Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Elspeed är kul!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Elspeed är kul!

    Jag ville mest testa att skapa ett nytt ämne på det nya forumet så det fick bli här. Jag längtar efter att det skall bli barmark och flygväder igen så att jag kan börja flygträna och även provflyga min senaste speedmaskin. Den nya (till höger i bild) är byggd för att jaga FAI-rekordet med. Då får jag bara använda 10S. Maskinen till vänster som jag tränar med är 40 gram för tung och har dessutom 12S så den får jag inte använda för ett officiellt rekord.12S maskinen mosar jag ut 10kW ur (50V och 200A) Den nya 10S motorn är bänkad på 42V till över 270A! Den har ett VANSINNIGT vridmoment och det gav en del strul i bromsbänken. Tanken är att åka till Tyskland och tävla där i sommar. Håll tummarna. /Tomas Leijon, Tullinge Mfk.

  • #2
    Hej Ville! Det är rejäl språngmarch och handkast som gäller. Då det är 24" stigning på propellern så kan man bara ha 6-7% pådrag i starten annars stallar propellern och all dragkraft försvinner! Jag har ngn filmsnutt från Malung som jag skall lägga upp på tuben så kanske jag kan länka den härifrån sedan. Du hör den mest för syns gör den knappt!
    /Tomas
    Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-15, 18:40 .

    Kommentar


    • #3
      Ja Tomas, den där vore kul att se i verkligheten...
      :-P
      Legio Patria Nostra

      Kommentar


      • #4
        Sådär. Nu finns snutten uppe på tuben:
        Dra på volymen och njut av det tysta elflyget..... Halva propellern går i överljudsfart på fullskaft, därav ljudet! Proppen är en 12 X 24 och det varvar 27.000rpm btw... :-)
        https://youtu.be/_TJET5pojlk
        Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-18, 20:15 .

        Kommentar


        • #5
          Det är i stort sett bara MKS 6625 som funkar då kraven på nollåtergång och styrka och tjocklek är så galna. Vi kör dom på 2S rakt in och växlar dom tre ggr via linkarna så styrkan räcker till då (30kg).
          Bifogade filer

          Kommentar


          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Smart att fixa styrkan via länkarna, har inte tänkt pådet faktiskt.

        • #6
          Det som gör att roderlasterna på obalanserade roder blir höga är förutom fart även kordan. I speed vill man hålla kordorna så små som möjligt för att på detta vis få upp egenfrekvensen på rodret så högt som möjligt. Detta för att görligaste mån få bort risken för roderfladder vilket är en total katastrof i de här farterna. Rodrena på det här monstret har en korda på bara ett par cm (pyttesmala roder mao). Detta innebär också att det nästan slutar styra helt i lägre farter så landningsinflygningarna måste planeras NOGA!
          Senast redigerad av Tomas Leijon ; 2019-02-16, 11:36 .

          Kommentar


          • #7
            I kväll borras och gängas det för de fyra låsskruvarna som skall hålla hela motorn på plats.
            Bifogade filer

            Kommentar


            • #8
              Vilken fin! Tror jag! Föreställer detta nosen fram till torpeden?
              MVH
              //Bokis

              Kommentar


              • #9
                Precis Bokis. Motorerna fästs in lite annorlunda på de här stora speedkärrorna.
                Bifogade filer

                Kommentar


                • #10
                  Ursprungligen postat av Tomas Leijon Visa inlägg
                  [...] Halva propellern går i överljudsfart på fullskaft, därav ljudet! Proppen är en 12 X 24 och det varvar 27.000rpm btw... :-)
                  Intressant! Har man ändå "standard"-profil på propellern eller har man andra profiler för att hantera övergången till överljudsfart?

                  Kommentar


                  • #11
                    Det enda speciella är att bladen är extremt tunna och är ung lika vassa i bak som framkant.

                    Kommentar


                    • #12
                      Klart häftigt...
                      Jag tyckte jag flög fort med min funjet 309Knyck, men detta är något annat.
                      Jag började titta på 1 bladig snurra.. Något du funderat på ? även om det inte får tävlas med så finns ju endå The Need For Speed

                      Kommentar


                      • #13
                        Jag flög rc med enbladigt på 80-talet. Det drar dålugt på låga varv men du kan ha mera stigning pga det mindre motståndet. I fallet med de här bestarna så är problemet ett helt annat. Du kan inte ha hur högt varvtal som helst då propellern blir för liten. Här finns så mycket kraft att ger jag fullgas från halvgas (360km/h) så stallar proppen! Den snabbaste i tyskland flög fembladigt då propellern annars inte klarar av att överföra all energi till luften!

                        Kommentar


                        • s.weden
                          s.weden Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Haha.. Helt andra problem mao.. Vore riktigt roligt att se irl.. Så det är som att köra bil med 10000hk på is med sommardäck :O
                          Har du någon delay i trottelresponsen eller är det bara ren känsla som avgör hur mycket du kan gasa ?

                      • #14
                        Ingen delay alls. Man måste ha direktkänslan på gasen då vändningen påverkar så grymt mycket hur fort man kan gasa. När den väl står på fullt så får den vara där de knappa 40 sekunder som batterierna orkar ge maxström. Det blir bara två eller ngn enstaka gång tre, vändor genom mätsträckan. Sedan är det dax att kyla ner grejorna och landa.

                        Kommentar


                        • #15
                          Ni som nu har läst senaste Mfn vet nu att min bästa fart i Tyskland blev 436 km/h med 12S och 412 km/h med 10S maskinen ( med avslag). I 38-gradig värme! Nästa sommar skall det gå fortare!????

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X