Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Renovering gamla modell IC-motorer

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Renovering gamla modell IC-motorer

    Hej, mina modellmotorer har legat i lager i drygt 30 år och nu har jag tid att renovera dem.
    Har någon vetskap av hur jag kan få bort all gammal beläggning av ricinolja, metanol och smuts från vevhus och cylinder, vore jag tacksam för upplysningar.
    Vänligen,
    Göran

  • #2
    Hej Göran,

    Det finns flera sätt, beroende på hur "ordentligt" man vill rengöra, men om man vill gå "all the way" och inte lämna något åt slumpen, kan man göra så här:


    Lösgöra och demontera:

    Plocka fram ett par bra handskar, en värmepistol (eller gasolbrännare), och en propeller.

    Plocka bort eventuella plastdetaljer från motorn, eftersom de inte gillar värme.....
    Skruva fast propellern på motorn.

    På med handskarna, och håll motorn i propellern medan du värmer motorn runt om med värmepistolen. Den skall bli rejält varm, helst så att det "fräser om man spottar på den"...

    Prova nu att försiktigt vrida runt motorn med propellern. Nu har den gamla ricinoljan mjuknat, så att allt bör lossna och bli rörligt.

    Nu medan allt är varmt, kan du ganska lätt demontera motorn helt. Du behöver dock inte trycka ut kolvbulten.



    Rengöring:

    Nödvändigt: En kokplatta, en gryta, och t.ex. en stektermometer, samt en flaska kylarglykol (dvs "riktig" koncentrerad etylenglykol).

    Lägg alla motordelar (som inte är av mässing *** ) i grytan, och täck alltsammans med glykol.
    Värm upp till åtminstone 90-95°C (bra om kokplattan har termostat), och låt alltsammans sjuda stillsamt under åtminstone 7-8 timmar i den temperaturen. Titta till "koket" då och då, och justera temperaturen om det behövs.

    Nu har det magiska skett, och oljeresterna har förvandlats till ett "fnas", som lätt kan sköljas av under vattenkranen. Eventuellt kan man hjälpa till litet med en tandborste, tandpetare etc.
    Var extra noga med att pilla/skölja bort "fnaset" ur eventuella gängade hål, eftersom gängorna kan skadas om det ligger kvar något när man senare skall dra i en skruv.

    Torka alltsammans ordentligt efter sköljningen.

    Nu har du en uppsättning ruskigt rena delar, men de är också "superavfettade", och börja därför med att olja in alla ståldelar, så att de inte börjar rosta, vilket kan hända om man låter delarna ligga ett tag i det här tillståndet....

    Droppa litet olja i kolven och vicka på vevstaken, så att "lilländan" blir smord..

    Alla aluminiumdelar bör nu också gnuggas in med olja, för att få litet "lyster" igen......

    Olja: Skulle tro att vilken mineralolja som helst duger. Jag brukar använda vanlig motorolja för bil eller gräsklippare, eller symaskinsolja...


    Nu är allt klart för montering.
    Om du var försiktig med packningarna vid demonteringen, kan de återanvändas.




    *** Mässingsdelar kan få en grå beläggning som får poleras bort, och därför brukar jag undvika dem i "koket". Bronsbussnningar m.m. påverkas dock inte.



    "Korgarna" gjorde jag för att kunna hålla isär delarna när jag "kokar" fler motorer på samma gång.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		001.jpg Visningar:	0 Storlek:		149,1 KB ID:		18568


    Den här motorn satt tidigare stenhårt fast, och var brun och hemsk utvändigt.....nu som my...
    Klicka på bilden för större version  Namn:		image_6632.jpg Visningar:	7 Storlek:		76,3 KB ID:		18569


    /Bosse



    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Obs! Jag vill nu inte framstå som en "messerschmitt" eller "druid" , och hävda att detta
    är den "enda" metoden, vilket det ju inte är, men detta har fungerat bra för mig.......
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    ..
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-05-22, 13:00 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Bosses beskrivning är mycket heltäckande. Jag vill bara komplettera med en beskrivning hur man INTE skall göra. Ge Dig aldrig på att sandblästra motorn, aldrig någonsin. Nu säger väl någon att sådana dumskallar finns ju inte. Min enda kommentar är att jodå, de finns. Det enda positiva i detta är att den som en gång sandblästrat en modelllmotor, kommer inte att göra om det. All lärdom är dyr.

      Kommentar


      • #4
        Koka ALDRIG glykolen inomhus! Ångorna är allt annat än nyttiga att inandas.
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
          Ångorna är allt annat än nyttiga att inandas.
          Ja, det är riktigt. Glömde att nämna något om det..
          Men vid 90-95°C stormkokar det inte, utan sjuder bara litet grand.....men ångor blir det förvisso, som man förstås skall ha respekt för.
          Undvik att vistas i rummet ifråga medan koket pågår, och vädra, men hittar man en bra hörna utomhus är det ju det optimala...
          Innan jag gick i pension hade jag förmånen att göra detta på jobbet, ute på lagret, där det var 4-5 m takhöjd....perfekt även det...

          En annan sak som också borde nämnas:
          Hittills har jag undvikit att "koka" eloxerade delar, eftersom jag misstänker att det inte slutar så bra....
          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-05-23, 16:53 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Tack för alla goda synpunkter!
            Jag har inte utrustning eller plats för att sjuda delarna i glykol så länge som tydligen behövs. Husets kök är inte möjligt för detta. Eftersom jag sedan drygt fyra år sitter i rullstol blir tyvärr allt detta för svårt för mig.
            Jag har försök med rödsprit, som löste en hel del av den gamla beläggningen. Olika borstar från tandborste till stål-dito gav någotsånär godkänt resultat. Har börjat med en gammal OS .60 motor som flugit mycket och har en del skavanker från diverse markkontakter. Därefter vidtar arbete med drygt 10 motorer av varierande märken.
            // G

            Kommentar


            • #7
              Hej igen,

              Ok, då finns ett annat sätt...
              Demontera motorn med hjälp av värme som beskrevs ovan. Helst omedelbart efter demonteringen, medan den gamla oljan och smutsen fortfarande har litet "mjukhet" kvar, lägger du sedan alla delarna i en eller ett par glasburkar med cellulosaförtunning (thinner).
              Förtunningen skall täcka delarna helt.
              Låt allt ligga i "blöt" i någon vecka. Du kan ruska på burken någon gång emellanåt..
              Locket på förstås, så slipper du lukten...

              Ta sedan upp delarna, en och en ur burken och rengör med lämpliga redskap. Du kan skölja med t.ex. lacknafta, torka av med trasa, och sedan olja in som beskrivits tidigare.

              Litet mer jobb än med den relativt bekväma glykolmetoden, men detta är troligen det "näst bästa" sättet.......

              .
              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-05-23, 22:17 .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Vet inte hur vanligt/ovanligt det är att modellmotorer innehåller delar av plast(?)material. Men jag har i alla fall tre ex. av en motor som har förgasaren på vevhusets bakplatta och en roterande sugskiva innanför. Den skivan är inte av metall. Att varmbada en sådan motor i glykol eller annat känns då inte helt idiotsäkert.

                Kommentar


                • #9
                  Nej, det finns förstås inte många "icke metalliska" delar på motorer. Jag tänkte främst på någon enstaka smådel på förgasaren, t.ex. en trottelarm eller liknande, som oförhappandes skulle kunna slinka med i grytan...eller som du nämner, en insugsdisk....eller någon någon kvarglömd o-ring...
                  Vissa motorer har också små "pluttar" av teflon i båda ändar av kolvbulten, som heller inte bör åka med i grytan...

                  Nu skall man förstås aldrig glykolkoka en odemonterad motor, utan enbart lösa delar. Det hårda "fnas" som glykolen omvandlar den gamla oljan till, vill man inte ha inuti en motor....
                  Man har m.a.o. goda chanser att kolla upp vad alla delar är gjorda av.

                  --------------------------------------------------------------------------------

                  Men, på tal om plast, går tankarna osökt till en del äldre motorer:
                  T.ex. de ungerska Alag-dieslarna, vars baklock och förgasarventuri var av plast....
                  Och Testor's småmotorer, som t.o.m. hade vevhus i plast.
                  Vissa ED-dieslar av litet senare modell hade baklock insugsdisk och förgasarhus av plast.
                  Och så förstås Perry-förgasarna....
                  ...osv...

                  .
                  Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-05-28, 15:40 .
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X