Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Fråga ang Assistansbolaget Försäkring

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Fråga ang Assistansbolaget Försäkring

    Ville bara veta om det finns andra som har "drabbats" av firma Assistansbolaget Försäkring....och vad som krävdes för att sätta stopp för deras betalningskrav. Med betalningskrav avses här debiteringar för avtal som inte existerar. Alltså att detta bolag gladeligen skickar faktura, inkl en Betalningspåminnelse, för något som verkar vara 100% "hittepå". Skulle det gå så långt att Kronkalle blir involverad är det illa. Kronkalle följer ju bara lagen, och lär knappast agera för att hejda en bluffmakarfirma. Även om man vinner mot Bluffmakaren, så tror jag inte att en ev betalningsanmärkning raderas via någon automatik.

    Douglas

  • #2
    Jaha, är dom igång fortfarande. Smakprov på vad google hittar om dom:
    https://www.flashback.org/t2832662
    https://www.sydsvenskan.se/2017-04-0...-affarsmetoder
    /A
    Senast redigerad av AndWho ; 2019-05-22, 10:51 .

    Kommentar


    • #3
      Där ser man...det måste vara lönande att bluffa. I mitt fall var det ett "erbjudande", med bifogad inbetalningsavi med ett sista betaldatum. Brevet slängdes. Nu kom alltså sista(?) försöket att få mig att betala (jag hade ju inte betalat "fakturan" i tid), med resultatet att jag skickade ett rek med mottagarbevis, där jag skriver att jag inte betalar då vi inte har någon affärsöverenskommelse. Få se nu om brevet kommer i retur. Då är det svart på vitt att det här rör sig om s.k. "friskusar". Men jag är nyfiken på hur långt de är beredda att gå. Ganska långt om jag läser tråden i Flashback på rätt sätt. Ett djävla sätt är det, ingen tvekan.

      Det är nästan så att jag hoppas att de ringer upp mig för att.....eeeeh…..snacka lite. Jag har problem med hörseln i vanliga fall, och börjar de prata om pengar kommer jag definitivt att höra dåligt och missuppfatta. "Betalning? Kommer ni att skicka mig pengar? När då, hur mycket då, när får jag pengarna " osv. Kan knappt bärga mig.....men det förutsätter förstås att de tar emot och läser mitt brev, vilket kanske är tveksamt.

      "Never a dull moment" säger man i Amerikatt.

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Jag skulle bara lägga på. Risken finns att de "klipper och klistrar" så ju mer du säger destå lättare att få ihop något. Det klassiska är att de frågar "Är det Douglas jag pratar med" och så svarar man "Ja" så är det kört.
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #5
          Jaså, har Assistansbolaget dåligt rykte om sig - det var ju nytt för mej.....Har själv en vägassistansförsäkring hos detta bolag sedan några år. Jag har utnyttjat den för bärgning till verkstad 1 gång utan problem. Vet att det kommit erbjudanden från flera andra aktörer nyligen om liknande försäkringar, men prismässigt har jag inte haft anledning att byta.
          Senast redigerad av Stig H ; 2019-05-22, 11:54 .

          Kommentar


          • #6
            Saken är väl att de skickar ut erbjudanden som ser ut som fakturor..Viket är rätt fult gjort. Vill man ha deras tjänst, så borde man rimligen själv få kontakta dem,och inte tvärtom. Finns ett gäng lirare som gör så här.. Tas upp rätt ofta i tv.

            Kommentar


            • #7
              Det är precis som Ken skriver. Man blir "kund", även om formell (undertecknad) handling saknas. Och jag har definitivt inte lämnat mitt OK per telefon heller. Det som damp ner i min brevlåda var ett "erbjudande" som var snarlikt en faktura. Detta "erbjudande" besvarade jag aldrig, utan det blev raka vägen ner i soporna. Påföljden av min "tystnad" blev då en betalningspåminnelse gällande utebliven betalning, och där är vi nu. Det utesluter inte att bolaget sköter sig mot de kunder man faktiskt har, men det bryr jag mig inte om. Det är sättet man "raggar" kunder på som retar mig.

              Douglas

              Kommentar


              • #8
                Just Assistans-försäkring ingår ju numera ofta när man gör sin regelbundna service hos sin auktoriserade märkes-verkstad eller hos de större, fristående service-kedjorna så kolla noga så att ni inte redan har en sådan innan ni nappar på sådana "erbjudanden".
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Det verkar vara en riktigt skön lirare som driver detta företag.

                  - Okänt när den första "fakturan" damp ner i brevlådan, men jag ignorerade den. Skrev inte på något om att jag accepterade det s.k. "erbjudandet".
                  - Påminnelse om utebliven betalning daterad 2019-05-13.
                  - Svarar 2019-05-21 via rek brev med mottagningsbevis att jag inte betalar. Jag skriver att vi har inget avtal.
                  - Tog säkert ett par veckor innan mottagningsbeviset kom i retur. Av en tillfällighet(?), var nedre vänstra hörnet av detta bevis avrivet. Ingen hos Assistansbolaget skrev på tydligen (saknar underskrift), och "Om någon underskrift inte har kunnat erhållas anges orsaken här". Kruxet är bara att den lilla bit som skulle ange orsaken är avriven. Jag vet alltså inte varför "någon" inte kunde skriva på.
                  - 2019-06-13 skickades tydligen en ny påminnelse, jag tog emot den 2019-06-20. Man hotar med att blanda in Intrum Inkasso om jag fortsätter betalningsvägra. Och det kommer jag att göra---vägra betala alltså.

                  Det verkar vara meningslöst att skicka ett nytt rek med mottagningsbevis, så vad gör jag?
                  Douglas
                  Senast redigerad av reparatörn ; 2019-06-20, 13:12 .

                  Kommentar


                  • #10
                    Företaget är tydligen medvetna om skillnaden mellan erbjudande och faktura. Så här står det på hemsidan under "Vanliga frågor":

                    Är det ett erbjudande eller en faktura jag fått?

                    Skillnaden mellan ett erbjudande och en faktura är att ett erbjudande inte är förenat med ett betalningskrav. Har du fått ett erbjudande från Assistansbolaget behöver du alltså inte betala in det belopp som anges på erbjudandets inbetalningskort om du inte skulle vara intresserad av försäkringen.

                    Nedan finner du ett exempel på ett erbjudande och ett exempel på en faktura. På ett erbjudande anges det alltid att det är ett erbjudande, medan en faktura alltid innehåller uppgift om fakturanummer, kundnummer och försäkringsnummer.
                    FakturaErbjudande

                    Kommentar


                    • #11
                      Stig,

                      Jag minns inte exakta texten i det första brevet, utan jag var bara inte intresserad. Brevet hamnade därför i Arkiv 19, dvs sophinken. När påminnelsen om utebliven betalning sedan kom, "svarade" jag genom att skicka ett rek med mottagningsbevis med meddelandet att vi hade ingen ekonomisk deal. Var detta brev hamnade vet jag inte, bara att Postnord inte levererade det till mottagaren- eftersom mottagaren inte skrev på- Någon annan gjorde det, men rev bort den bit av returkvittot som skulle ange orsaken. Det var det jag menade med att "reka på nytt" skulle vara meningslöst. Så vad gör man?

                      Douglas

                      Kommentar


                      • #12
                        Jag hade i den situation gjort: ingenting.

                        Att hota med inkassobolag kostar ingenting, så det är enkelt för dem. Att däremot begära hjälp av inkassoföretaget kostar pengar, därför tvivlar jag på att de kommer att gå så långt.

                        Om, och jag vill understryka OM, du blir kontaktad av inkassoföretaget ska du bestrida fakturan till dem. Det är visserligen inte juridiskt nödvändigt, men det styrker ditt fall om det går vidare. Men efter vad jag hört så släpper de flesta inkassoföretag ärendet så fort det finns ett bestridande, för då är det inte lönsamt för dem att gå vidare. Så då är bollen tillbaks hos Assistansbolaget.

                        Om det kommer så här långt har Assistansbolaget två val: Koronofogdemyndigheten eller Tingsrätten.

                        Om de väljer att lämna ärendet till Kronofogden för att driva in pengar (observera här att det är skillnad på indrivning (som bara Kronofogden får göra) och inkasso (som inkassobolgaen får utföra)) så kommer Kronofogden att skicka dig en faktura på det ursprungliga beloppet plus en hanteringskostnad. Om det går så långt ska du bestrida den på en gång. Kronofogden får då inte gå vidare med ärendet och det blir heller ingen betalningsanmärkning registrerad så länge det finns en tvist. Så där tar ärendet stopp.

                        Den sista åtgärden Assistansbolaget då har är att vända sig till Tingsrätten. Eftersom det är så litet belopp så blir det ett "förenklat ärende" (jag kommer inte ihåg exakta namnet, men innebörden är att respektive part får stå för sina egna rättegångskostnader).

                        Eftersom det är synnerligen osannolikt att Tingsrätten skulle döma till Assistansbolagets fördel är det också osannolikt att de kommer driva det så långt. Men om de gör det, och om Tingsrätten skulle döma till deras fördel (vilket vore en rättsskandal) så kommer du i så fall bara att dömas till att betala den ursprungliga fakturan.

                        Det är alltså först efter hela dena långa process -- och bara om du vägrar betala den faktura som Tingsrätten eventuellt beslutat att du ska betala -- som du kan råka ut för betalningsanmärkning. Det enda du riskerar är din arbetstid för den tid det tar att behöva förklara din ståndpunkt i Tingsrätten.

                        Min personliga uppfattning är att Assistansbolaget och andra oseriösa aktörer använder skrämseltaktik. Tillräckligt många människor betalar bara för att de inte känner till hur rättssystemet fungerar och av rädsla för att få en betalningsanmärkning.

                        Jag ska dock påpeka att jag inte är jurist. Ovanstående är hur jag fick situationen förklarad för mig när jag råkade ut för en oseriös hantverkare som skickade en faktura som inte bara var välsaltad utan innehöll en hel saltgruva.

                        Kommentar


                        • #13
                          Tack Stefan,

                          Din måhända juridiskt kanske inte heltäckande beskrivning räcker gott. Jag har ringa (dvs noll) erfarenhet när det gäller hot om inkasso. Nu är jag inte villig att "bara dö" för att någon tycker hot om inkasso är korrekt. Det vore faktiskt nästan trevligt att "småtjafsa lite" med någon hos Intrum Inkasso om just detta företag och dess krav på utebliven betalning. Speciellt om Assistansbolaget skulle hävda att det finns en skriftlig överenskommelse, för någon sådan finns inte. Vid några enstaka tillfällen har andra affärsidkare försökt få mig att gå med på muntliga avtal via tfn, och det har blivit nobben varje gång. Skicka erbjudandet skriftligt (via epost eller som brev eller vad som helst, men i skrift), annars ingen deal. Nu senast var det en snickare som ville bygga om garaget, och lämnade priset per tfn. Jag bad honom ange arbetets omfattning och pris i ett separat brev, men något brev kom aldrig. Frifräsarna verkar finnas lite här och där ute i samhället.

                          Douglas

                          Kommentar


                          • #14
                            Jag följde Stefans råd, det verkade enkelt och bra. Nu, en månad senare, borde rimligen inkassoföretaget ha plockat fram knogjärnen. Men icke. Istället kom ett nytt brev med "erbjudande" från Solid Försäkring, även det med placering i Helsingborg. Googlade på den tidigare kända adressen för Vägassistansförsäkring (Landskronavägen 23), och kan man tänka sig......upp kommer en markör för Solid Försäkring. Ämenvaf…..men nu kommer jag att spara brevet i alla fall- om det nu skulle komma en faktura om "utebliven betalning". Jag kommer då att göra...….ingenting. Inte ens kosta på mig att posta ett rek med mottagningsbevis för att förklara läget. Skall bli intressant att se om det dimper ner en faktura senare.

                            Douglas

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X