Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • AVA
    replied
    Hej!

    Det verkar som jag har fått tre poäng för mycket i sammanställningen för September.
    Ska vara 1464 istället för 1467.

    /Lennart

    Lämna en kommentar:


  • StefanR
    replied
    Jag är lycklig!

    Jag har köpt nytt plan, en lätt begagnad Pike Perfection LS. Jag har bara hunnit provflyga den två gånger tidigare, men idag på eftermiddagen fick jag en oväntad lucka och smet iväg hemifrån en stund.

    Temperaturen och vinden var behagliga, 12 grader varmt och nästan vindstilla. Däremot hängde regnet i luften när jag kom fram till fältet. Efter en stund slutade regnet att hänga och kom ner ganska ymnigt...

    Vid de tidigare provflygningarna hade jag missuppfattat hur inställningarna för lågspänningsskyddet på fartreglaget fungerade, så då drog fartreglaget ned gasen nästan omedelbart. Idag hade jag programmerat om fartreglaget och de nya inställningarna verkar fungera bra.

    Planet är inte helt intrimmat ännu, framförallt återstår en del mixar att fintrimma. Just nu har jag exempelvis ingen skev-till-sida-mix, för lite trottelkompensering, för lite spoilerkompensering och för litet höjdroderutslag. Men det är petitesser som får fixas under hösten.

    Senast jag var ute ägnade jag den sista halvtimmen åt att känna in planet under landningarna. Den här gången hade jag fått ordning på "tajmrarna" i radion så jag ville testa hur väl det gick att hålla sig uppe i gråvädret. Svaret är: fantastiskt! I första flygningen hittade jag svagt bärande luft efter ungefär tre minuters letande. Där kunde jag hålla mig kvar och tappade höjd väldigt långsamt. När det var en minut kvar positionerade jag mig för landningsvarvet, bromsade mig nedåt, siktar in mig på märket, men missbedömer avståndet så jag landar drygt fem meter för kort.

    Under flygning två började det duggregna, men det fanns ändå lite luftrörelser jag kunde använda för att sjunka saktare. Det räckte dock inte till full tid. Under flygning tre regnade det ordentligt men det måste ändå ha funnits stig någonstans för det var fullt med sjunk runt mitt plan. Även om jag inte fick full tid så var jag nöjd med båda landningarna :-)

    8:00 (0:14) 5,6m = 480 -14 +15 = 481
    6:30 (0:16) 0,2m = 390 -16 +30 = 404
    4:55 (0:16) 0,1m = 295 -16 +30 = 309
    SUMMA: 1194 poäng

    Med tanke på vädret var jag jättenöjd med resultatet, men eftersom jag hade en stund över, hade hunnit ladda batterierna och fortfarande var rejält flygsugen körde jag en omgång till. Jag hade iofs ingen förhoppning om att förbättra resultatet för regnet fortsatte (även om det hade mattats av till duggregn igen) och solen var på väg ned.

    Flygning fyra: wow, trots duggregn över mig blev det en glipa i molnen en bit bort och solen tittade fram i någon minut. Det räckte för att sätta fart på luften och på lovartsidan av en skogsdunge släppte det lite svagt stigande luft. Trots idogt kurvande (eller kanske på grund av alltför ihärdigt kurvande) lyckades jag inte hålla mig uppe i full tid. I mina desperata försök att "mjölka tid" kom jag för långt från märket och lyckades inte ta mig hela vägen fram utan landade drygt 16 meter för kort.

    Flygning fem: nu hade duggregnet upphört så jag passade på att torka av vattnet från ovansidan av vingen med förhoppningen att öka lyftkraft och glidtal. Jag hittade flera svaga stig som jag försökte följa med, men de blev hemskt smala vartefter min höjd minskade så det var svårt att hålla sig kvar i dem. Fick ändå till en helt godkänd flygning med en bra landning.

    Flygning sex: nu stod solen riktigt lågt och det hade varit genommulet en god stund. De ytterst svaga lyft som fanns lyckades jag inte utnyttja, men det spelade ingen roll - jag var överlycklig ändå! Att jag missade landningen rejält kunde inte förta flygglädjen. Mersmak!!!

    6:41 (0:16) >16m = 401 -16 +0 = 385
    7:37 (0:16) 0,7m = 457 -16 +30 = 471
    6:23 (0:18) >25m = 383 -18 +0 = 365
    SUMMA: 1221


    När jag summerade resultatet visade det sig att andra omgången faktiskt var bättre än den första. Klart oväntat och mycket uppmuntrande.


    Pike Perfection LS
    Flygvikt: 1988g
    Tenshock EDF EZ-12T
    Reisenauer Micro Edition 5:1
    Aeronaut CamCarbon 15x10
    SLS Quantum 3S-1000, 65C

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    startade ett ämne Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

    Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

    Då var det dags för Oktober omgången som är den sista ESU månaden för året. Det har blivit mörkare och svårare att hitta termik.
    Endast tre resultat redovisades förra månaden vilket var lägst för året.

    Vi gratulera StefanA som tog hem September månads seger med sina 1468 poäng!
    Email med diplom för månads segern kommer (meddela mig gärna tillbaka så jag vet om det kommit fram.)
    Vi grattar även mig själv :-) som vann presentkoden värd 100kr hos Autopartner RC denna månad.

    Målet med ESU är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv eller med lite tur i lottningen en rabattkortskod på 100kr hos Autopartner RC.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur medans andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.

    Jag har i flera säsonger använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!

    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annulleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).

    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motor tiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.

    Motor tiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.

    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.

    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.


    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng

    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng


    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.

    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .


    1:a starten.

    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.

    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.


    2:a starten.

    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.

    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.


    3:e starten.

    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.

    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.


    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.


    Här är nuvarande ställning:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-09-2.JPG
Visningar:	370
Storlek:		181,0 KB
ID:		7374

    Lycka till i Oktober omgången alla!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2019-10-28, 13:26 .
Arbetar...
X