Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

batteri elmotor och mottagare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • batteri elmotor och mottagare

    Hej ! Ny inom eldrift av flygplan.

    Har köpt en elmotor till min piper-cub med tillhörande ack och fartkontroll. Märkte att när jag tog bort acken till elmotorn så körde den vidare på acken som är till mottagaren, ska det vara så? De har ju också olika spänningar 14,8 och 7,4. Kan man skilja dessa ackar åt, kan även köra mottagaren med motor acken om motagar acken är borta.Snurrigt!
    Tacksam för ett klarläggande hur det bör fungera.
    /johan

  • #2
    Normalt så behöver du ingen speciell mottagar-ack utan drivacken driver via fartreglaget även mottagare och servon. Så testa att ta bort mottagaracken och se hur det fungerar.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Tack för svaret, det funkar med att köra mottagaren med endast driv-acken. men blir inte risken att servona slutar fungera när motorn tömt acken (en ack)? Vid två är den ena på 7,4 och den andra på 14,8, laddar inte den stora spänningen till den lilla acken?

      Kommentar


      • #4
        Kort svar nej, servona är oftast det sista som sluta fungera om drivacken tar slut. Men, man skall aldrig flyga slut på acken, utan landa när det finns ström kvar. Oftast finns ett skydd för detta i fartreglaget. Risken är annars att acken skadas om den töms. Om du använder en 7.4v ack till mottagaren så kan du förstöra servona, som oftast klarar 6volt.. mottagaren kan fixa upp till 9volt (Spektrum bl.a). men som sagt, servon tål normalt 6 volt.. vissa tål 7.4volt men inte alla.

        Kommentar


        • #5
          Det där låter potentiellt farligt.
          Att koppla ihop olika spänningar kan sluta riktigt illa - som att blanda bensin och diesel utan att ha koll.
          Om jag läser så skulle motorn fortsätta gå om man kopplar bort det stora batteriet? Det borde inte vara möjligt.
          Om man har ett fartreglage som matar mottagaren med 5 volt och dessutom har en 5 volt BEC mellan det lilla batteriet och mottagaren skulle det kunna bli en redundant koppling - men det kan bli riktigt fel om grejorna inte är matchade.

          I fallet med dubbla batterier bör man inte ha plusledning från fartreglaget inkopplad.
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #6
            Hej,
            Antar att Du köpt nya grejor, då är det en borstlös motor. Det ser Du på om den har tre strömkablar. Dom sätts ihop med fartreglaget, går motorn år fel håll, byt plats på två av dom.Fartreglagets servokontakt sätter Du lämpligen in på trottelkanalen på mottagaren, sedan servokontakterna där de ska vara. Fix och färdigt.

            När det gäller spänningen, 7.4 (2 celler), 11.1 (3 celler) eller 14.8 volt (4 celler) så är det bara intressant för vad motor och fartreglage tål. Fartreglaget lämnar ifrån sig 5 volt (tror jag det är ) till mottagare och servon.

            Följ bara rekommendationerna för motorn vad gäller cellantal och propellerstorlek så fixar det sig.
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar

            Arbetar...
            X