Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elsegelutmaningen 2019, försäsongssnack

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Elsegelutmaningen 2019, försäsongssnack

    Jag startar den här tråden för att få igång lite försäsongssnack. Fyll gärna på med egna tankar, funderingar, kamratliga tråkningar, etc. etc.

    ================================

    Jag är sjukt taggad inför den kommande säsongen och årets målsättning är att få till ett månadsresultat -- oavsett ifall det är bra eller dåligt -- i varje tävlingsmånad. Förra året blev det inget resultat i vare sig juli eller oktober, men i år så...

    Hobbybudgeten tillåter just nu inga nya flygplansinköp, så jag får hålla mig till godo med det jag har. Och det jag har är en Satori, eller rättare sagt en Satorca (de sista 40 centimetrarna av planet kommer från en Orca, en följd av en olycklig närkontakt med en winchlina under en tävlingsstart för förra ägaren (Satori och Orca har nästan identiska V-stjärtar så det är mest färgsättningen som avslöjar skillnaden)).

    Satorin är lappad och lagad mååånga gånger men flyger lika fint för det. Hon är dock lite onödigt tung så hon lider lite i lättvind med svag termik, men å andra sidan behöver hon aldrig barlastas :-)

    Som komplement till Satori håller jag på att bygga mig en elkropp till min Icon2. Iconen flyger helt underbart från en winchstart, så med en elkropp borde jag få ett kompetent vapen både till ESU och sommarens F5J-drabbningar. Den kropp jag utgår från är dock lite kort i nosen så jag kommer behöva lite onödigt stor motor för att få den att balansera. Och eftersom vingarna är dimensionerade för winchstart är även de onödigt tunga för F5J, så jag räknar med att slutvikten kommer stanna någonstans runt 2,1-2,2 kg. Det är dubbelt upp mot de nya fina, lätta F5J-planen, men å andra sidan blir Iconen mer allround.

    Hur är det med er andra: vad kommer ni att använda för plan under årets ESU-tävlingar?

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20190127_121159.jpg
Visningar:	448
Storlek:		1,18 MB
ID:		944
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20190120_135923.jpg
Visningar:	453
Storlek:		1,51 MB
ID:		945

  • #2
    En begagnad (byggdes våren 2018) Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm som jag ännu inte hunnit flyga ännu.

    Senast redigerad av petrik ; 2019-02-15, 22:50 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av Ville
      Hej!
      ...
      Mitt stora mål är att på något vis kunna erövra en ESU-tröja som jag aldrig lyckats knipa. ...

      Tyvärr är nu SMFF inte så pigga på att sponsra denna tävling så några tröjor blev det inte förra året tyvärr.
      Jag hade kontakt med ett par på SMFF men kom tyvärr ingenstans med detta.

      Att ragga priser hos handlare mm kanske skulle gå med medför jobb och dessutom är ju frakten en kostnad.

      Med vänlig hälsning
      Micael Petrik
      ESU administratör (för tillfället i alla fall)

      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Hallå!

        Jag tänker göra ett försök med denna kärra i år. Introduction F5J från Höllein. Den är ganska lätt att ta termik med, sen är det det där med landning och tiden Vi får se hur många resultat det blir av det hela, men kan tänka mig att det är rolig flygning.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_20181104_112933.jpg
Visningar:	218
Storlek:		5,29 MB
ID:		1494

        Kommentar


        • #5
          Förvånandsvärt välflygande, 286cm och 920g har jag för mig. Ingen tävlingsmaskin alls men mycket för pengarna. Det hoppar, flaxar och far en hel del i vinden. Kul att testa på detta, har bara elsegelutmanat med mig själv tidigare. Är mars första månaden för ESU?

          //Fredrik

          Kommentar


          • #6
            Eftersom man i Elsegelutmaningen har möjlighet att välja vilken dag man ska flyga så kommer Introduction nog att vara konkurrenskraftig vid svaga vindar. Jag hade ett liknande plan tidigare (e-Klapperstorch från Modellbau Thiele) och den gick kanonbra ifall det blåste mindre än 3-4 m/s.

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
              Förvånandsvärt välflygande, 286cm och 920g har jag för mig. Ingen tävlingsmaskin alls men mycket för pengarna. Det hoppar, flaxar och far en hel del i vinden. Kul att testa på detta, har bara elsegelutmanat med mig själv tidigare. Är mars första månaden för ESU?

              //Fredrik
              Japp, i Mars startar vi ESU 2019. Skall bli jäkligt kul.
              /Petrik
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av Ville
                Hej!
                Kommer att göra nästan allt för att slå er andra, men starthöjden kommer alltid att vara 163 meter, (AVA´ns sjunk 0,34 m/sek).
                Mitt stora mål är att på något vis kunna erövra en ESU-tröja som jag aldrig lyckats knipa.


                AVA-Classic med klaff och Avalon vingspetsar. Spännvid: 3,25 m. Hade gärna fått ha samma spännvidd som Avalon, 3,7 m.
                Vad har du skärmen till på stativet Ville?
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #9
                  Visst ja, det var du som skrev om det för ett par år sedan på svensktmodellflyg. Jag har för mig att det skall finnas ett system även för Android också som inte är så dyrt. Även jag har varit sugen på att testa det.
                  Men när detävlar triangelbaneflygning har de väl en hjälpreda som kollar skärmen hur man ligger till har jag för mig.
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X