Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Blue Phoenix, var tog den vägen?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Blue Phoenix, var tog den vägen?

    Finns det någon som säljer Blue Phoenix byggsatser nu för tiden?
    Någon påstod att Hobbyträ jade lagt ned och att Blue Phoenix kit inte tillverkades längre.
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Mejla Hobbyträ och kolla.. dem har iof gått i konkurs.. Men jag fick tag i en Cikada därifrån i vintras. Lite sega med att posta o så är dem, men överlag funkade det bra.

    Kommentar


    • #3
      Tråkigt om Blue Phoenix skulle försvinna på det här snöpliga sättet.....
      Under många år har BP blivit många modellflygares rc-debut, och den har på så vis betytt mycket för hobbyn.
      Men BP har mer potential än att "bara" vara en populär nybörjarmodell.....rätt byggd och trimmad har den riktigt bra flygegenskaper.
      BP har också varit en lärorik inkörsport till balsabygge.
      Den har helt enkelt blivit en svensk klassiker, och förtjänar sin plats i svenskt modellflygs "Hall of Fame" tycker jag, och därför tycker jag också att vi skall "förlåta" BP för det faktum att den är en tämligen oblyg plankning av "Gentle Lady".....
      Det vore trevligt om produktionen av BP-byggsatser kunde fortleva, på något sätt......

      Det här är en tydlig signal till alla ägare av gamla BP-ritningar: Släng den inte...!
      (SMOS borde snarast se till att infoga BP i sitt arkiv)
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Håller helt med. BP kan både stå för lungm och avkopplande flygning och termikjakt. Jag flyger gummilina tävling varje höst i i Hallstahammar med min BP och det är en av höjdpunkterna på året.

      • Gee_Bee
        Gee_Bee Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Jag har byggt BP, Sophisticated Lady och Electric lady och tycker du generalliserar lite väl mycket om likheten. Även om den till det yttre ser lika ut så är konstruktionerna ganska olika.
        Carl Goldberg använder t.ex en massiv abbachi list till vingbalk medans BP har en riktig vingblak med två furulister och ett balkliv, det är två helt olika sätt att konstruera och bygga vingarna på. Plankninng skiljer sig ocskå, men det är du redan inne på med din göteborshumor
        Kropparna går inte att göra på så många olika sätt, det är en avlång fyrkantig låda....

    • #4
      För den som vill bygga från ritning, för Blue Phoenix verkar ju borta, så finns hjälp att få till Gentle Lady:

      https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2359

      Kommentar


      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Inte heller här är det en fullständig ritning med alla olika spryglar verkar det som. Men det är antagligen samma hela vägen, bara förminskade utåt spetsarna.

      • thedoc
        thedoc Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Förutom ritningen finns fyra supplement bla. SPRYGLARNA utlagda på flak..

    • #5
      Och för den som absolut bara måste ha byggsatsen, vet jag av en herre nära Örebro som har (fortfarande hoppas jag) en komplett BP i kartong. I varje fall hade han den när jag hälsade på i onsdags. Klämta till här på forumet om ni är intresserade. OBS! Jag har inte en susning om priset, han kan ha nämnt det men jag minns bara inte.

      Douglas
      Senast redigerad av reparatörn ; 2019-08-02, 14:39 .

      Kommentar


      • #6
        Någon egentlg ritning finns väl inte till Blue Phoenix, eller? Den jag har är mer en byggbeskrivning som saknar bland annat alla sprygelformer.
        Om man nu vill bygga från lösvirke istället för ett kit så kan man ju å andra sidan kanske hitta en modernara och bättre vingprofil och göra en moderniserad BP.
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #7
          Print on demand -
          är ju ett sätt att få tag på en bok/tidskrift som inte trycks i stora serier.
          I dag så finns det massor med modeller som har kod för att "skäras ut" med laser.
          Det är inte så konstigt med ställtider på maskiner med dagens teknik att göra en eller ett par modeller.

          Man kan ju hoppas att de i världen ganska udda svenska modellerna från Hobbyträ, Modellproduktion, Gårdstad med flera kommer att kunna beställas i ental från någon som har en smart laserskärare som kan hämta rätt flak och fixa till så att det bara är att lägga i låda.

          Jag har en känsla av tekniken används av någon svensk populär firma som kan skära ut mindre serier :-) .

          Jag vet också att den snygga segelmodellen Leprechaun som John Woodfield flyger här tillverkas i Danmark för den som måste ha en STOR seglare med oldtimerkänsla. https://www.youtube.com/watch?v=3ybOUqY-Og8
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #8
            Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
            Någon egentlg ritning finns väl inte till Blue Phoenix, eller?.
            Jo, det finns en stor fullskalaritning, som låg med i varje byggsatskartong.
            Men den innehöll, mycket riktigt, inga uppritade delar (spryglar, spant osv), så en gång i tiden scannade jag av dem "för säkerhets skull"....
            Här är delarna för den som behöver:
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-08-02, 17:48 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • Berra
              Berra Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              BP delar.pdf Det var bra tack så mycket
              Senast redigerad av Berra ; 2019-08-17, 14:23 .

          • #9
            "Bird Of Time" är också en klassisk skönhet......
            https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2093


            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


          • #10
            MBS RC-models har en byggsatas RBC Red Eagle Spv. 2000mm som påminner väldigt mycket om Blue Phönix.
            Polyhydral vinge och kan byggas antingen som ren segelkärra eller med el-motor. Kolla deras hemsida under byggsatser-RBC.
            När jag pratade med ägaren till MBS tidigare, så ville han gärna ha rättigheten till BP, vad som hänt med det vet jag inte.

            Kommentar


            • #11
              Hej!

              Herren i Örebro här, BP komplett byggsats finnes för 350:-.

              Kommentar


              • #12
                Glömde nämna till dig Douglas, att det var trevligt att träffas och kunna återbörda din gamla flygkärra./Ingemar

                Kommentar


                • #13
                  Hej,

                  Trevligt att träffa Dig också, och att ääääääntligen kunna återta min Blue Angel 20 var en höjdarupplevelse. Tyvärr är den inte ens i närheten av det skick den var när jag sålde den, så det lär nog krävas en hel del "plastkirurgi" innan den ser OK ut---men det SKA gå. Byggsatserna till just Blue Angel verkar vara efterfrågade idag, men troligen är 40 och 60-varianterna de som efterfrågas mest. Men en fin byggsats är det.

                  Just denna Blue Angel 20 skall jag försöka få till så nära orginalskicket som det bara går, det får ta den tid det tar. Jag har inte bråttom, och när den nu blir klar kommer jag garanterat inte att sälja den, aldrig någonsin.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • #14
                    Ursprungligen postat av JanE Visa inlägg
                    MBS RC-models har en byggsatas RBC Red Eagle Spv. 2000mm som påminner väldigt mycket om Blue Phönix.
                    Polyhydral vinge och kan byggas antingen som ren segelkärra eller med el-motor. Kolla deras hemsida under byggsatser-RBC.
                    När jag pratade med ägaren till MBS tidigare, så ville han gärna ha rättigheten till BP, vad som hänt med det vet jag inte.
                    Dessa BP rättigheter skulle jag också vilja ha. De gamla stansverktygen är nog inte mycket att ha men att ta in ritningen i ett program och laser skära eller fräsa ut delarna vore bra.
                    Å andra sidan var jag sugen på att bygga en vinge till min BP kropp med en modernare profil så man kanske skulle rita upp ett helt nytt plan och då få en lite mer "slimmad" tunn kropp.

                    /Petrik
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • Vråken
                      Vråken Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Hej Patrik,

                      en betydligt modernare konstruktion än BP är Allegro lite av Mark Drela, http://charlesriverrc.org/articles.htm. Den närmar sig 20 år men var långt före sin tid när den kom. Jag har byggt flera olika variationer på den, bla den modell jag använder för esu. Det går utmärkt att göra en enkel lådkropp i balsa.

                      /Per

                    • petrik
                      petrik Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Jag har även kollat på Allegro men har inte det en vingbalk som är lite speciell att fixa?
                      Man skall linda något runt hela paketet vad jag fattat.

                  • #15
                    Herren i Örebro har nu sålt BP:n.

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X