Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Inför Elsegelutmaningen 2021

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Inför Elsegelutmaningen 2021

    Hej alla flygsugna Elsegel piloter!
    Det är ju ESU start redan på Måndag 1/3.
    Jag tänkte mest fråga om det är något angående reglerna som ni vill ha ändring på så här i sista sekund?Hej alla flygsugna Elsegel piloter!

    Det jag kan tänka mig är att vi måste sätta stopp för AVA Lennarts framfart.

    Reglerna säger att "För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen"
    Även om man då "tejpar ned Bromsen" så är det fortfarande ett plan med fura kanalers styrning även om man väljer att använda endast tre kanaler. Eller har jag helt fel?
    Jag är absolut INTE ute efter AVA utan mer att jag inte vill skrämma bort eventuellt nya deltagare.
    Ett plan med trekanals styrning är ett plan byggt för endast trekanalsstyrning och inte en highend seglare med bortkopplade funktioner.
    Eller har jag helt fel?

    Vi kanske även "bara" skall ha 50% högre landningspoäng för trekanalsstyrning då detta premierar duktiga piloter som landar bra utan bromsar.?

    Kom med åsikter!

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Tål att fundera på, jag är ju framförallt trekanalsflygare med 3st balsakärror att välja på, dessutom 2st klubbmodeller att tillgå.
    Spontant tänkte jag 2 klasser; en 3-kanal och en fri där man får ha broms också. Men jag funderar mer.....
    "If it looks allright, it flies allright"

    Kommentar


    • #3
      Hej alla glada ESU flygare.
      Jag kommer inte att flyga ESU i år om det kan få fler att söka sig till den här trevliga tävlingsformen.
      Hälsar AVA Lennart

      Kommentar


      • #4
        Nu har jag kollat lite i mina excelfiler på vad jag har presterat. Min rekord-ESU var den 27 Juni 2019 då jag fick ihop 1326 poäng. 7min 35 sek, 7min 13 sek och 7 min 11 sek.
        Bästa landningen inom 4 meter, motortiderna var mellan 22 och 25 sekunder.
        Min bästa flygtid någonsin är 7 min 55 sek och min bästa landning var prick på märket så jag vet att jag kan....
        Sätter jag 3 sådana flygningar med 20 sek motortid ger det 1545 poäng med en 3-kanalstyrd balsamodell med 2 meters vinge.
        I teorin alltså,

        Slutsats. Inget fel på reglerna egentligen men man får vara skicklig för att lyckas vara med och inte som jag fega ur i termiken...
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av AVA Visa inlägg
          Hej alla glada ESU flygare.
          Jag kommer inte att flyga ESU i år om det kan få fler att söka sig till den här trevliga tävlingsformen.
          Hälsar AVA Lennart
          Jag tycker absolut att du skall fortsätta vara med och flyga ESU!
          Vi andra måste ju ha något mål att flyga mot .
          Att du är duktig tror jag inte hindrar någon annan att flyga ESU.
          ESU ÄR FÖR ALLA!!
          Det är ingen tävling, det är en utmaning och man utmanar ju egentligen sig själv.

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #6
            Vi kan väl säga att ett RE plan är ett RE plan och inte ett "full house" plan med avstängda funktioner.
            Så uppfattar jag reglerna.

            /Petrik
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
              Reglerna säger att "För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen"
              Även om man då "tejpar ned Bromsen" så är det fortfarande ett plan med fura kanalers styrning även om man väljer att använda endast tre kanaler. Eller har jag helt fel?
              Min personliga uppfattning är att det är flygskickligheten som ska premieras -- inte vad man råkar ha för plan tillgängligt. Därför anser jag att man räknar hur många kontrollfunktioner planet har när det flyger -- inte hur många det är konstruerat för (det var också så jag tänkte när jag skrev regeln för ett antal år sedan). Om en flygskicklig pilot inser att det går att tjäna extrapoäng (på bekostnad av en kraftigt ökad risk att missa landningen helt) genom att fysiskt blockera vissa kontrollfunktioner så står det honom/henne fritt och det är snarare ett föredöme än ett hot att flera piloter lyckas få bättre landningspoäng utan broms än vad jag får med broms

              Anledningen till att jag skrev att funktionen fysiskt ska blockeras är för att jag anser att man inte ska ha valmöjligheten under inflygningen att använda bromsen eller inte, det valet skall vara gjort innan ESU-omgången påbörjas.

              Däremot kan man diskutera om landningsbonusen ska vara 100% eller om den ska vara någon annan, men den diskussionen tycker jag passar bäst att ha när ESU-säsongen är avslutad så att alla deltagare har tid och möjlighet att förändra flygflottan inför nästa säsong.

              Kommentar


              • #8
                Frågor från en nybörgare som vill vara med. Hur tar ni alla tider och hur vet ni när tiden är påväg att ta slut?? Motortid på en switch?? eller har ni en tidtagare bakom ryggen??

                Kommentar


                • petrik
                  petrik Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Motortid på trottelspaken och totaltid på en annan spak jag slår på när jag släpper planet ock slår av när det landat.

              • #9
                Jag tror att alla gör olika, delvis pga tycke o smak, delvis pga olika förutsättningar i utrustningen.

                När jag började med ESU hade jag tillgång till två klockor i min dåvarande radio (Multiplex Cockpit SX). Dessa gick att ställa in så att båda gick igång när motorn slogs på (när gasreglaget passerade en viss tröskel). Den ena stoppades automatiskt när motorn slogs av, den andra fick stannas manuellt med en tryckknapp när planet landade. På så vis fick jag både motortid och flygtid i displayen på radion. Eftersom jag inte vill kolla i onödan på displayen under flygning gjorde jag iordning en mp3-fil som jag spelade upp i min mobiltelefon som jag förvarade i bröstfickan. Rösten började med att räkna ned till start och när den kom till noll drog jag igång motorn och släppte planet. Sedan räknade den sekunder upp till trettio (tror jag att det var) så att jag visste ungefär hur högt jag var när jag bestämde mig för att slå av motorn (man lär sig snabbt hur fort planet stiger med fullt motorpådrag). Därefter fortsatte rösten att med (o)jämna intervall berätta hur lång tid det var kvar tills åtta minuter gått. Det funkade rätt bra.

                I min nuvarande radio (Multiplex Profi) finns en syntetisk röst kopplad till klockorna i radion. Med lite programmering går det att få samma funktion som för Cockpit SX fast jag behöver inte någon extern röst för att veta hur lång tid det är kvar.

                Om du skulle råka använda Multiplex-radio så är det bara att hojta till så kan jag förklara detaljerna i inställningarna.

                Kommentar


                • #10
                  Berätta gärna hur man kan få en timer att starta med gaspådrag och stanna med en annan brytare/knapp. Jag har också MPX Profi.
                  /Per O

                  Kommentar


                  • #11
                    Att få en timer som startar med gasen och stoppar på en brytare var inte det enklaste i Profi. Jag fuskade och mejlade supporten som återkom dagen efter med en lösning (det är f.ö. den lösningen som numera även ligger på deras hemsida). Efter lite trial-and-error lyckades jag modifiera den så att den funkar på mitt val av brytare.

                    Originalartikeln finns hät för den som vill jämföra:
                    www.multiplex-rc.de Välj "Service", välj "Produktsupport, FAQ", välj "MPX RC Fersteurungen", Välj "PROFI TX", välj "1000129 Stoppuhr mit Gasknüppel...."

                    Jag använder vänster skjutreglage ( <E ) som gas.
                    Jag använder vänster tvålägesbrytare ( <1 ) som timer-brytare.
                    Jag använder vänster "mini-reglage" ( <G ) (den som man kommer åt både på över- och undersidan) för uppläsning av återstående tid.

                    I "Assign switches"-menyn:
                    Timer 1 MS1 pil ned
                    Timer 2 <E pil upp



                    I "Magic switches"-menyn

                    == MS1 turns ON/OFF ====
                    if switch: <1 pil upp
                    & switch <E pil upp
                    or switch MS2 pil ned

                    == MS2 turns ON/OFF ====
                    if switch MS1 pil ned
                    & switch <1 pil upp


                    I "Timer"-menyn
                    Välj "Timer 1"-menyn
                    Mode Sum
                    Alarm 0:10:00 (0:08:00 för ESU)
                    Switch MS1 pil ned
                    Count down ON
                    Save value OFF
                    Announce timer <G Pil upp
                    Sound marks Allihop ON (utom vibration)


                    Välj "Timer 2"-menyn
                    Mode Sum
                    Alarm 0:00:16 (välj den tid som passar ditt plan)
                    Switch <E pil upp
                    Count down ON
                    Save value OFF
                    Sound marks Allihop ON (utom vibration)

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X