Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Antikt RC-flyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • reparatörn
    replied
    Bosse,

    Jag känner igen mig i Din ungdomsbeskrivning.......been there, done that. Dessvärre fick jag aldrig se en Tele-Pilot användas på riktigt. Den första gången jag själv bevittnade "äkta" RC var-tror jag-år 1961, men det kan ha varit 1962 också. Sändaren var en stor låda med lång antenn, och piloten höll endast i en sorts tryckknapp som han pulsade med tummen. Det var sport det (och han kvaddade inte). Jag vill minnas modellen var en Vagabond som startades via handluns.

    Patrik har rätt när han säger att batterier kan bli ett problem, men det mesta går att fixa via DC/DC omvandlare. Men det blir nog knepigt ändå, om man tittar på Tele-Pilot som exempel. Två olika spänningar för sändaren, samt två till för mottagaren. Patrik har också rätt i att allt gammalt "skrutt" måste kontrolleras mycket noga, men inte ens då är det säkert att det går. Vad gör man om ett elektronrör inte håller måttet? Att ersätta röret med transistorer är nog inte så enkelt som det kan verka.

    Hur som, det jag tänkte mig var gammalt skrutt som var noga undersökt och kontrollerat. Samt att detta skrutt skulle vara så lika originalet som möjligt. DET kunde ha varit underhållande att se. Och DET hade nog även fått landets alla klubbars modellflygchefer att lägga MYCKET bekymrade veck i pannan.

    Lämna en kommentar:


  • Bosse Jansson
    replied
    Värd att nämna är också Erik Berglunds "Telepilot" rc-anläggningar.
    Telepilot var också ett 1-kanals enknapps system, men här handlade det inte om någon hick-hack-funktion, utan om ett centrifugalreglerat parallellogram, drivet av en elmotor. "Gyron" hette denna ovanliga rodermekanism.
    Sändarens tryckknapp var av återgående typ, som en dörrklocka...!

    Rodret var fjäderbelastat (eller med gummiband), oftast till max vänster när knappen inte var intryckt, och elmotorn därmed stod still.
    Vid en ihållande knapptryckning gick "Gyrons" elmotor konstant, varvid parallellogrammet expanderade och rodret vandrade till max höger.

    Det hela gick ut på att genom ett frenetiskt pulsande med knappen försöka hålla elmotorn på ett "lagom" varvtal så att rodret hamnade kring neutralläget.
    När man ändrade pulstakt och pulslängd, kunde man således få rodret att vandra i önskad riktning, (och även till önskat utslag när man tränat upp sig).

    Man kan litet syrligt säga att piloten hela tiden försökte få kärran att INTE svänga.....!
    Det här var dock inte alls så tokigt som det kanske låter, och många blev riktigt duktiga på att knappa de här utrustningarna.....inte minst Erik Berglund själv, som vann tävlingar i konkurrens med andra typer av 1-kanalsanläggningar.
    "Rätt knappade" kunde man få sin Telepilot att närma sig mjukheten hos de proportionalanläggningar som skulle komma senare, eftersom det gick att "finlira" fram både större och mindre roderutslag på ett mjukt sätt......i total motsats till "hick-hack"-grejorna.....

    Den här utrustningen blev populär, och utgjorde inkörsporten till rc-världen för många svenska modellflygare under 50-talet....dock inte för mig, som möjligen var aaningen för ung, och definitivt hade aaningen för låg veckopeng.....min första radio kom senare, och då en proportionalanläggning.....
    Men jag tittade storögt och beundrande på många sådana här anläggningar i bruk, med modeller som Radio-Cub, Vagabond, Rc-Viking m.fl.
    Och...jag kan intyga att många blev riktigt "fena" på knappandet.....


    Klicka på bilden för större version  Namn:		00 Telepilot utrustning.jpg Visningar:	0 Storlek:		146,0 KB ID:		13246

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Gyron 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		7,4 KB ID:		13247





    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-15, 07:55 .

    Lämna en kommentar:


  • insve
    replied
    Här är adressen till en engelsk site http://www.singlechannel.co.uk/ med bl. a hur man kan 2,4 konvertera eller bygga en enkanalare med tryckknapp.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		20201022_134107.jpg
Visningar:	755
Storlek:		2,07 MB
ID:		13241
Klicka på bilden för större version

Namn:		20201022_134018.jpg
Visningar:	757
Storlek:		2,02 MB
ID:		13242

    Idén med att programmera om sändaren till enkanal snor jag för att pröva på min SkySkooter som jag flyger med tre kanaler. Det borde gå att använda flight-mode på sändaren för att växla mellan normal flygning och enkanalare. Enklast blir det med bara fullt höger - vänster med skevspaken. På gasen kan man ställa in fullgas men det var ju så man flög på den tiden och blir det kris så kan man övergå till normalt 3-kanalsläge.
    /Ingmar
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • pgerts
    replied
    Att flyga med de riktigt gamla sändarna kan ju ha sina risker. Och det var inte mindre farligt när de var nya.
    Ett annat problem är att få tag på strömförsörjning utan att ruinera sig.

    Jag byggde en RC-Viking och en Falcon 56 för några år sedan. Som skoj så har jag flugit med enbart sidoroder och konstaterar att det funkar rätt så bra. Nu flög jag analogt men det är ju inte svårt att med en modern radio programmera så att utslagen blir digitala. Med lite filter så bör det även gå att få till en funktion som motsvarar pulskontroll som på Telepilot med gyrot.
    Med dagens utrustning så känns det säkrare om man via en brytare kan rädda en situation med att kunna stänga motorn eller göra planet till normalt 3-kanaligt.

    Det finns faktiskt gamla hik-hak som har konverterats till 2,4 om det är just den funktionen man önskar. Där kunde man ha flera knappar så att man fick många kanaler. Principen finns kanske ännu kvar i vissa tyska sändare där 12 modell betyder 6 (moderna) kanaler. Man använde ju en kanal till höger, en till vänster osv.

    Det är inget som hindrar reparatören att göra verklighet av sin dröm ;-) Och allt är relativt mycket billigare i dag än när det begav sig. UTOM möjligen dope, eter med mera.......

    Och för KEN så kunde de duktiga visst göra en hel del akrobatik med enbart sidoroder.

    Lämna en kommentar:


  • Ken1
    replied
    jag hade i mina ungdomsår?. Nå, jag var nog en tolv tretton år gammal. När jag av min fasters man fick ett radiostyrt flygplan. Från Nikko, nåt Cessna liknande som just styrdes med knapptryckningar. Ena knappen för att svänga vänster och den andra höger. Det var full gas som gällde när man kopplade in batteriet. O allt laddades via den portabla laddaren, som innehöll 6st C batterier ni vet de där stora tjocka tunga sakerna. Kunde man göra manövrar med planet? Nej, tyvärr inte då det bara var sidoroder . Men kul var det, och frälst för rc flyg var man =)

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    startade ett ämne Antikt RC-flyg

    Antikt RC-flyg

    Jag har en dröm som väl aldrig kommer att infrias, men här är den i alla fall. Jag tänkte mig en tävling som den kanske ägde rum för 65 till 70 år sedan. RC-flyg med enkanalare (sändare med endast en knapp att trycka på). Men att ändå kunna svänga åt båda hållen, samt en trottelkontroll som stegade upp till fullgas (alt stegar ner till tomgång) i fyra eller fem separata steg. Tre knapptryckningar för att flytta trottelkontrollen ett steg. Tre nya knapptryckningar för att ändra trottelns läge ännu ett steg. Till sist, det mest infernaliska av allt- det skulle inte gå att ändra riktning på trottelns läge förrän man stegat fram till ett ändläge. På det, det vanliga knapptryckandet för att svänga vänster eller höger.

    Modellflygare av rätta virket lyckades (?) ju faktiskt manövrera sina modeller med detta totalgrymma "kontrollsystem". Det hade varit MYCKET intressant att se hur dagens 2,4 GHz entusiaster hanterat denna antika kontroll från sen Juraperiod. Speciellt intressant vore det att se vilka som greps av panik, och vilka som inte gjorde det. Personligen skulle jag nog ganska snabbt ha tappat greppet, liksom de flesta andra. Men vad vet jag......Chip Hyde kanske hade fixat det, men han hade nog INTE grejat att flyga knivsegg.......även om osvuret är bäst.
    Senast redigerad av reparatörn ; 2020-11-14, 10:27 .
Arbetar...
X