Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Om någon trodde att J-29:an var den första "tunnan", titta då här på en filmsnutt från 1933....!
Här ser vi också att begreppet "ducted fan" heller inte är något modernt påfund.....
Har någon byggt den här modellen....?
Jag minns den från Wentzels katalog, men jag har aldrig sett den, och än mindre hört talas om någon som köpt den.....
?
Jag har byggt den, Givetvis har den försvunnit (sannolikt kopplat till min mors alltför effektiva städande), men vad jag kommer ihåg så var beskrivningen från Wentzelskatalogen mycket exakt. En minnesbild jag har (förmodligen galet felaktig) är att själva tunnan (alltså kroppen) påminde om porslin. Det är så jag minns, även om det sannolikt är helt fel- Det var MYCKET lätt att bygga den också.
Jag har byggt den, Givetvis har den försvunnit (sannolikt kopplat till min mors alltför effektiva städande), men vad jag kommer ihåg så var beskrivningen från Wentzelskatalogen mycket exakt. En minnesbild jag har (förmodligen galet felaktig) är att själva tunnan (alltså kroppen) påminde om porslin. Det är så jag minns, även om det sannolikt är helt fel- Det var MYCKET lätt att bygga den också.
Douglas
Douglas,
Kul att höra att du har byggt den...!...
Men Wentzels produktbeskrivning säger att tunnan är svarvad, och det motsäger porslins-teorin.....
Kan det vara så (???) att du tänker på de små porslinstunnor som såldes tillsammans med en bunt tandpetare....? (Kanske säljs fortfarande?)
De var väldigt vanliga, och man såg dem överallt......t.o.m. jag spontankopplade till dessa porslinstunnor i samband med Wentzels-tunnan, trots att jag aldrig sett någon....
?
Du har nog rätt i att själva tunnan var svarvad. Alltså av trä. Men jag tycker mig också minnas att jag ville få den att likna porslin, men det kanske inte lyckades så bra eftersom bygget försvann så snabbt och diskret. OK- den kanske inte försvann så snabbt, men försvann gjorde den. Familjen hade även vid den tiden en Cocker Spaniel, och den vovven var mycket förtjust i mina modellbyggen. De var sköna att tugga på kanske, men jag lärde mig att modellbyggen behövde skyddas från denna fyrbenta marodör. En liten men mycket effektiv vovve. Men jag gillade honom i alla fall.
Den enda "tunna" jag byggt var en J-29:a i skala 1:25 ur Truedssons "Super-Serie", dvs en icke flygande modell.....
Vår modellflygintresserade skolvaktmästare abonnerade slöjdsalen på kvällarna och höll där något slags modellflygcirkel för intresserade elever.
Varför valde jag då en "statisk" modell att bygga under de kvällarna....?....antagligen för att konstruktionen var en utmaning för en ung grabb. Själva bygget verkade spännande, och mycket längre än så tänkte jag nog inte....
Denna tunna bestod till stor del av 1.5 x 1.5 mm furulister.......och mängder av dem....!
Och det var förvisso ett kul och lärorikt bygge, med alla dessa detaljer, utmaningen att få det hela rakt osv....
Men när kärran var klar då...?....ja, den hamnade förstås där en statisk modell skall hamna, dvs i taket, hängande i en lina....sedan var det projektet över.
Nä...såvitt jag minns blev det aldrig mer någon "prydnadsmodell", möjligen med undantag av den Keil Kraft MIG-15 som ofrivilligt hamnade i taket pga att Jetexmotorn behagade smälta (pga fel sorts bränsle) redan vid jungfruturen....men det var en annan tunna det.....
Förutom en J29 i skala 1:72 från Airfix har jag haft en profilmodell av Tunnan. Jag var nog inte mer än 5-6 år (alltså 1952-53). Det var en kropp av rödbetsad balsa, eller om det var något annat lätt trä. Vinge, stabbe och fena av papp, och på kroppssidorna framtill fick man limma på bitar av papp också.
Pinne med gummisnodd som katapult, eller så kunde man ta upp ett hål i vingen och sätta in en sytråd och flyga som swinglinemodell.
En eller två Tunnor, Lansen och F-86 Sabre minns jag. Möjligen fick jag en MIG-15 också - allt av Storebror Sten som förde mej in i denna härliga hobby.
Ja, "swingline" (fast jag kände inte till begreppet då) var sannolikt det som även förde in mig i modellflygandets värld...
Min far hade i någon tekniktidskrift hittat klippmallar till "de då mest heta" amerikanska jetjaktplanen, som F-86 Sabre, Cutlass, F-84 Thunderstreak (tror jag), och möjligen ett par till.
Han byggde dessa modeller, som var 3-dimensionella med kroppar av konade rullar av styvt ritpapper osv, och som jag minns var de mycket fina att se på.
Nästa steg var att vi med hjälp av modellera i nosen placerade tyndpunkten rätt, och band en sytråd i en vingspets, och sedan kunde jag "svinga" dem runt över huvudet....
Kan tänka mig att detta tilldrog sig 1953 eller 54, och jag var följaktligen också ca 5-6 år gammal......
De här planen flögs i tuffaste tänkbara terräng (dvs inomhus) och blev följaktligen inte så värst gamla....
Men fröet till ett livslångt intresse var sått.....
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar