Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Inför ESU 2022 (diskussion hur vi ökar antalet deltagare)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Inför ESU 2022 (diskussion hur vi ökar antalet deltagare)

    Deltagarantalet i El Segel Utmaningen minskar medan det känns som det allmänna intresset i klubbarna för segelflyg ökar.
    Vad är problemet?

    Kom med idéer om ni har. Allt ar tacksamt för att kunna hålla detta vid liv.

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Hej,
    För min del hände det saker med min hörsel i början av Juni som tog rätt mycket på mej mentalt. Därför har jag inte flugit ESU under sommaren.

    Jag har en känsla av att det här forumet inte är så välbesökt bland modellflygare, sett generellt -det var ett helt annat liv i det gamla. Det är nog många som inte hittat hit.

    Nu avskyr jag Facebook trots att jag finns där men kanske en Fb-grupp skulle vara mer synlig för segelflygare?

    Jag tävlar ju inte mot dem som flyger högvärdiga F5J- modeller i ESU. Jag är chanslös med min 2-meters balsamodell så jag tävlar mot mej själv.
    Kanske att det läge att pusha mer för att ESU är ett sätt att "få ändan ur vagnen" och åka ut och flyga.Det behövs ju bara en modell och en sändare, min Spektrum har tidtagning så att jag klockar både flygtid och motortid med den. Det tror jag alla 2.4Ghz sändare har numera.
    Lite reklam på FB-sidan "Sveriges Modellflygare" kanske hjälper.

    /Jan Olov
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Tråkigt att hörseln ställt till de för dig men jag hoppas det löser sig.
      Jag tävlar mest mot mig själv för att bli bättre + att det tvingar ut mig till fältet för att inte få en månad utan resultat.

      FB är möjligen ett forum att göra reklam för ESU på men inte som forum för tävlingen i sig tycker jag.

      / Petrik

  • #3
    Hej!
    Vet inte om mitt förslag förbättrar deltagarantalet men eftersom ESU ändå utser en månadens vinnare så har ESU blivit lite tävling, som jag ser det.
    Jag har föreslagit det tidigare och det är att sätta max starthöjd till t.ex. 200 meter. På det viset får vi en utslagsgivande parameter som inte finns nu och som enligt mitt förmenande skulle skapa lite mer spänning i våra flygningar. Det råder ingen tvekan att vi jämför oss själva med andra och "utmaningen" har ju ändå blivit mer tävlingsinriktad.
    Mitt förslag innbär att alla som deltar måste köpa en höjdlogger, t.ex. AerobTec Altis Microeller en RC Electronics Multi 3. Skulle nog fungera att använda en vario också som ju många har skaffat sig. Kostnaden för en sådan ligger runt 500 kronor men får väl anses som billig investering i och med att höjdloggern också kan användas på tävlingar men man har också ganska stor nytta av den annars också.
    Jag vet att förslaget har förkastats tidigare år men jag tror på idén.

    /Ville
    Senast redigerad av Ville ; 2021-10-21, 22:29 .
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Jag kan hålla med dig egentligen men...
      För någon som köper en elseglare för att prova om det är kul så är ju de extra 500kr för an Altis ett stort tillägg.
      Många medlemmar är pensionärer och kanske inte har så hög pension.
      Man jag kan gärna gå med på att köra höjdavstängning om det är vad de andra vill.
      Jag brukar slå av på ca 150m i vanliga fall då min syn tycker att en Topmodel Astra på 2,15 är tillräckligt liten då.

      /Petrik

    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Ställer du upp i ESU Ville om vi börjar med höjdavstängning?

    • Ville
      Ville Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Jajamen Petrik, jag ställer definitivt upp om vi börjar med höjdavstängning och ska försöka annars också.

  • #4
    Jag har funderat ganska mycket på hur man kan få fler att vilja deltaga i ESU. Några av mina tankar redovisas här nedanför. Se dem absolut inte som sanningar, utan se dem som diskussionsunderlag. Kanske kan de rent av stimulera fram andra, ännu bättre, idéer?

    Tävlingspriser
    Tävlingspriser är ett tveeggat svärd: det kan iofs locka fler att deltaga men det kan också locka någon att "frisera" resultatet. Jag tycker därför att den nuvarande ordningen där vinnaren får ett pdf-diplom är en lysande medelväg. Däremot att lotta ett pris till någon av deltagarna (oavsett placering) tycker jag är en utmärkt idé som har fungerat finfint. Om Autopartner ställer upp och sponsrar även 2022 så tycker jag att vi ska fortsätta med det. Om de inte gör det så TROR jag att jag kan ställa upp och sponsra med en t-shirt per månad (jag är numera t.f. ordförande i VO Bredd inom SMFF och detta anser jag vara breddverksamhet).


    Höjdmätare
    Att ställa krav på en Altis tror jag är fel väg att gå. Visserligen kostar de inte så mycket, men böket med att skaffa, installera, och programmera en Altis tror jag blir en onödigt hög tröskel för att prova ESU.

    Det är inte rättvist att man med ett motorstarkt plan kan komma lite högre på samma motortid, men ESU är å andra sidan inte rättvist i en massa andra aspekter heller. Det är till exempel inte rättvist om jag flyger med min nyinköpta Pike Prestige när någon annan flyger med en Easy Glider och det är inte rättvist när någon har sol och vindstilla medan någon annan har blåst och regn. I min mening är det bara att acceptera att det aldrig kan bli helt rättvist, så det är bättre att fokusera på att det ska vara enkelt och kul!


    Kurser
    Jag har gjort iordning en kurs (nuvarande arbetsnamn är "Segelflyg för mysflygare" men det kan komma att ändras) som jag tänkt genomföra i SMFF-Bredds regi. Kursen inriktar sig mot dem som inte är intresserade av traditionella tävlingar utan flyger bara för sitt höga nöjes skull men ändå vill få ut lite mer av sitt segelflygande. Kanske, kanske, kommer några att bli intresserade av att även deltaga i något som är en utmaning - inte en tävling.

    Kursen blir onlinekurs (Teams eller Zoom) någon gång under februari-mars. Mer info kommer när detaljerna är klara.


    Meeting
    Jag tycker det vore jättekul om någon vill dra ihop en ESU-meeting. Jag kommer gärna om jag har möjlighet. Skulle intresse finnas så kan jag i så fall hålla en enklare "clinic" under dagen. Erfarenheten från hemmaklubben är att clinics brukar vara välbesökta och att det allmänna intresset ökar när man genomför dem.


    Säsong
    Det finns många piloter som inte finner nöje i att segelflyga när vinden viner, himlen är grå och regnet hänger i luften. Jag tror iofs inte att ESU-säsongens längd påverkar dem, men handen på hjärtat, hur många ESU:are brukar det vara i oktober? Vi skulle åtminstone kunna ta upp frågan till diskussion.


    Försnack, eftersnack
    Vad sägs om att köra Teams-möte en gång i månaden (när resultaten kommit) så att man får utlopp för alla krystade bortförklaringar och vänskapliga tråkningar? Det skulle också kunna vara ett utmärkt tillfälle för de nya att ställa eventuella frågor om ESU, flygplanstrim, radioinställningar, termikletning etc.


    Som sagt, det är lite tankar för att starta diskussionerna. Vad anser ni andra?

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Kursen ser jag fram emot att kunna försöka få några i klubben att vara med på.
      Vi har inte så stort fält i Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen men visst skulle vi kunna bjuda in till ett ESU meeting.
      Vi har ju även en Camping + stugor att hyra ut om någon vill sova över och ha lite gemensam grillkväll.

      Mars kan vara lika jäkligt som Oktober å andra har ju de långt upp i landetvsnö och kyla när de längre ner har vår eller höst.
      Men visst... om flertalet vill korta ESU säsongen så är ja med på de också men man vill ju gärna ha jämna månader så man får en halvtid annars får vi göra en annan typ av strykning.
      Kanske köra April - September med bara en strykningsomgång?
      Å andra sidan har jag längtst hela vintern åå att mMsrs ska komma så man får försöka få till en ESU omgång.

      Teams eller Zoom möte en gång i månaden skulle vara kanon. Man får ett ansikte och en röst på personer man kanske para sett aliaset på tidigare.

      /Petrik
      Senast redigerad av petrik ; 2022-02-10, 23:39 .

    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Jag skall även fråga Pelle på Autopartner RC om priser.
      Mailade MBS Models i våras men fick inte något svar.
      Det dräller ju inte direkt av rc handlare man kan fråga i Sverige.

    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Detta år vill Pelle inte ha en fast summa som pris utan 15% på ett köptillfälle.
      Tar vi detta eller hur skall vi göra?
      Finns inte många handlare att fråga och MBS svarar inte.

  • #5
    Bra ideér! Segelflygets trevlighet, och utmaningar, behöver spridas till fler.

    Kommentar


    • #6
      Hallå

      Jag planerar att börja flyga igen i ESU med min nybyggda(klar i november), oprovade Höllein introduction F5J.

      /Patrik

      Kommentar


      • #7
        Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
        Hej!
        Vet inte om mitt förslag förbättrar deltagarantalet men eftersom ESU ändå utser en månadens vinnare så har ESU blivit lite tävling, som jag ser det.
        Jag har föreslagit det tidigare och det är att sätta max starthöjd till t.ex. 200 meter. På det viset får vi en utslagsgivande parameter som inte finns nu och som enligt mitt förmenande skulle skapa lite mer spänning i våra flygningar. Det råder ingen tvekan att vi jämför oss själva med andra och "utmaningen" har ju ändå blivit mer tävlingsinriktad.
        Mitt förslag innbär att alla som deltar måste köpa en höjdlogger, t.ex. AerobTec Altis Microeller en RC Electronics Multi 3. Skulle nog fungera att använda en vario också som ju många har skaffat sig. Kostnaden för en sådan ligger runt 500 kronor men får väl anses som billig investering i och med att höjdloggern också kan användas på tävlingar men man har också ganska stor nytta av den annars också.
        Jag vet att förslaget har förkastats tidigare år men jag tror på idén.

        /Ville
        Hej Allihopa!

        Har gjort en förfrågan hos RC Electronics och AerobTec om bästa pris vid inköp av 10 eller fler höjdmätare. Har fått svar av RC Electronics och de kan ge 15 % rabatt, har inte fått svar från AerobTec ännu.

        /Ville
        "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

        Kommentar


        • #8
          Hej igen.
          Har fått svar från AerobTec och vi får ungefär motsvarande rabatt som hos RC Electronics. Höjdmätaren han erbjuder är Altis Nano.

          /Ville
          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • Ville
            Ville Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Den mätare som AerobTec lämnar pris på är Altis Nano.
            /Ville ?

          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Det blir ca 626 kr/st.
            Autoparter RC tar 695 kr men vid 10st får man nog lite rabatt. Knappt lönt att skicka efter en från utlandet.

          • Ville
            Ville Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Ja Petrik, din beräkning stämmer nog ganska bra. Jaja, vi vet nu var vi hamnar...

        • #9
          Detta år vill Pelle inte ha en fast summa som pris utan 15% på ett köptillfälle.
          Tar vi detta eller hur skall vi göra?
          Finns inte många handlare att fråga och MBS svarar inte.
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #10
            Jag tycker 15% är ett bra erbjudande.
            /Per O

            Kommentar


            • #11
              En rabatt är bättre än ingen rabatt alls Jag tycker vi ska tacka Autopartner och ta emot erbjudandet.

              Kommentar


              • petrik
                petrik Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Då kör vi på det.
                Mars tråd kommer så fort jag hinner.
            Arbetar...
            X