Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Val av glödstiftsmotor

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Val av glödstiftsmotor

    Hej på Er
    Jag är ny här på forumet och funderar på att ta upp modellflyg igen. Höll på med det en del i ungdomsåren men sen har det legat nere. På den tiden, 70-talet, fanns det en rad märken på glödstiftsmotorer: Webra, OS, Rossi, Super Tiger. Nu ser jag också märket Thunder Tiger på nätet. Såg även en notis om att Super Tiger inte finns längre. Kan någon säga hur dessa olika märken förhåller sig till varandra och om det är något märke som är bättre och något man bör undvika. Jag funderar på en motor på mellan 6-8 kubikcentimeter.
    Hälsningar Snart i luften

  • #2
    Hej,
    Du får säkert flera olika svar på din fråga......
    Tänk på att det finns ett stort utbud av "äldre" motorer på andrahandsmarknaden.....inte minst på Tradera....och vissa av dessa är helt "nya" och oanvända...
    Med det vill jag ha sagt att du, i stället för att köpa en ny "kina-motor", fortfarande - dvs om du vill - kan köpa någon av dina gamla favoriter, varav många var av mycket hög kvalitet.....

    Nämner detta som ett - av flera - sätt att anskaffa en glödstiftsmotor.

    /Bosse

    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-08-29, 15:30 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Hej Bosse tack för svar. Om jag tolkar dig rätt så är OS idag tillverkade i Kina som det mesta är idag. Ska ta en sväng in på tradera och kolla läget. Tack för tipset. /Snart i luften

      Kommentar


      • #4
        En som säljer förbränningsmotorer är http://www.aircpro.com/
        http://www.aircpro.com/
        Vill man ha andra så kolla på 3F http://3fhobbyservice.jetshop.se/for...r-c-152-1.aspx

        Många går över till bensinmotorer med tändstift och det finns även så små som motsvarar dina önskemål.
        Fördelen är att man köper en dunk Aspen lite varstans - däremot så är glödstiftsbränsle inte lika lätt att hitta om man inte bor nära en av de få hobbybutiker som har det hemma.
        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Idag gäller väl i huvudsak eldrivet eller bensinmotor-drivet. När det gäller kärror i de storlekar vi mest flög tidigare så är eldrivet väldigt dominerande medan de större kärror som numera blivit vanligare drivs blandat med el eller bensin. För en "återfallare" skulle jag absolut rekommendera en elkärra - kanske en "färdigkärra" i EPO till att börja med. Då är man snabbt i luften och kan under tiden fundera på vad man vill fortsätta med för kärror. Generellt tycker jag att dagens "färdigkärror" är oändligt mycket bättre flygmaskiner än större delen av de kärror vi flög med på t ex 70-talet.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Hej Snart I Luften,

            Berätta gärna hur du har tänkt dig din "nystart" i hobbyn.
            En färdigbyggd "friggo-kärra" med elmotor är naturligtvis det snabbaste sättet att komma i luften, precis som Roger nämner.

            Men vi har alla litet olika ingångsvinklar till det här med modellflyg, och det får man respektera.
            Tack och lov är det högt i tak i modellflygvärlden, och det finns utrymme för alla intresseriktningar.

            För somliga är en förbränningsmotor ett "nödvändigt ont" som man gärna kan undvara, och då skall man förstås välja eldrift.
            För andra är handhavandet av kolvmotorer en del av hobbyn, och då skall man förstås unna sig det nöjet.....

            Samma sak med byggande: Somliga ser byggande som ett "hinder" att forcera för att nå målet, dvs en flygande modell, och idag kan man ju faktiskt välja bort byggandet....
            Men somliga ser bygget som ett nöje, som man inte vill gå miste om.....och då väljer man naturligtvis den vägen....

            Valfriheten är idag större än den någonsin har varit inom modellflyget, och tekniken har förbättrats inom alla områden.....

            /Bosse
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Håller absolut med Bosse i mycket av det han skriver. Min rekommendation om att börja med nåt elektriskt EPO-flyg grundar sig mest på att det som nygammal flygare är bra att komma igång ordentligt med flygningen så fort som möjligt och under tiden man tränar den delen så har man all tid man vill att det skall ta att bestämma vilken inriktning man vill ha fortsättningsvis. Flygträning är aldrig "i vägen" och för att komma igång med den så finns det väldigt många trevliga EPO-maskiner idag - nåt som inte alls fanns tidigare.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Hej,
                Fortfarande är OS ett säkert kort. Måste väl vara det äldsta motorfabrikatet vid det här laget?
                Reservdelar finns, dock bland de dyraste fabrikaten. Men många lågprisfabrikat är ju nästan kopia av en OS motor så inte för inte är nog OS ledande.
                OS har några 4-taktare också förutom de traditionella 2-taktarna.
                Vissa saker består såsom t ex Model-Craft som i alla tider varit OS importör i Sverige. Dock deras hemsida är så rörig när man filrerar på OS Engines att man tappar ju tålamodet att botanisera bland OS motorerna de har i sitt sortiment.
                OS Max 35AX (5.77 cc) är en rätt fin 2-taktare. Eller varför inte en 4-taktare, OS FS-30 S (4,89 cc) eller OS FS-40S (6,5 cc)?
                Men man får anpassa motorn till vilket flygplan man skall ha motorn i förstås.
                Om du ligger i startgroparna att komma igång att lära dig flyga igen, så har du säkert ett plan redan eller är på väg att skaffa ett?
                Om du berättar lite mer om dina planer och modell kan du få bättre råd.
                Jag har flugit med glödstiftsmotorer en hel del tidigare men har nu gått över helt till eldrift av många anledningar.
                Om man jämför i stort sett allt (radiostyrningar, motorer, modeller osv) är det ett helt annat läge idag än på 1970-talet. Jag vet med säkerhet eftersom jag själv började med radioflyg 1973.
                Det brukar gärna bli så att man vill ta upp tråden där man lämnade den en gång i tiden, alltså i ditt fall skaffa en motor liknande vad som fanns förr, då på 1970-talet.
                Det är ju bekanta och så, inte nåt konstigt att tänka i sådana banor.
                Men om målet är att lära sig flyga igen så finns det otroligt bra modeller s k ARF med radio, motor (elmotor) osv, där elektroniken hjälper dig på traven på ett fantastiskt sätt idag. Panikknapp på radion (så modellen rätar upp sig själv om det är på väg att gå åt pipsvängen), s k Geofence (modellen håller sig inom ett definierat luftrum och flyger inte utanför det) och autolandning (smaka på det - vilket hjälpmedel när man skall få ner modellen i ett stycke i början när man lär sig).
                Skulle jag börja (eller göra comeback) med radioflyg idag så skulle jag nog överväga nåt sånt, såvida jag inte var med i en klubb eller annan grupp som kunde hjälpa mig med inskolning med dubbelkommando, oavsett vilken modell.
                https://www.horizonhobby.com/product...tter-p-efl3700

                /Bo



                Karlstads MFK

                Kommentar


                • #9
                  Håller också med Bo i det mesta och Apprentice är en mycket bra nybörjarkärra. Men är man återvändare så har man ju trots allt lite känsla för hur det fungerar att flyga och en av mina absoluta favoriter i den högvingade klassen är denna kärra - https://www.horizonhobby.com/valiant...-basic-efl4950
                  En väldigt välflygande kärra med helt OK motorprestanda och som verkligen flyger väldigt bra. Lite underskattad i vårt land eftersom min egen är den enda jag sett på fälten jag flugit på. Har ägt och flugit många andra motsvarande modeller men den enda jag på fullaste allvar skulle fundera på att ersätta med en likadan i händelse av en totalkvadd är just denna Valiant. Bara ett tips...
                  GPS-varianterna (med Geofence och autolandning) bland Horizons modeller är jag inte lika förtjusta i eftersom de bygger på att man skall stå mitt på fältet när man strömsätter och medan mottagaren lokaliserar GPS-satelliterna. Inte helt optimalt i mina ögon.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #10
                    Hej på Er, Roger, Bo, Bosse, Pgerts. Tack för många bra svar. Jag gillar att skruva, meka, bygga och testa. En kolvmotor är mycket frestande och kommer nog bli en del av hobbyn precis som det var förr. En bild jag har är att jag vill bygga ett plan själv, i trä, från ritning eller byggsats. Dock måste jag säga att rådet att börja med ett flygklart plan är något som jag själv tänkt på och då verkar ju eldrift vara det enda alternativet. Jag har sett att Hobbex har flera sådana med sändare och servos inmonterade. När det gäller förmågan att flyga så blir det att testa och se. Jag började med linstyrning i tonåren och gick sen över till radiostyrning men som många grabbar så blev det segelflyg efter det vilket jag höll på med sporadiskt under ca 10 år tills familjelivet tog vid. Nu 40 år senare så finns det mer tid. Kan hända att det blir en och annan kraschad kärra innan vingarna bär.....

                    Hälsninga Snart i Luften

                    Kommentar


                    • #11
                      För att svara på din inledande fråga så rekommenderar jag OS. En ”folkmotor” som aldrig gjort mig besviken. Äldre som nya, 2-takt som 4-takt.

                      En bra sak med el är faktiskt att även de billigare alternativen oftast fungerar mycket bra, i synnerhet om man får kläm på LiPo-batterierna och laddning.

                      Kommentar


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Phastey Visa inlägg
                        För att svara på din inledande fråga så rekommenderar jag OS. En ”folkmotor” som aldrig gjort mig besviken. Äldre som nya, 2-takt som 4-takt.
                        Håller med om att OS är ett säkert kort, som sällan gjort någon besviken.

                        Men jag kan inte säga så utan att samtidigt nämna ENYA, som jag också tycker förtjänar ett hedersomnämnande som "folkmotorer".
                        Och då tänker jag särskilt på de enkla, glidlagrade Enyamotorerna från 1,6 - 10 cc som tillverkades under så många år. Med sina stålcylindrar och "handlappade" gjutjärnskolvar var dessa motorer näst intill outslitliga, så länge man inte "slog sönder" dem eller matade dem med något tokigt bränsle.......
                        De var tvärspolade och inte direkt några krutpaket jämfört med modernare motorer, men de var definitivt inga "slöfockar", och kvaliteten var/är på topp.
                        Trots relativt lågt pris var de kvalitetsmässigt påkostade, som t.ex. glödstiftsgängan förstärkt med en bronsbussning, 6-bults toppinfästning, och mycket bra och lättjobbade rc-förgasare.....
                        En sådan motor i bra skick, kan på andrahandsmarknaden bli ett mycket bra köp, ur användarsynpunkt.
                        Tyvärr såldes dessa Enyamotorer ofta utan ljuddämpare (man fick köpa den extra), vilket gör att många exemplar som dyker upp på t.ex. Tradera, saknar ljuddämparen. Det är därför bäst att satsa på ett exemplar som säljs med ljuddämpare, eftersom dessa kan vara svåra att hitta som separata delar......
                        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-08-30, 18:30 .
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • #13
                          Enya är toppen! Lite svårare att hitta men absolut - kvaliteten är (minst) likvärdig OS!

                          Kommentar


                          • jarek996
                            jarek996 Kommenterade
                            Redigering av en kommentar
                            ENYA är bäst !!!

                        • #14
                          Hej Igen
                          Jag hittade en bensinmotor med namnet NGH GT9 Pro på http://www.aircpro.com/ (tack Pgerts för tipset) den levereras med inklusive tändsystem, ljuddämpare och tändstift. Bensinmotorer är nytt för mig. Hur går det till att starta, driva och stoppa dem? Sitter tändkabeln på hela tiden? Behövs det strömförsörjning till tändsystemet (borde ju vara så eller har den magnet som en moped)?

                          Vad mer behövs? Tank, propeller, bensin....

                          För och nackdelar jmf med glödstift?

                          Hälsningar Snart i luften

                          Kommentar


                          • pgerts
                            pgerts Kommenterade
                            Redigering av en kommentar
                            Man har ofta ett separat 5-voltsbatteri till tändingen. Vissa kör med samma batteri som till mottagaren - men då måsta man ha det senaste i radioväg som inte störs av tändsystemet.
                            För övrigt är det som en glödstiftsmotor att starta med skillnaden att man inte behöver glödklämma.
                            Stoppa gör man enklast med att slå från tändningen - som man kan göra med en brytare på radion.
                            En del har även choke på en knapp på sändaren.

                        • #15
                          Bensinmotorer var vanliga i "gamla tider", men övergavs succesivt efter kriget när glödstiftsmotorerna kom, och gjorde allt mycket enklare, tillsammans med högre effekt, lägre arbetstemperatur, och frånvaron av radiostörningar.
                          De gamla "bensinarna" var försedda med mekaniska brytarspetsar, kondensator och tändspole, och man kan förstå att många drog en lättnadens suck när man slapp dessa komplikationer....

                          Idag har bensinmotorer inom modellflyget fått en renässans, och jag vet inte riktigt varför....(?).....men jag gissar att moderna CDI-boxar till tändningen m.m. har gjort allt mycket enklare och säkrare. Och bränsle kan man ju köpa "runt hörnet".....
                          Men den högre arbetstemperaturen kommer man inte ifrån....och de är inte vassare än en medioker "glödare" av samma cylindervolym....
                          Dagens rc-anläggningar är ju också mindre störningskänsliga.


                          CENTRA - en svensk bensinmotor från 40-talet. (11,7 cc)
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Centra 01.jpg
Visningar:	1206
Storlek:		261,4 KB
ID:		6423
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X