Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Dx8 > Dx9 eller ix12?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Dx8 > Dx9 eller ix12?

    Hej!

    Jag funderar på att uppdatera min Spektrum Dx8 från 2011 (dsm2) till Dx9 eller iX12.
    - Förutom pekskärm och internetuppkoppling på ix12 vad är det som skiljer den från Dx9?

    MVH
    Tomas D.
    Senast redigerad av dunker ; 2019-02-15, 21:40 .
    / Tomas D.

  • #2
    Helt nytt UI baserat på Android 5 i iX12. Kolla in allt tyckande, troende och vetande här: https://www.rcgroups.com/forums/show...-Spektrum-iX12
    Jag är fortfarande lite delad om min iX12, love or hate.... Det mesta känns som ett lyft jmftrt med gamla DXx. Men det finns plumpar. Slö Android-plattform, långsam kallstart, långsamma modellbyten. En del funktioner känns inte riktigt färdiga och/eller testade, mest telemetrigrejor. Lär vara en firmware uppdatering på G som ska fixa det mesta.
    /A

    Kommentar


    • #3
      Jag såg att Spektrum mottagare AR620 har Modulering DSMX och DSM2.
      Vad innebär det?
      / Tomas D.

      Kommentar


      • #4
        DSMX och DSM2 är två olika protokoll bara. Det är bara DSMX som är tillåtet i EU dvs att sälja , DSM2 får inte säljas längre, men får givetvis användas. AR620 är kompatibel med bägge protokollen helt enkelt.

        Kommentar


        • #5
          Lite förtydligande. Alla nya Spektrum sändare som säljs inom EU har DSMx enbart. Äldre sändare med DSM2 får inte säljas längre, men de som redan är ute får användas. Riktigt gamla sändare hade bara DSM2, en senare mellan-generation hade både DSM2 och DSMx och som sagt de senaste har bara DSMx.

          Nya mottagare stödjer både DSM2 och DSMx, äldre stödjer bara DSM2. Detta innebär ett problem om man har en äldre flotta med DSM2 Rx och vill uppdatera sej till en nyare Tx, de funkar inte ihop. Man får antingen byta alla gamla Rx samtidigt med byte av Tx, eller behålla sin gamla DSM2 Tx till dessa maskiner. Jag är i den situationen själv, DX18g1 (DSM2 och DSMx) till gamla maskiner och iX12 (enbart DSMx) till de nya.

          DSM2 har en enklare form av frekvenshoppning, lär visst hoppa bara mellan 2 frekvenser. DSMx hoppar mellan fler. Vet inte rakt av hur många dock. Google is your friend.
          /A

          Kommentar


          • #6
            DSM2 har väl om inte minnet sviktar bara en "fall back-frekvens" som den alltså använder vid störningar på den primära frekvensen. Så det systemet är inte frekvenshoppande i gängse betydelse - därav att det inte längre är godkänt i nya sändare inom EU.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Om jag skaffar Dx9 så får jag köpa en hel del mottagare. Jag har ca 10-12 flygklara modeller så det blir ett ganska dyrt inköp av DSMX-mottagare.
              - Fråga: Jag har sett att det finns Spektrum kompatibla (dsmx) billiga mottagare t.ex. Lemon
              Kanske dessa fungerar i mina mindre parflyer-modeller, eller..
              Har någon provat?
              / Tomas D.

              Kommentar


              • pgerts
                pgerts Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Dx8 har väl alltid haft DSMX så dina mottagare bör funka om du inte haft dem sen långt före dx8an

            • #8
              Några klubbkompisar använder Lemons mottagare till sina spektrumsändare och de fungerar utmärkt. Erfarenheterna av Hobbykings "Orange-serie" är dock blandade kan jag tillägga.

              Kommentar


              • #9
                Fast Orange DSMx-mottagare av senare modell verkar ha fungerat bra hos oss i alla fall.

                Kommentar


                • #10
                  Min Dx8 sändare är från 2011
                  Jag har tre olika typer av mottagare: AR6110, AR6115, AR8000
                  Kanske någon av dessa kan användas med Dx9?
                  / Tomas D.

                  Kommentar


                  • pgerts
                    pgerts Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    6115 och 8000 ska vara DSMX och kan användas till DX9 och Ix12
                    Men om du vill utnyttja telemetri så fick du med en 1000-modul till 8000
                    Och så har lemon fina billiga telemetrimottagare där du inte behöver extra yttre enhet.
                    Det kan ju vara en fördel med en pratande radio som berättar batterispänning när det börjar närma sig att landa.
                    Segelflyger man finns det även någon relativt billig lemon med inbyggd barograf för höjdinformation.
                    Senast redigerad av pgerts ; 2019-02-17, 07:53 .

                • #11
                  Hej.
                  Jag har en DSMx12 som jag haft i flera år och har funderat på att byta radio. Skulle ni som är bevandrade i elektronikens underbara värld avråda mej från att använda min nuvarande utrustning. Har aldrig haft några bekymmer med felsignaler eller liknande.

                  /Lelle

                  Kommentar


                  • #12
                    Ser inget problem i att du använder den, så länge du har mottagare som passar DSM och DSM2. Fungerar det så använd bara.. har en DX8 gen1 som är snart 10år gammal.. fungerar fortfarande fin fint.

                    Kommentar


                    • #13
                      Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
                      Ser inget problem i att du använder den, så länge du har mottagare som passar DSM och DSM2. Fungerar det så använd bara.. har en DX8 gen1 som är snart 10år gammal.. fungerar fortfarande fin fint.
                      Tack Ken, för lugnande besked, Har original mottagare till ett flyg och Powerbox med satelliter till 2 andra flyg. Funkar fin fint.

                      Kommentar


                      • #14
                        Angående AR8000 så hade jag olika, det hade jag inte en aning om! Se bif. bild...

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		AR8000_DSMX_vs_DSM2.jpg
Visningar:	279
Storlek:		38,4 KB
ID:		1502
                        / Tomas D.

                        Kommentar


                        • #15
                          Tidiga AR8000 var felmärkta. Alla AR8000 lär vara DSMX och DSM2 kompatibla. Info från Spektrums Andy Kuntz här: http://www.rcuniverse.com/forum/10480925-post4.html
                          Och här: https://www.rcgroups.com/forums/show...8000-Rx-s-DSMX
                          /A
                          Senast redigerad av AndWho ; 2019-02-17, 17:30 .

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X