Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mottagar batteri typ samt storlek?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Mottagar batteri typ samt storlek?

    Hejsan! Ja har en funflyer 1400m vingspann med futaba standrdservon samt en Saito 72. När de kommer till mottagarbatteri vad ska man välja då? Klarar man sig på ett Lifepo4 1100mah?

  • #2
    Beror ju helt på hur mycket du flyger varje gång på fältet samt hur ofta du laddar. Normalt sett bör det inte vara några problem om du laddar inför varje flygdag. Sen är frågan om din mottagare och dina servon pallar för 2S av de ackarna - för jag gissar att du tänker dig en 2S-konfiguration.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
      Beror ju helt på hur mycket du flyger varje gång på fältet samt hur ofta du laddar. Normalt sett bör det inte vara några problem om du laddar inför varje flygdag. Sen är frågan om din mottagare och dina servon pallar för 2S av de ackarna - för jag gissar att du tänker dig en 2S-konfiguration.
      Roger
      De räcker att de håller för en flygdag. Vill hålla ned vikten då jag skall ha batteriet i vingen. japp 2s var tanken Vad tros om detta? https://hobbyking.com/en_us/zippy-co...ucts_analytics

      Kommentar


      • #4
        Jag tror inte att det är några problem. Vi använder oss av enbart 2S Life som mottagarbatterier till allt dom senaste åren. Från 800 mAh och uppåt. 1100 räcker, men ladda som sagt inför varje flygtillfälle.
        Allt som är specat till 6 volt klarar 2S Life.

        Kommentar


        • #5
          Tack Thomas!

          Kommentar


          • #6
            Som gammal stofil minns jag en dag på Skarpnäck på 70-talet. Jag hade en Graupner Cirrus och en Micronic 6-kanalare med 500 mAh NiCD-batterier i mottagaren. Jag och polaren flög växelvis med Cirrusen i sammanlagt sex timmar på en enda gummirepstart(!) när vi började fundera på hur länge ackarna skulle räcka. Vi tog ned henne lugnt och säkert och knallade hem till kompisen i Kärrtorp där hans morsa bjöd på varm choklad. Det var inte många mAh kvar i ackarna men vi hade en underbar dag på fältet.
            //Mange

            www.strangnasmodellflygare.se

            Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

            Endast döda laxar flyter medströms...

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
              Som gammal stofil minns jag en dag på Skarpnäck på 70-talet. Jag hade en Graupner Cirrus och en Micronic 6-kanalare med 500 mAh NiCD-batterier i mottagaren. Jag och polaren flög växelvis med Cirrusen i sammanlagt sex timmar på en enda gummirepstart(!) när vi började fundera på hur länge ackarna skulle räcka. Vi tog ned henne lugnt och säkert och knallade hem till kompisen i Kärrtorp där hans morsa bjöd på varm choklad. Det var inte många mAh kvar i ackarna men vi hade en underbar dag på fältet.
              Fin historia

              Kommentar


              • #8
                Ja, på den tiden hade man inte mera än 500 mAh i mottagaracken och märkligt nog (?) räckte detta för långa flygpass även för en nybliven och flygsugen RC-flygare. Och sändaracken var i regel också på 500 mAh om än lite högre spänning.
                Roger

                Kommentar

                Arbetar...
                X