Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Flyga egenbyggda modeller utanför godkänt fält.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Flyga egenbyggda modeller utanför godkänt fält.

    Hej,
    Jag tog mej för att chatta med TS om de nya reglerna.
    Förutsättningen var att jag har ett dussintal modeller, några byggda från ritning. Några är träbyggsatser och ett par är typ ARTF, d.v.s montera radio, Limma något o.s.v

    Jag är nyfiken på att i stället för licensen skaffa drönarkort för att kunna flyga "var som helst".
    Exakt vad som chattades finns i det bifogade word-dokumentet.
    Jag berättade inte för TS vilka modeller jag har men har skrivit det överst. Framgår inte heller i chatten men det vet jag sedan tidigare att jag i så fall kommer att ha gällande ansvarsförsäkring via SMFF, det har ju framgått på Facebook inte minst.

    Ta detta inlägg som en upplysning, var och en får sedan "översätta" till egna modeller, som ni ser är min tyngsta på 2,2 kilo.
    Det verkar vara cirka noll problem för mej att sticka iväg till någon äng eller brygga och njuta en stund, även efter 2022.

    /Jan Olov
    Bifogade filer
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Tack för klargörande information! Det är nog många som är berörda av detta.
    Jag uppfattar det som att jag blir tvungen att ta drönarkort A3 om jag t.ex. flyger 4,5 kg sjöflyg. Undrar hur provet kommer se ut.
    /Göran

    Kommentar


    • #3
      Utbildningsmaterial för A1/A3 finns här:
      https://www.transportstyrelsen.se/gl...utbildning.pdf

      Det är på 64 sidor, så rätt omfattande. Utan att ha detaljstuderat är det nog mycket som är självklart men det finns nog en del begrepp som är lite nya kanske.

      Det går nog att ha pdf-filen öppen i ett separat fönster om man vill göra provet. Sedan kostar drönarkortet tror jag 130 kr mot licensen 50.

      Såg förresten nu att om "drönaren" väger under 20 kg är inte ansvarsförsäkring ett krav, punkt 8.2 på sidan 61.

      Observera att enligt chatten så är mina (=våra??) modellplan inte omfattade av C-klasserna, behövs ingen fjärridentifiering t.ex, men det finns säkert frågor på det...
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Tack för du delade med dig av detta! Men hänger inte riktigt med om sk hemma byggen blir undantag av detta, alltså tex om en seglare på över 3 m behöver en speciell klassning/tillstånd..

        ​​

        Kommentar


        • #5
          OM nån verkligen skulle fråga när du t ex flyger på ett hang så skulle jag gissa att om man visar upp sin Operatörs-licens så är nog de flesta utanför denna sfär nöjda...
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Jonte - klubben eller en privatperson kan ansöka till TS (via RCFF/SMFF t ex) om att t ex få hanget godkänt som modellflygfält. Klubben i sig kan inte godkänna hanget.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Jonte
              .... försäkring gäller då som sitt eget fält.
              Behövs inget godkänt fält för att försäkringen ska gälla. Försäkringen gäller överallt, förutsatt att man har "drönarkort" och följer TS regler i övrigt.
              /A

              Senast redigerad av AndWho ; 2020-12-17, 19:58 .

              Kommentar


              • #8
                Jag måste säga att transportstyrelsen än så länge har gjort det väldigt bra. Om man bara tar sig tiden och faktiskt läser igenom allt så är det inte så komplicerat.

                Digitala tjänster, utbildningsmaterial gratis online och tydlig information. Så länge tjänsten kommer igång som tänkt den 4/1 så tror jag detta kan bli riktigt bra, trots tidigare farhågor.

                Kommentar


                • #9
                  Jaha, ja...det är det här som bl.a. eventuella nytillträdande i modellflyghobbyn i städer och på landsbygden ska ta sig an. Tröskeleffekten för blivande rc-piloter kan anas om de inte har någon i närheten att fråga till råds. Modellflygklubbar finns som bekant inte överallt i landet.

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Stig H Visa inlägg
                    Jaha, ja...det är det här som bl.a. eventuella nytillträdande i modellflyghobbyn i städer och på landsbygden ska ta sig an. Tröskeleffekten för blivande rc-piloter kan anas om de inte har någon i närheten att fråga till råds. Modellflygklubbar finns som bekant inte överallt i landet.
                    Då kanske man tillhör målgruppen som en av de nytillträdda i modellflyghobbyn. Jag har gått med bl.a. för att få mer information om de här reglerna. Jag har precis börjat bygga ett eget motorlöst hemmabygge utan rc, med egna ritningar och annat, utan tidigare erfarenhet, trots att jag är närmare sextio än något annat jämnt decennietal.

                    Det som finns i verkstaden är nu ett halvfärdigt plan som beräknas bli drygt 2 m i vingspann och drygt 500 g. Den heter (redan) Abrovink I och är en prototyp till vad jag hoppas skall bli en motoriserad uppföljare, Abrovink II, med rc.

                    Det är väl först där dessa regler kommer i kraft? När man har motor och rc, eller?
                    Senast redigerad av Timjan ; 2021-01-11, 08:38 .

                    Kommentar


                    • #11
                      Friskt vågat som debutant i modellflyget Timjan, men du kanske vet vad du gör! När det gäller de nya drönarbestämmelserna tror jag inte att det tas någon hänsyn till om det är just en drönare eller modellflygplan. Inte heller om det är en radiostyrd eller friflygande modell. Samma höjdregler och krav på märkning av modellen samt ev. närhet till andra människor vid flygning gäller. //Stig H.

                      Kommentar


                      • #12
                        Tror inte att transportstyrelsen betraktar friflygande modeller såsom med gummimotordrift eller handluns som drönare. Se t.ex denna rapport, sid 12.

                        https://transportstyrelsen.se/global...ge--bilaga.pdf

                        Återkommande nämns automation som en del av ett UAS-system.

                        Kommentar


                        • #13
                          Eftersom det är gemensamma regler över hela Europa kan man plöja igenom denna skrift för att få reda på detaljer:
                          https://www.easa.europa.eu/sites/def...ber%202020.pdf
                          Här är det ganska uppenbart att även friflyg ingår i reglerna på sidan 162-163.

                          Intressant att på sidan 142-143 finns en beskrivning av vad som gäller för hangflyg som exempelvis en viktbegränsning på 10 kg för att få flyga högre än 120 m över mark/vattenyta när man står på en kulle.

                          / Ingemar
                          Senast redigerad av Ingemar Thörn ; 2021-01-13, 06:26 .

                          Kommentar


                          • #14
                            Hejsan, jo det är mycket som är knepigt i detta. Jag har dock känslan att med tiden kommer vi att få se lättnader i bestämmelserna för t.ex hang- och termikflyg om bara våra organisationer inom EU lyckas påvisa hur säkert det är, och naturligtvis hur vi alla sköter säkerhetstänkandet.

                            Men visst är 292 sidor regler mastigt att studera...

                            /Jan Olov
                            "If it looks allright, it flies allright"

                            Kommentar


                            • #15
                              Som tur är så är utbildningsmaterialet för drönarkortet väldigt enkelt och endast 70 sidor.

                              skrev upp för kortet förra veckan och det tog inte mer än ca 20-30 min. Hade läst igenom kompendiet på mobilen 2 ggr i förväg under julledigheten.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X