Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vart köpa billiga orginal mottagare?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vart köpa billiga orginal mottagare?

    Tänkte köpa en Frsky mottagare eller två till min qx7'a. Hur är det egentligen med att köpa mottagare från banggod, är det orginal grejer eller billiga kopior som jag vet att vissa av deras servon är.

    Hobbyking har också riktigt bra priser, men är det samma sak eller äkta grejer som säljs?

    Vart köper ni mottagare och dyligt till vettiga priser?

  • #2
    Har köpt FrSky-mottagare både ifrån Hobbyking och ifrån Banggood och det har såvitt jag kan bedöma bara varit original-mottagare.
    Vill du inte "flasha" om själv så se till att köpa den version som passar din sändare - antagligen EU-versionen om du köpt sändaren inom EU.
    Men att "flasha" mottagare med t ex nyare firmware är ju rätt enkelt med en QX7-sändare som har S.portutgång även på själva sändaren för just den användningen.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Jag har kört Frsky sedan 2013 och köpt på både HK och Banggood och fått orginal som alla fungerat bra. Köpte i vintras ett gäng "pirat" mottagare till FRsky som också verkar fungera felfritt. Det var små/mini 4 kanals med bra räckvidd och fail safe för ca 100 lappen inkl frakt o tull.

      Kommentar


      • #4
        Har också bara goda erfarenheter av att handla direkt från Tjing-Tjong-länderna. Samtliga mottagare har funkat felfritt. Brukar leta fram dem på e-Bay och betala med Pay Pal så är man försäkrad mot att aldrig få grejerna.
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #5
          Jag har också goda erfarenheter från både HK och Banggood och det är med största sannolikhet originalmottagare. Men sedan Postnord tar ut hanteringsavgift och tull/moms handlar jag bara inom EU.

          Kommentar


          • #6
            Visst har Hobbyking lager inom eu så man slipper postnord avgiften?
            Låter ju mkt possitivt med era erfarenheter. Har läst framförallt om servon som vart dålig kvalite på när de köps från ebay men inte hört mkt om mottagare. Hobbyking är lite så där mittimellan, är inte säker på om det bara är ett europa lager för ett stort ebay företag eller om allt är orginalgrejer?

            Kommentar


            • #7
              Skulle säga att FrSky idag väl matchar de etablerade märkena när det gäller både tillverknings-kvalitet liksom "teknisk kvalitet" så jag har svårt att idag se nån anledning att köra de mera etablerade märken i sina "dyra" modeller och bara köra FrSky i de "billigare".
              Handlar man ifrån bl a Hobbyking EU så tillkommer inga kostnader efter att du betalt i deras Webshop.
              Personligen gillar jag FrSkys S6R/S8R-mottagare - då får man en bra mottagare och gyro/accelerometrar inbyggt i mottagaren. Och givetvis telemetri-klara vilket inte alla mottager till märken ifrån "Dyra gatan" alltid är.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Trodde att FrSky var Taranis egna mottagare och således bra kvalite? Vilka är bästa mottagarna man kan ha till en Qx7'a om man kör lite finare plan som man inte vill skall krascha?

                När jag säger orginal menar jag orginal till skillnad från piratversioner som säljs på ebay etc.

                Kommentar


                • #9
                  Jonte - utveckla gärna ditt resonemang lite... Vi är många som flyger FrSky här och som tidigare flugit Futaba m fl märken men inte har vi hittills sett nån avgörande kvalitetsskillnad. Misstänker att det mesta är lite psykologiskt - man vill alltså gärna tro att det som är mycket dyrare fungerar mycket bättre. Visst kan det finns skillnader i t ex mekaniken men ingen skillnad som jag hittills upplevt betyder nåt och som dessutom skulle ge en otillförlitligare funktion på radiolänken. T ex var FrSky tidiga med att erbjuda s k hall-sensorer i sina spakar och inte bara enkla potentiometrar.
                  FrSky är tillverkaren - deras sändarserier är Taranis resp Horus-serierna. Horus-sändarna, deras lite dyrare serie, kan köra deras egna sändar-OS FrOS och OpenTX medan Taranis-serien bara kör OpenTX.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #10
                    Kanske lite från ämnet.
                    Jag gillar FrSky skarpt och har inte haft ett ända problem och kommer så att fortsätta med FrSky. Drömmer lite om att uppgradera till 10S sändare.
                    Dock hände följande nu när jag håller på bygger ihop en modell.
                    Jag hade monterat höjdservo (Hitec 425), sitter längst bak, och sidroderservo (Blue Bird BMS-820DMG), sitter långt fram vid mottagaren. Kopplade in mottagare (FrSky S6R) och batteri (med mycket kort kabel, 7 cm) för att ställa in länkar och radio. Då visade det sig att när man rörde sidroder rykte det betänkligt, cm-stora utslag, i höjdroder.

                    Kort felsökning:
                    1: Ferritkärnor på servokablar. Störning kvar.
                    2: Utan sidroderservo: Störning borta.
                    3: Assan mottagare och gamla Futaban. Störning borta.
                    4. Lösningen och som det får bli. En 4700 uF kondensator mellan plus och minus. Störning borta.

                    Har inte haft möjlighet att prova en annan S6R mottagare. Men trots allt ett litet smolk i bägaren för S6R. Ska försöka testa lite mer innan flygning, bla plocka ut en annan S6R från en annan modell.
                    Det lite lustiga är att kondensatorn jag råkade ha är att den skickades med Assanmottagaren men det var uppenbart inte den som behövde kondingen.
                    /OlleG

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
                      Kanske lite från ämnet.
                      Jag gillar FrSky skarpt och har inte haft ett ända problem och kommer så att fortsätta med FrSky. Drömmer lite om att uppgradera till 10S sändare.
                      Dock hände följande nu när jag håller på bygger ihop en modell.
                      Jag hade monterat höjdservo (Hitec 425), sitter längst bak, och sidroderservo (Blue Bird BMS-820DMG), sitter långt fram vid mottagaren. Kopplade in mottagare (FrSky S6R) och batteri (med mycket kort kabel, 7 cm) för att ställa in länkar och radio. Då visade det sig att när man rörde sidroder rykte det betänkligt, cm-stora utslag, i höjdroder.

                      Kort felsökning:
                      1: Ferritkärnor på servokablar. Störning kvar.
                      2: Utan sidroderservo: Störning borta.
                      3: Assan mottagare och gamla Futaban. Störning borta.
                      4. Lösningen och som det får bli. En 4700 uF kondensator mellan plus och minus. Störning borta.

                      Har inte haft möjlighet att prova en annan S6R mottagare. Men trots allt ett litet smolk i bägaren för S6R. Ska försöka testa lite mer innan flygning, bla plocka ut en annan S6R från en annan modell.
                      Det lite lustiga är att kondensatorn jag råkade ha är att den skickades med Assanmottagaren men det var uppenbart inte den som behövde kondingen.
                      /OlleG
                      Det där är mkt intressant Olle. jag har nämligen en annan tråd där jag frågade om något linkande. Mitt plan rycker till och så flyttar sig centreringspunkten ett par snäpp lite på måfå verkar det som. Framförallt en kanal som krånglar.

                      Har du bild på hur du satte dit kondensatorn. något tipps förutom att bara löda dit den mellan kopplingen? behöver det vara någon speciell konding eller bara i 5k uF området?

                      Kan det föresten vara som så att då jag har en förlängningskabel mellan vingen och planet så får den det att krångla? Skall försöka utan och se om det hjälper. Brukar det vara problem med längre kablar? Tycker det borde vara obetydligt bortsett från eventuell störning.
                      Senast redigerad av Kvällsflygning ; 2019-05-02, 09:43 .

                      Kommentar


                      • #12
                        Jag har jättelånga (drygt 1,5 m) skarvkablar i mina storseglare till skevrodren. Har aldrig haft några problem med dessa.
                        //Mange

                        www.strangnasmodellflygare.se

                        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                        Endast döda laxar flyter medströms...

                        Kommentar


                        • #13
                          Känner inte heller igen det problem som diskuteras nu.
                          Sen är ju ett tips att testa med andra servon och gärna av annat fabrikat när man råkar ut för nån form av strul - det fungerar säkert att bara ta ett par lösa servon om ersätta med i mottagaren - är det servorelaterat så borde problemen upphöra omgående. Det är ju faktiskt så att det kan vara nån form av inkompatibilitet även mellan servon och en viss mottagare - inte minst med digitalservon.
                          Roger

                          Kommentar


                          • #14
                            Jag tog bort förlängningskabeln som underlättar isättning av förgreningen för vingen och det verkar som om det blivit bättre. Kanske där var glapp i den?
                            Kan ett felaktigt servo bete sig på det sättet så det hoppar och ändrar centerpunkt? Låter dock osannolikt då det är två servon och de flyttar sig lika mkt båda två.

                            Kommentar


                            • #15
                              Var det två servon via en Y-kabel ? Felaktiga servon eller kablar kan få de mest konstiga effekter. Mina erfarenheter säger att sannolikheten är högre att det är servo-knas än att det är mottagar-knas. Mottagar-knas har jag bara haft med nån billig(pirat) inomhus-mottagare till Spektrum-systemet - f ö har sådana problem helt försvunnit efter övergången till 2,4 GHz för en himla massa år sen.
                              Roger

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X