan Andersson med 1489p.
                  Vi grattar alltså ännu en gång Ava Lennart till en månadsseger.
                  Diplom kommer i mailen.

                  Månadens utlottning av Presentkortskod på 200kr vans denna månad av StefanR.
                  Grattis även till Stefan!
                  Kommer i mail eller via detta forum.

                  Klicka på bilden för större version  Namn:		Slumptal_2020-08.JPG Visningar:	0 Storlek:		66,9 KB ID:		12241
                  Ställningen är som följer:

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-08_2.JPG
Visningar:	0
Storlek:		132,7 KB
ID:		12565

                  Bara två månader kvar av ESU 2020 så satsa hårt nu och lycka till!

                  /Petrik
                  Senast redigerad av petrik ; I går, 21:52 .
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X