Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

SK2000E utan E:et

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • SK2000E utan E:et

    Hej!
    Efter några års paus från hobbyn pga framgångsrikt alstrande av avkomma, så har jag nu äntligen plockat fram grejorna igen. Grabben som är 4 år slängde ett öga på en halvskev halvfärdig kropp till en SK2000E Och en träfärdig vinge som fått ligga undanstuvad under några år i brist på tid. Han blev såklart monsterpeppad!

    Eftersom jag aldrig tidigare haft med vare sig elmotorer eller LiPo-ackar att göra så tänkte jag att det kunde vara en kul utmaning. Jag har flugit Lajban tidigare, och skevroder verkar ju coolt.

    Efter en del mätande så insåg jag att kroppens skevhet måste åtgärdas. Sagt och gjort- fram med 0,4mm plywood, vitlim och Stephen Kings tyngsta limpressromaner. Jag fick faktiskt ta till Liftarens guide till galaxen i samlad volym för att få tillräcklig litterär tyngd för ändamålet.

    När kroppen väl var rak så åkte jag på ännu ett problem- när elpryttlar ska flyga, så får det ju inte väga något. Nu var jag uppe och sniffade på 1200g och då återstod klädsel, roder/länkage och sporrställ. Det var ungefär nu som jag började snegla på min TT gp28 som gick som en dröm i bänk i helgen...

    Så, i afton har det sågats ur, limmats fästen samt förstärkts ytterligare för ett giftermål mellan sagda förbränningsmotor och SK2000E. Må Gårdstad förlåta mig. Det skall höras att man har roligt.

    Tyvärr verkar det inte gå att lägga upp bild för tillfället, men det skall ordnas inom kort.







  • #2

    Kommentar


    • #3
      Tror inte att Gårdstad skulle ha några problem med det, modellen var ju först designad för bränsledrift och elvarianten kom senare.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		100-0011_IMG.jpg
Visningar:	542
Storlek:		994,9 KB
ID:		10750

      Kommentar


      • #4
        Ikväll blev det lite mera gjort. Klädsel av kropp/stabbe och fena, roderhorn samt provmontage av motor och servo/ack. Det verkar bli lite baktungt så jag ska flytta fram grejorna mer imorgon. Saknas ännu sporrställ och stötstänger akterut så eventuellt räcker det inte med att bara flytta fram radioutrustningen. Jag kan förlänga motorfästet nån centimeter med stålhylsor, kvarstår problemet ändå så blir det till att blya...

        Jag har klurat lite på ”motorkuddar”, har provat att klippa 5mm bitar av siliconslang mellan två brickor att ha mellan motor och spant, det fungerade riktigt bra i bänk. Får se hur det blir efter några flygturer.

        I övrigt har jag satsat på att göra planet så kraschtåligt som möjligt, kroppen är förstärkt med 0,4mm plywood (därav problemet med TP) och generöst limmat med vitlim överallt.

        Med tanke på att kärran förmodligen kommer få spendera korta stunder under jord så kändes det som rätt sak att prioritera snarare än utseende och finlir.

        Ser ni nåt galet så säg gärna till, alla tips mottages tacksamt.
        Senast redigerad av erik_j ; 2020-05-17, 22:49 .

        Kommentar


        • #5
          Min erfarenhet är att man inte skall försöka göra kärran "kraschtålig" utan bygga så lätt som möjligt - först då får man en välflygande kärra. För ett balsabygge blir ändå inte krashtåligt, tyvärr. Är du inne på att du kommer att krascha ofta så köp en EPO-kärra istället - dessa är i alla fall oftast relativt enkla att laga och flyger dessutom, som de nyare konstruktioner de är, nästan undantagslöst betydligt bättre än dessa gamla "nostalgi-maskiner".
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Tack för input McRegor

            Min erfarenhet av ”kraschtåligt” sträcker sig än så länge bara till Lajban- och han har fått syna diverse växt och djurliv (maskar och mullvadar mestadels) och ännu alltid gått att laga med lite lim och små träbitar. Men, hans flygförmåga försämras helt säkert lite mer för var gång. I brist på erfarenhet så har jag säkert tänkt fel här- men det känns mer ”rätt” med lite extra plywood och annat smått och gott här och där för att inte hela kärran ska pulveriseras när jag ska besikta grundvattennivån med den.

            Jag kanske skulle köpa mig en skumplastkärra och låta den ta de värsta smällarna nu i början... Men det är ju inte i närheten så skoj som att bygga själv i trä.

            Har du något plan i plast som du kan rekommendera som trainer, som väger tillräckligt mycket för att klara lite vind? Servon och mottagare har jag.

            Kommentar


            • #7
              Erik - vilken radio har då? Har du LiPo-laddare och nån flygack ? Bra att veta om man skall rekommendera nåt flygetyg. Och flyger du på fält med 12V eller 230 V laddmöjlighet
              Roger
              Senast redigerad av mcregor ; 2020-05-18, 21:06 .

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
                Erik - vilken radio har då? Har du LiPo-laddare och nån flygack ? Bra att veta om man skall rekommendera nåt flygetyg. Och flyger du på fält med 12V eller 230 V laddmöjlighet
                Roger

                Jag har en Futaba t6j, jag äger en LiPo-laddare samt en 3s 2200mAh ack som skulle varit till SK2000E men som nu är flyglös. Hade tänkt sälja den, men den kanske kan komma till användning. Jag har flugit hemma på fälten det sista året, hur laddningsmöjliheterna på jönköpingsklubbens fält ser ut vet jag inte. Jag ska åka dit så snart jag för möjlighet och kolla läget.

                Du nämnde i ett tidigare inlägg att det är viktigt att bygga lätt för att få ett välflygande plan. Jag har idag färdigställt min SK2000. Den vägde in på precis 1430g med tom tank. Bedömer du detta som i överkant för att flyga väl? Spännvidden är på 140cm.

                Dessutom så hamnade tyngdpunkten ca 1,5cm framför den ”optimala” på ritning som säger 6cm från vingens framkant. Jag har flyttat fram i stort sett allt i planet maximalt, men kanske kan jag lägga bak acken något för att få till det perfekt. Lär ju bli rejält framtungt med full tank.

                För övrigt- tack för alla tips och råd!

                Kommentar


                • #9
                  Erik - om kärran är helt komplett så kommer den väl att väga runt 1700--1800 g flygklar om du kan få till TP utan ytterligare viktning. Lite tungt i mina ögon (i egenskap av elflygare) men den kommer säkert att fungera trots detta.
                  Återkommer med ett par förslag på EPO-kärror om du fortfarande är intresserad. Gissar att du i så fall vill ha nåt av ungefär samma typ som din SK2000 - alltså nåt högvinget.
                  Roger

                  Kommentar


                  • erik_j
                    erik_j Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Ja kärran blev ju helt klart tyngre med metanolmotor, och kanske något klent motoriserad med sin TT gp28 i snoken. Men det KÄNNS som att den kommer flyga när jag grejar med den.

                    Jag tar gärna emot tips på nån lämplig plastmodell. Högvingad av trainer-typ vore väl lämpligast. Och ett stort plus om det finns reservdelar att tillgå.

                • #10
                  Om du inte har gjort det så är det så flytta mottagarbatteriet långt bak för justera TP, Tp är ju flyttbar 1cm framför som bakom
                  Jag skulle rekommendera att du ber nån i klubben hjälpa dej ställa in planet första flygningen,
                  Samt att ni kör dubbelkommando ett par gånger så det är ju landa som är svårast,

                  Planet är ju ett nybörjarplan det flyger ju självt om en släpper spakarna,

                  //kenneth

                  Kommentar


                  • erik_j
                    erik_j Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Jag hade tänkt experimentera med TP lite ikväll, bör inte vara något problem att få till den ”perfekt” enligt ritning eller kanske någon cm bakom för att kompensera lite för en fylld soppatank.

                    Dessutom så blir det förhoppningsvis besök på Jönköpings radioflygklubb ikväll, då skall medlemsskap tecknas och kanske finns där nån som kan ge mig lite handfasta råd och tips.

                    Landningen är helt klart knivig, jag tenderar att göra alldeles för stora roderutslag för ofta... Så det krävs mängdträning.

                • #11
                  Jo, stora roderutslag är rätt typiskt för nybörjare, tyvärr. Liksom att flyga långt bort. Sätt hyfsat mycket expo på skev/höjd-kanalerna - kanske runt 50 % - så kommer i alla fall rörelsen att dämpas lite runt mittläget.
                  F ö har jag nog inte sett nån konventionell flygmaskin som "flyger sig själv" om man "släpper spakarna". Däremot nyare kärror ifrån bl a E-Flite som har Spektrum-mottagare med bl a gyro och speciella nybörjarlägen men eftersom du valt Futaba så finns ju inte den möjligheten, tyvärr.
                  Så - vilka elkärror i EPO skulle kunna vara aktuella ? Ja - det finns flera men jag tänker främst på följande:
                  * E-Flite Timber PNP - http://www.mbs-rcmodels.se/arf-och-e...med-flottorer/
                  Lättflugen kärra som fungerar bra med 3S2200-ack. Rätt godmodig vilket passar nybörjaren. Flottörer medföljer för den som så småningom vill prova på sjöflyg. Beprövad kärra som även mera erfarna flygare har i hangaren.
                  * E-Flite Valiant - finns tyvärr bara att köpa som BNF numera vilket i detta fall innebär en monterad Spektrum-mottagare med gyro så den får du montera ur i så fall. Mycket välflygande som är lite rappare i allt jämfört med Timber men en av mina absoluta favoritkärror. Fungerar med 3S2200 men jag brukar flyga den med 3S1500 för att hålla nere vikten men den tål utan problem det tyngre batteriet - https://www.autopartner.se/flygplan/...1-3m-bnf-basic
                  * FMS Kingfisher PNP - ingen egen erfarenhet men 2 klubbkompisar flyger denna - en nybörjare som flyger med 3S2200 och en erfaren flygare som stoppat in en 4S2300 för att få lite mera fart. Båda gillar kärran som tydligen har effektiva flaps vilket i o f s även Valiant och Timber har. Flyger inte lika "lätt" som Valiant med fungerar som sagt bra även för nybörjaren.
                  * Durafly Tundra - denna modell går inte att komma förbi eftersom den till stor del varit trendsättaren för denna typ av kärror med rejäla hjul och bra STOL-egenskaper. Har bara flugit den första versionen men numera finns en förbättrad version (V2). Även denna flyger lite "tyngre" än Valiant men är ändå en okritisk kärra med mycket effektiva flaps så man kan göra branta landningsinflygningar när man tränat upp sig. Köps från Hobbykings EU-lager (viktigt att välja detta) och leveransen brukar ta ca: 1 vecka, Fungerar bra med 3S2200 - https://hobbyking.com/en_us/durafly-...l-w-flaps.html
                  Lycka tlll hälsar
                  Roger

                  Kommentar


                  • erik_j
                    erik_j Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Stort tack, E-flite timber såg ju trevlig ut, extra roligt att kunna flyga från dammen hemmavid när flygkunskaperna vuxit. Jag ska kika lite noggrannare på dessa under helgen.

                  • mcregor
                    mcregor Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Flottörer följer även med Tundran som standard om du är intresserad av sjöflyg. Och Kingfisher finns likaså i ett lite dyrare utförande med flottörer.

                • #12
                  Sådär, då var SK2000 färdig. Eftersom vinge och kropp till största delen redan var färdiga sen flera år så gick det snabbt med mina mått mätt att få ihop den.

                  Som en ”finishing touch” så döpte jag kärran som en påminnelse att ta det lugnt. Nu ska jag ägna min tid åt att skaffa spakvana på Lajban innan jag tar med SK2000 till fältet för intrimning och översyn av någon mer rutinerad så att inga allvarliga fel eller brister är inbyggda.

                  Allt gott!

                  Kommentar


                  • #13
                    En fråga i all enkelhet. Vad var det som gjorde att Du avbröt elkonvertering och satte in en glödstiftare?

                    Anledningen till frågan är att jag just nu bygger om en Klemm 25 från .30 fyrtakt till elmotor.
                    Visserligen med finessen att kunna växla mellan el och metanoldrift på mindre än 10 minuter, men ändå
                    "If it looks allright, it flies allright"

                    Kommentar


                    • erik_j
                      erik_j Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Det låter ju smidigt att kunna växla mellan el/metanol så snabbt! Vore intressant att se hur du gjort.

                      Jag bytte drivlinan enligt principen ”KISS”- keep it simple stupid. Elflyg är helt säkert jättekul och praktiskt på alla vis, men jag har valt att köra metanol eftersom jag har mer vana med det, det känns ballare, och så slipper jag lära mig all världens ellära för att undvika att elda upp mitt hus när jag laddar LiPos felaktigt. Såklart överdriver jag nu, men metanol känns lite mer straight forward. Brummar det så brummar det.

                      Som nybörjare och tillika småbarnspappa så får jag nog nöja mig med en utmaning i taget.
                      Senast redigerad av erik_j ; 2020-05-20, 10:37 .

                  • #14
                    Personligen bytte jag spår till eldrivet för 20 år sedan och har inte känt nåt behov av att byta tillbaka...
                    Men att andra gillar metanoldrivet är helt OK även om jag själv blivit bekväm och då passar eldrivet bäst.
                    Roger

                    Kommentar


                    • #15
                      Citat Erik J:
                      "Det låter ju smidigt att kunna växla mellan el/metanol så snabbt! Vore intressant att se hur du gjort.

                      Jag bytte drivlinan enligt principen ”KISS”- keep it simple stupid. Elflyg är helt säkert jättekul......
                      "

                      Lägger upp ett par bilder i en egen tråd. eller om jag skickar lite innehåll till tidningen Modellvänner (Patrik Gertsson). Vi får se.
                      "If it looks allright, it flies allright"

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X