Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Visst går det att trottla en diesel....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Visst går det att trottla en diesel....

    I går kväll kom klubbkompisen Hannes med sin Mills 1,3 cc replika (som han byggt själv..!).
    Vi hade tidigare diskuterat huruvida den skulle gå att trottla eller inte, och nu hade han tillverkat en förgasare till den.
    Konstruktionen av denna förgasare är rakt av plankad från de trottelförgasare som satt på vissa äldre Webradieslar, då "integrerad" i vevhusgjutningen.

    Testet blev fullständigt odramatiskt, och mycket lyckat.
    Justeringen blev enkel, och motorn trottlar väldigt bra, med ett fullt godkänt gensvar, och framför allt går motorn mycket stabilt över hela varvtalsregistret.

    Ja, här kom alla gamla fördomar om att dieslar inte går att trottla, på skam...!
    Men det kanske krävs en sådan här "gammalmodig" långslagig motorkonstruktion för att det skall gå så här bra redan vid första försöket...?
    En trevlig upplevelse, hur som helst, och här nedan är en liten filmsnutt:

    Länk:
    https://vimeo.com/720546933




    Klicka på bilden för större version  Namn:		H-Mills 02.jpg Visningar:	0 Storlek:		252,0 KB ID:		18751



    Här syns Webraförgasarens, dvs förebildens grundkonstruktion:
    Klicka på bilden för större version  Namn:		H-Mills 03.jpg Visningar:	0 Storlek:		40,5 KB ID:		18752




    .

    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-06-15, 18:34 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Jag har en PAW diesel med trottel från en OS 10 FSR. Krävdes en hel del filande på förgasarhalsen för att få den att passa. PAW's ursprungliga förgasare var helt utsliten efter c:a en timmes gång. Förgasaren från OS är mycket bättre, och motorn trottlar.......men den kyls av också när man drar av på gasen. Efter 30 sekunder på tomgång eller nära tomgång har motorn kallnat så pass att man får "mjölka" igång den till fullt varvtal igen. Men ja- den dieseln kan trottla, det kan den.

    Kommentar


    • #3
      Att en PAW trottlar hyfsat kan jag hålla med om. De verkar generellt ha de egenskaper som krävs, vilket säkert styrs av en rad olika faktorer, som t.ex. porttider m.m.

      Många andra dieslar trottlar också bra, eller tillräckligt bra, men det finns en detalj som gör vilken motor som helst fullständigt o-trottlingsbar, och det är vad som kallas SPI, dvs "Sub Piston Induction"...!
      Det betyder att kolven, vid övre dödläget, lämnar en liten springa nedtill, rakt ner i vevhuset, troligen för att motorn skall kunna "andas in" litet extra luft.
      Och det är ju helt ok, eftersom man ändå kan ställa in rätt blandning med nålen....dvs vid full fart...!
      Men, försöker man trottla en sådan motor, resulterar det bara i magrare blandning, och ingen ordning alls på trottlingen....

      Vissa motorer som såldes som rena linflygmotorer hade denna egenskap (SPI), och hur vet man det...? Detta pratades det aldrig om, och det enda man kan göra är att titta efter....INNAN man börjar experimentera med förgasare, och blir besviken....
      Många äldre dieslar hade detta försåtliga "SPI", eftersom de aldrig var tänkta att trottlas, och när det t.ex. gäller Webra Record, har jag sett att de dyker upp både med och utan SPI...! Rc-versionerna slöt förstås tätt där nere, av nödvändighet...

      Denna "SPI" kan vara en del av orsaken till dieslarnas dåliga rykte när det gäller trottling.....för vem kollade upp detta, "back then"...?

      /Bosse

      Ett exempel: Allen-Mercury AM 25.....denna motor har rejält med "SPI", något jag upptäckte EFTER att ha försökt köra med trottel....förgäves förstås... [skäms...skäms...]
      Klicka på bilden för större version  Namn:		AM 01.jpg Visningar:	0 Storlek:		61,9 KB ID:		18795



      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-06-19, 19:17 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar

      Arbetar...
      X