Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Oseriöst företag

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Oseriöst företag

    Det hjälpte inte att skriva till dem... när inte ens ett företag som som säljer till en hel grupp med människor som blivit drabbade av missbruk fattar vidden av sina egna texter är det inte klokt.

    https://www.hab.se

    Modellflyget har drabbats att stora restriktioner pga missbruk med drönare, idioter som skiter i andra och flyger runt flygplatser. Detta fick till följd att modellflyget blev hårt reglerat. De som flög drönare runt flygplatser etc kommer skita i det och fortsätta.

    Med handlare som ovan kommer vi få samma restriktioner i skogen med cykling..

    Så vad kan man göra åt det? Blir så jäkla trött på dessa människor som sabbar för andra.

  • #2
    Jag tror inte HAB kan lastas för allt drönarelände. De är bara en av många som säljer drönare. Lägg till Clas Ohlson, El-giganten, Biltema, Hobbex, Leksaksaffärer, från och till kan vi även inkludera Dollarstore och ännu fler. Det är MÅNGA som vill säääääälja och tjäna peeeeeengar. Jag tror Per Nilsson hos förbundet är mycket väl medveten om vad som pågår, men vad som kan göras nu är en annan fråga. Det har spårat ur, ingen tvekan, men vad kan vi göra?

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Är det något på HAB som skiljer sig från alla andra firmors sätt att sälja modellflyg/drönare?

      AHA det gäller cyklar...
      Men det är väl samma sak. Det är upp till de som har banorna i skog och terräng att sätta gränserna för vad man får köra.
      Att cykla i terräng är nog en sport som säljer väl så mycket som modellflyget.

      Står det på HABs sida att man ska köra de starka snabbare cyklarna på allmän väg?

      Jag saknar den extra kraft som verkar finnas på de dyra cyklarna med Boschsystemet. Jag har cyklat några dagar på Nordjylland och en hel del av cykelvägarna som Google Maps visar är rejält tunga om man har lite packning.

      https://www.nyteknik.se/fordon/sa-fu...cyklar-6894942

      dubbla farten tror jag inte mycket på.
      Senast redigerad av pgerts ; 2019-06-28, 08:12 .
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Fast med högre effekt än tillåtet så blir ju cyklarna moppar eller MC så saknar man den höga effekten får man väl övergå till andra fordon. Så lite tycker jag faktiskt att det ligger i påpekandet från Flygrc. Och risken med "trimmade" elcyklar är väl att det kommer att gå ännu fortare på de kombinerade cykel/gång-banorna för alla hetsiga cyklister som skall fram till jobbet så fort som möjligt. Så jämförelsen med tidigare missbruk av "drönare" och de konsekvenser det fått för oss modellflygare är nog inte så långsökt.
        Jag tror tyvärr inte att de flesta kommer att använda den extra "trimmade" kraften som Patrik utan för helt andra ändamål.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Det är väl lite eller rättare sagt upp till en själv att följa de lagar och regler som finns? Spelar ingen roll om det handlar om fordon, luftvapen, drönare,alkohol tex, du har som medborgare en skyldighet att känna till och följa de lagar som finns. Att lasta säljarna är fel, om inte dem medvetet säljer till folk som missbrukar prylarna. Säg den 15,åring som inte körde trimmad moppe? Eller som jag gjorde, körde en 250cc cross i byn när jag var yngre? Men HAB gör inget olagligt och är en bra säljare. ????

          Kommentar


          • #6
            Jag fattar inte er som kan försvara att det är upp till användaren, klart användaren också har ett ansvar men det har även den som säljer. Det ni säger är att det är ok att locka med olagliga grejor för att kunna kränga. Ska vi andra bara se på när allemansrätten urvattnas? Så som det gjordes i drönar debatten? Vi kan alla hjälpas åt att påverka innan det är försent. Jag har inte ens fått ett svar från HAB fast det är tre veckor sedan jag skrev till dem om detta. Jag är rätt säker på att det HAB gör är olagligt, jag är ännu säkrare på att jag tycker det är oetiskt.
            Senast redigerad av Flygrc ; 2019-06-28, 15:52 .

            Kommentar


            • #7
              Att sälja trim är inte olagligt.. varken till cyklar eller mopeder Och har aldrig varit.. det är inte ens olagligt att sälja trim till luftvapen! Det är inte heller olagligt att trimma sina fordon, men däremot blir det olagligt att framföra på allmän väg/platser. Det är en annan femma. Hobbex sålde massvis med trim till mopeder för inte så många år sedan.

              Vad jag vill säga är återigen.. DU skall känna till lagen och följa den. Säljaren skiter i vilket, då dem inte bryter mot lagen. Resten är som sagt upp till användaren som jag skrev i mitt förra inlägg. Att lägga ansvaret på säljare/affären är tveksamt på att det går. Som privatsäljare struntar jag fullständigt i att "Nisse 16 bast" köper min trimmade moped.. Nisse vet om att den är trimma, liksom Nisses föräldrar. Mitt ansvar kan högst vara att tala om för vederbörande personer, att mopeden är trimmad och bör ej framföras på allmän väg. Vad de gör sen, är deras ensak och sen är det Nisses föräldrar som har ansvaret för Nisse o hans färd. )
              Och i dessa fall, så tror jag säljarna är lite inne på samma spår.

              Oetiskt kanske det är ja.. men nog inte mycket mer än så. HAB lär väl inte svara på det mejlet.


              Kommentar


              • #8
                Håller med Kenneth om att det knappast är olagligt att sälja elcykel-trim men att mer eller mindre uppmana till att vässa sin elcykel är nog oetiskt i alla fall.
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Det står att motorn inte får ge mer än 250w kontinuerligt.
                  Jag vet inte hur extraläget med Boschmotorn fungerar men ofta är det bara ett par sekunder i taget man behöver lite extra kraft. Dessutom så försvinner kraften ju helt över 25 km /h om man inte har "trim".
                  Nerför backarna går det ju undan utan både trim och effekt.

                  Något helt annat är ju de eldrivna kickbiksen där folk kör i bra fart i stan utan både hjälm och i mitt tycke rejäla bromsar. Detta har ju dessutom visat sig i olycksstatistik.
                  www.modellflygnytt.se/mv.html

                  Kommentar


                  • #10
                    Men HAB skriver uttryckligen: "Jag rekommenderar att installera trim elektronik som tillåter dig att köra fortare än 25km/h , speciellt om din standard terräng är flat utan stora backar. "
                    Visst - den som vill kan alltid överskrida de lagliga gränserna och vi får väl tyvärr se detta på samma sätt som för mopparna där det sålts trim-grejor nästan lika länge som det funnits moppar.
                    Sen får vi hoppas att vi slipper de trimmade elcyklarna på de kombinerade cykel/gångbanorna - men det är nog att hoppas alltför mycket.
                    Roger

                    Kommentar


                    • #11
                      Man får väl inte använda motorfordon i terräng, om det inte är särskilt anvisade områden?

                      Så visst kräver det en del av användaren att ha koll på var och hur man får använda sina saker. Trimmade mopeder med delar ifrån Hobbex kan tex användas på anvisade motorbanor utan problem, och där borde det ju gå bra att använda sin trimmade elcykel också...

                      Kommentar


                      • #12
                        Vad gör ens denna tråd här? Det handlar ju uppenbarligen inte om modellflyg utan om cyklar...

                        Kommentar


                        • #13
                          Det borde handla om modellflyg, visst är det så. Men även om det inledningsvis handlar om modellflyg, så är det tillåtet att införa sidospår då och då. Patriks inlägg (nummer 3) var väl en rejäl omväg från ämnet. Men som sagt, det är tillåtet. Höjer underhållningsvärdet.

                          Douglas

                          Kommentar


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gee_Bee Visa inlägg
                            Vad gör ens denna tråd här? Det handlar ju uppenbarligen inte om modellflyg utan om cyklar...
                            Klicka på bilden för större version  Namn:		20190622_144835.jpg Visningar:	0 Storlek:		5,82 MB ID:		5258

                            Är väl inte troligt att trådskaparen cyklar till modellflyget om han är så kritisk, men inlägget borde kanske ligga under off topic
                            www.modellflygnytt.se/mv.html

                            Kommentar


                            • #15
                              Oavsett om det tillhör modellflyg eller inte så är detta bara ett ytterligare bevis på den tilltagande anarkin i samhället, typ "jag skiter totalt i vad du tycker - jag gör vad JAG vill och sedan kan lagstiftarna dra åt h*lv*t*…"

                              Och slutligen: Jag cyklar till modellflygfältet, men på 7-växlad standardhoj, med specialanpassad fältlåda i cykelkorgen så visst passar väl ämnet i modellflyg...
                              "If it looks allright, it flies allright"

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X