Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bästa sätt att rengöra äldre metanol motor?

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Bästa sätt att rengöra äldre metanol motor?

    Håller på att fixa till ett äldre plan och där sitter en motor med massor av go ingjuten olja samt missfärgningar i metallen. Har sett på youtube att folk använder kylarvätska, typ vanlig glykol? Sedan lägger de motorn i detta 24h på en slowcooker och låter det puttra på lägsta värmen. Är det någon som provat detta och behöver man skruva isär hela motorn när man gör det? Hur får man ut allt innifrån efter samt andra saker man behöver tänka på?
    Eller har ni andra bra alternativ till hur man kan göra detta?


  • #2
    Sjud motorn i en kastrull med vatten och lite maskindiskmedel i ca 40 minuter. Kör du med glykol blir det giftiga ångor.
    Värmen får den ihopbeckade ricinoljan att mjukna. När du fått den att gå runt är det bara att smörja rejält med tunn olja.
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Får man bort missfärgningar på metallen med det också?
      Hade tänkt använda glykol en utomhus ifall hga gjorde det. Men diskmedel verkar ju betydligt lugnare.

      Kommentar


      • #4
        Om du med missfärgningar menar fastbränd olja så är svaret JA.

        Ett tips innan du börjar koka motorn;
        Sätt dit något på vevaxeln, t.ex. en nedkapad propeller, så att du kan vrida runt motorn när den har kokat färdigt. Det ska göras medans den är het så du behöver ha ett par skapliga handskar framme.
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #5
          Jag tillhör gruppen "glykoltalibaner!. Varje gång jag gett motorn ett varmbad i KONCENTRERAD kylarglykol har det fungerat alldeles utmärkt. Med detta sagt, bör man även

          - Försöka ta isär motorn så långt det låter sig göras
          samt
          - Att ALDRIG koka motorn i glykolen, värm den bara. En temperatur på 80 grader räcker bra. Sedan gäller det att ha tålamod, för det kan ta timmar innan det är klart. Jag rekommenderar också att motorn borstas ren (så långt det går) med jämna mellanrum.

          Det är den metod jag själv använder. Alla mina tidigare försök till att koka motorn i diskmedel har inte gett samma bra resultat som med kylarglykolmetoden. Mest irriterad blir jag på att aluminiumet missfärgar.

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            Om jag riktigt skall "gå till botten" med en motorrengöring, sällar jag mig till samma gäng som Douglas.
            Jag brukar göra så här:

            1.
            Plocka bort eventuella plastdetaljer från motorn.
            Montera en propeller på motorn så att den kan vridas runt.
            På med ett par tjocka handskar, och värm motorn, och vrid försiktigt på propellern när du känner att motorn är ordentligt varm..
            När motorn "släppt" och kan vridas runt, plockar du isär den. Nu har den blivit lättdemonterad, och man riskerar inte att skada något.

            2.
            Lägg alla delar (med undantag av mässingsdelar **) i ett glykolbad.
            Som Douglas nämner, skall det vara ren outspädd kylarglykol och inget annat.

            3.
            Här är det bra om man har en kokplatta med temostat.
            Ordna med någon form av temperaturkontroll (t.ex. en stektermometer), och låt grejorna stå och "puttra" på åtminstone 85-90°C, dvs precis innan det börjar koka.
            Jag brukar tillämpa ca 7-8 timmars "koktid". Tiltta till grejorna ibland och justera eventuellt värmen.


            Därefter kan man med hjälp av tandborste m.m. skölja av de nu absolut rena och avfettade delarna i vatten.

            ---------------------------------------------------------------
            ** Mässingsdelar blir också rena, men kan få en grå beläggning. Därför brukar jag undvika att "koka" sådana. Brons m.m. går däremot fint att låta vara med i "koket".

            Den här metoden tar även bort eventuell färg och lack.

            Jag har aldrig vågat "koka" några eloxerade delar, så här har jag inget svar att ge, annat än "var försiktig".

            ---------------------------------------------------------------

            Här nedan ser du hur mina "kok" går till.


            Klicka på bilden för större version

Namn:		01 Grytan.jpg
Visningar:	148
Storlek:		65,6 KB
ID:		4776
Klicka på bilden för större version

Namn:		02B Korg 2.jpg
Visningar:	143
Storlek:		303,2 KB
ID:		4777
Klicka på bilden för större version

Namn:		03 Före.jpg
Visningar:	139
Storlek:		72,2 KB
ID:		4778
Klicka på bilden för större version

Namn:		06 Efter.jpg
Visningar:	140
Storlek:		94,2 KB
ID:		4779
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
              Kör du med glykol blir det giftiga ångor.
              Ja....med glykolmetoden skall man givetvis sörja för bra ventilation, eller rentav ställa "koket" utomhus nu under den varma årstiden.
              Men, hävdar jag envist, metoden är mycket effektiv, och inga metaller riskerar att skadas....!



              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Inga metaller skadas av maskindiskmedlet heller! Men här finns två skolor och ämnet har debatterats många gånger. Jag har aldrig kört glykolmetoden just pga de giftiga ångorna plus att maskindiskmedlet har funkat så effektivt. Välj själv vilken metod du ska köra. Båda tycks ju fungera...
                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • #9
                  Bra info där. Skall leta efter en gammal kokplatta jag kan ha där ute och sem bara köra det i en gammal kastrul. ser ju tokfint ut på bilderna. Skall göra ett försök och se hur det går
                  Tack för hjälpen!

                  Kommentar


                  • #10
                    Jag brukar börja med en varmluftspistol - när den värmt upp motorn brukar det vara relativt enkelt att vrida runt den och ta isär den. Sen kan man säkert tillämpa "glykolmetoden" eller annan bra metod för rengöringen...
                    Roger

                    Kommentar


                    • #11
                      Jag tillägger också att glykolen kan användas till många rengöringar (jag vet faktiskt inte var gränsen går), så häll tillbaks den i flaskan till kommande "kok"...!
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • reparatörn
                        reparatörn Kommenterade
                        Redigering av en kommentar
                        Har upptäckt exakt samma sak. Jag vet inte hur länge glykolen har förmågan att rensa bort "kokset", men intrycket är att kylarglykolen inte gärna släpper "stinget". En sak spm jag brukar göra är att filtrera bort alla partikelrester, innan glykolen hälls tillbaka i flaskan. Flaskan märker jag för övrig med texten "motorrengöring", så att den inte hamnar i bilens kylsystem.
                        Douglas

                    • #12
                      Se till att ha en termometer i grytan. Kokpunkten för glykol är 197°C så likt en frityrgryta kan det bli jäkligt varm utan att bubbla.
                      //Mange

                      www.strangnasmodellflygare.se

                      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                      Endast döda laxar flyter medströms...

                      Kommentar


                      • Bosse Jansson
                        Bosse Jansson Kommenterade
                        Redigering av en kommentar
                        Ja, temperaturmätning är ett måste.....
                        Vid min "favorittemperatur" 85-90°C ångar det litet grand ovanför kastrullen, men ingen "dramatik" alls nere i grytan....
                        På bilden kan man se imman på termometerglaset....
                        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-05-21, 20:23 .

                    • #13
                      Några saker till om glykolmetoden som är värda att nämna:

                      Den här behandlingen omvandlar den gamla oljan m.m. till ett ganska hårt "fnas", som lätt trillar av vid sköljningen. Men var extra noga med att skölja ur alla gängade skruvhål ordentligt, eftersom ev. kvarliggande "fnas" i hålen kan skada gängorna om man ovetande försöker tvinga i en skruv.... (fråga mig inte hur jag vet det...)
                      Alla skruvar bör "fingerskruvas" först, med olja, så att man är helt säker på att gängan är ren.

                      Efter den här behandlingen är alla delar fullständigt avfettade, och det kan vara hälsosamt (och blir snyggt) att gnugga allting med en oljad trasa omedelbart*** efter rengöring, samt förstås litet extra olja i de gängade skruvhålen.... Jag brukar använda vanlig "motorolja" på trasan, men det går nog med nästan vilken (mineral)olja som helst....

                      *** "Omedelbart" pga att rengjorda ståldelar lätt rostar om de råkar hamna i en olämplig miljö i avfettat skick...

                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X