Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Johan Lindell
    replied
    Ja, tyckte först att Elsegelutmaningen kändes bekant, men kom faktisk ihåg idag att det var jag och Ville som startade detta för ca 11 år sedan... Jo, detta med minnet är bra men kort....

    Lämna en kommentar:


  • Johan Lindell
    replied
    Hej alla! Trevligt se att elsegel utmaningen fortfarande rullar på! Börjar väl smyga igång mitt modellflygande igen, så kanske hänger på någon omgång framöver... Mvh Johan

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    replied
    Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hej.
    Det är bara att falla in in i hurraropen till vinnaren. Och självklart tack till Petrik som arrangör.
    Tyvärr räckte inte mina egna insatser så långt, men det blir ju en nästa säsong och då ska ni få kämpa...

    /Ville
    Det känns nästan omöjligt att komma i närheten av StefanA, AVA eller Vråkens poäng men jag tänker fortsätta att försöka.
    /Petrik

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    kommenterade 's svar
    Jag har ingen aning hur jag kommer åt medlemmars mailadresser på forumet eller om man kan sända mail via forumet som man kunde tidigare.
    Jag bifogade en PDF med rabattkoden i ett meddelande här på forumet. Säg till om det strular.
    Senast redigerad av petrik ; 2019-11-11, 23:06 .

  • Ville
    replied
    Hej.
    Det är bara att falla in in i hurraropen till vinnaren. Och självklart tack till Petrik som arrangör.
    Tyvärr räckte inte mina egna insatser så långt, men det blir ju en nästa säsong och då ska ni få kämpa...

    /Ville

    Lämna en kommentar:


  • StefanR
    replied
    Stort GRATTIS Per till den välförtjänta segern!!

    Hatten av även för AVA och Petrik som var de enda som lyckades få ihop resultat under samtliga månader!

    Slutligen ett stort TACK till Petrik för att du organiserat tävlingen i år igen!



    Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
    Tjix!
    Nej, varken Augusti eller September blev det någon ESU för mej. Jag gav mej på att vandra Vasaloppsleden, alla 90 km i stället. Underbart!
    Wow, det låter häftigt! Berätta mer! Gick du hela sträckan i en följd, eller tog du en delsträcka per helg? Hur är underlaget, är det väg eller skogsstig?

    /Stefan

    Lämna en kommentar:


  • Airfoil
    replied
    Wow!
    Vann jag månadslotten! Häftigt!
    Kommer väl till pass när jag nu ska snygga till mina elseglare under vintern. Får jag bara puffa lite för att min gamla e-postadress jost207(a)koping.net inte fungerar längre.
    Den som är registrerad här på svensktmodellflyg är det korrekta.

    Nu i vintermörkret blir det analys av modellernas prestanda och lite uppgraderingar. Målet för 2020 är redan satt; Resultat alla månader och inget under 1100 poäng.

    Lämna en kommentar:


  • AVA
    replied
    Hej!

    Grattis Per till segern, starkt fluget, och ett stort tack till Petrik som sköter ESU så bra.

    Jag hoppas att vi kan fortsätta nästa år och även att vi kan få med fler deltagare.

    /Lennart

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    replied
    ESU 2019 är nu avslutad (sorry att jag är sen med avslutet).
    Oktober tog slut för 8 dagar sedan och likaså gjorde ESU 2019.
    Om jag nu räknat fel någonstans så ber jag om ursäkt. Nedan info gäller tills någon protesterar!
    Totalt har sju piloter deltagit frekvent första halvan och mer glest andra halvan vilket kan bero på vädret.
    Oktober månads vinnare blev Vråken (Per Ranstad) med 1400 poäng.
    Totalvinnare ESU 2018 är även det Vråken (Per Ranstad) med 8874 poäng efter två strykningar och Vråken hade även årets högsta månadspoäng på 1529 vilket var i Augusti.
    Nu snackar vi trippel vinst så ett TRIPPEL STORT GRATTIS till Vråken (Per Ranstad)!

    Ställningen blev som nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-10-2.JPG
Visningar:	341
Storlek:		163,8 KB
ID:		7508

    Som vanligt lottar vi ut månadsvisten MEN jag tog ett eget beslut att även Vråken (Per Ranstad) skulle få en vinst som totalvinnare.
    Jag använde "Generera slumptal" på http://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1 för att ta fram ett tal mellan 1 och 5 då vi var fem deltagare denna månad. Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_Oktober.JPG
Visningar:	280
Storlek:		48,3 KB
ID:		7509

    Grattis till den utlottade presentkortskoden på 100kr från Autopartner RC till airfoil (Jan Olof Stenberg)!
    Ännu ett grattis till presentkortskoden på 100kr från Autopartner RC till Vråken (Per Ranstad) för månadsvinsten.
    Presentkortskoder kommer till er båda i mailen eller via meddelande på svenskt modellflyg (beroende på om jag har er email adress eller inte).

    Jag tackar så väldigt mycket för ESU året 2019 och att jag har haft förtroendet att få administrera tävlingen även om det varit lite si och så med att göra inläggen i tid (som vanligt kommer livet ivägen ibland) och om ingen misstycker gör jag det gärna även nästa år.

    När det gäller priser så vill jag tacka Pelle på Autopartner RC i Torshälla som ställt upp med presentkortskoder.

    Jag hoppas ni alla kommer tillbaka till ESU 2020 och att vi lyckats locka med nya modellflygare.

    /Petrik.

    Lämna en kommentar:


  • Vråken
    replied
    Hej,
    till slut blev det en esu-omgång i oktober för mig. Höstväder, dock hyggligt.
    /Per

    Allegro XL, 290 cm, 950 g, 4s1050, sida-höjd.

    Resultat

    1. 8.05 18s 4,5m. 475-18+36=493

    2. 7.36. 22s 8.5m. 456-22+12=446

    3. 7.53 18s 9.5m. 473-18+6=461

    total. 1400

    Lämna en kommentar:


  • AVA
    replied
    Hej!

    Här kommer mitt resultat för Oktober som jag flög med min Daidalos 19 10 18.

    Halvklart, +10C och 2-3 m/s sydvästlig vind.

    Flygning 1: 7:59, landning 1,2 m och motor 19 s = 487

    Flygning 2: 6:34, landning 0,2 m och motor 17 s = 407

    Flygning 3: 7:59, landning 1,8 m och motor 25 s = 481

    Summa 1375

    /Lennart

    Lämna en kommentar:


  • Airfoil
    replied
    Tjix!
    Nej, varken Augusti eller September blev det någon ESU för mej. Jag gav mej på att vandra Vasaloppsleden, alla 90 km i stället. Underbart!
    Men Oktober fick jag ihop en vända Denna gång med en elkonverterad Gentle Lady. Jag har knappt flugit den alls innan. två skapliga starter men som vanligt dyker jag ur för tidigt så jag maxar aldrig (nästan).Före start nr 3 så dog den lilla termik som fanns den dagen och det blev bara 4 min 3 sek. Här är resultatet:

    Flygning 1: 6 min 57 sek, motortid 77sek, landning 0 poäng (vete fasen vad som egentligen hände där faktiskt, skyller på ovana med kärran)
    Flygning 2: 7 min 18 sek, motortid 33 sek, landning < 3 meter
    Flygning 3: 4 min 3 sek, motortid 58 sek, landning <9 meter.

    Det ger om jag räknat rätt 990 poäng.
    Lite data om modellen:
    Goldbergs Gentle Lady , flygvikt ca 780 gram. Styrning sidroder, höjdroder, motor
    Motor Mega 16/15/6 inrunner, med Aeronaut 8x5" fällbar prop. Strömförbrukning ca 12 13 Ampere
    ESC... det vet jag faktiskt inte
    Batteri 3s 1300 mAh
    Sådär 170-180 watt/kg

    Ganska säker på att jag fått ihop över 1300 poäng med "gamla Bettan" E-Spirit. Man måste ju experimentera lite också och testa andra grejor.

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    kommenterade 's svar
    Fixat nu. ett litet skrivfel. Sorry!!

  • petrik
    replied
    Helt plötsligt blev det kanonväder i Söndags och solen sken, kanske 4 -5 m/s men det enda jag hade till hands var min MPX Easy Glider.
    Flög mellan ca 10.00 - 12.30 0ch det märktes att termiken kom mer på slutet. Jag fick kämpa mycket men lyckades hålla mig kvar ganska bra. Ibland genom att bara stå still med planet och balansera i motvinden. Min Easy Glider har ett bra drag i motorn så 10s är en bra bit över 200m (i optimala fall utan kraftig vind och med vertikalt stig bortåt 25m/s).
    Denna gången fick jag nog mina enda två landningar någonsin (vad jag kommer ihåg) under 1 meter

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-10-13.jpg
Visningar:	377
Storlek:		58,4 KB
ID:		7171

    Lämna en kommentar:


  • petrik
    replied
    Ursprungligen postat av AVA Visa inlägg
    Hej!

    Det verkar som jag har fått tre poäng för mycket i sammanställningen för September.
    Ska vara 1464 istället för 1467.

    /Lennart
    Skall kolla det!

    Lämna en kommentar:

Arbetar...
X