Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

F5j 2019

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• F5j 2019

Hej segelflygvänner!
    Startar upp denna tråd som kan handla om allt möjligt inom F5J. Har inget speciellt att skriva om mer än att jag håller på att se över min gamla men inte uttjänta hangar. Suget efter en ny kärra är stor men om man vill ha det senaste är det ganska kostsamt. Därför har jag börjat spana efter billiga(re) alternativ.
    T.ex. så har jag kollat in den gamla Avalon 3.7 från Vladimir`s men också den ännu billigare Circle Dancer 3600. Båda modellerna säljs hos bl.a. https://www.hyperflight.co.uk/produc...ic+F5J+Soarers För egen del måste i dagsläget modellerna vara ARF, men på sidan kan man hitta många bra och billiga instegsmodellen i som byggsatser.
    Jag lovar att återkomma med vad jag ska satsa på inför årets flygövningar, och långa vingar, det lovar jag att det blir.
    Hoppas även att Elsegelutmaningen hittar in på ny nya Svenskat Modellflyg.

/Ville
    Senast redigerad av Gasman ; 2019-02-27, 12:22 .
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

Hej!
    Jag tänkte i år vara med i min första F5J tävling om all planering stämmer in.
    Jag har endast varit med i Elsegelutmaningen (ESU) + en klubbelsegeltävling och kanske tre RE tävlingar med gummilina tidigare.
    Sent i höstas lämnade jag min Super AVA inbyte och köpte jag en begagnad Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm som jag ännu inte hunnit flyga.
    Jag måste komma igång tidigt med premiär av denna och hinna träna lite.

Klicka på bilden för större version  Namn: Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: Mibo Electra 2 XL F5J X-tail 3.900mm.jpg Visningar: 0 Storlek: 13.8 KB ID: 942
    Senast redigerad av petrik ; 2019-02-10, 15:05 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

Kommentar

Ville, enligt min uppfattning är det viktigare att man flyger än vad man flyger, så damma av varenda modell du har i gömmorna och kom o var med i både F5J och ESU -- ju fler vi är i sommarens tävlingar, desto roligare blir det :-)

Petrik, jag tycker du har gjort ett bra val, det var väl det där planet som var med på höstens F5J-tävling på Toppfältet (Stockholm)? Jag vet inte om du sett det ännu, men Team Tornado har en F5J-tävling inplanerad på Toppfältet den 12/5. Då är du (och alla andra) varmt välkommen. Det är alltid en inbjudande atmosfär på segelflygtävlingar (oavsett arrangör) och "nybörjare" (i tävlingssammanhang) blir väl omhändertagna och extra instruerade så att de ska kunna ha kul och göra väl ifrån sig i en ovan miljö.

Kommentar

Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
        Hej segelflygvänner!
        Startar upp denna tråd som kan handla om allt möjligt inom F5J. Har inget speciellt att skriva om mer än att jag håller på att se över min gamla men inte uttjänta hangar. Suget efter en ny kärra är stor men om man vill ha det senaste är det ganska kostsamt. Därför har jag börjat spana efter billiga(re) alternativ.
        T.ex. så har jag kollat in den gamla Avalon 3.7 från Vladimir`s men också den ännu billigare Circle Dancer 3600. Båda modellerna säljs hos bl.a. https://www.hyperflight.co.uk/produc...ic+F5J+Soarers För egen del måste i dagsläget modellerna vara ARF, men på sidan kan man hitta många bra och billiga instegsmodellen i som byggsatser.
        Jag lovar att återkomma med vad jag ska satsa på inför årets flygövningar, och långa vingar, det lovar jag att det blir.
        Hoppas även att Elsegelutmaningen hittar in på ny nya Svenskat Modellflyg.

/Ville
        Finns ju en begagnad Mandarin här.

6744067441 Mandarin 3.6m seglare. 3700kr Bra skick Kontronik motor, Esc Dymond 80A 2700mah lipo 3s, Hitec servon Fällbar kolfiberprop 14x6,5 Flyger fint och har kolfiberkropp Komplett förutom mottgare. Perfekt F5J kärra instegsmodell AVA 3m. 3500kr Använt skick
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

Kommentar

Hej Petrik!
          Jo, ja har sett den, men jag låter någon annan köpa den. Jag har ju den något mindre Cirrus från Reichard, så jag siktar på något annat. Hopas vi får se Mandarinen på F5J-startlinjen, det är den värd.

Kommentar

Klicka på bilden för större version

Namn:		explorerbfsvart.jpeg
Visningar:	397
Storlek:		24,4 KB
ID:		1102
Börjat montaget idag på min nya Explorer BF 4meter, motor Schamback 1025 och YGE 65A ESC, MKS 6110 servon

Kommentar

Redigering av en kommentar
              Explorer, säkert en fin kärra, precis som snapsen, men jag "vågar vägra" den för alla kan ju inte flyga Explorer. :-)

Och jag monterar min Shadow F3J, men en el-kropp blir det vart efter.

Kommentar

Tjusigt Elgstrand! Fasen vad man längtar efter en ny modell. Jaja, jag har lite grejor på lut. Klart du måste skaffa en el-kropp, det är tidens melodi.
              En sak som slog mig när jag såg filmen är att stabbe och fena är mattare i lacken, eller är det bara en synvilla?

/Ville

Kommentar

Klart du behöver en ny modell Visst är el-flyg i tiden men det är något visst med en ren seglare. Smidigheten med en el-kärra är svårslagen dock. Nej då det stämmer bra att det är annan finish på fena och stabbe. De är av ett annat material och man försöker spara på vikten där bak.

//Fredrik

Jag har ju el-kärror också

Namn:		IMG_20181104_112933.jpg
Visningar:	409
Storlek:		5,29 MB
ID:		1126
                Senast redigerad av Elgstrand ; 2019-02-12, 00:00 . Anledning: bild

Kommentar

Ursprungligen postat av Grandpa Visa inlägg

Namn:		explorerbfsvart.jpeg
Visningar:	397
Storlek:		24,4 KB
ID:		1102
Börjat montaget idag på min nya Explorer BF 4meter, motor Schamback 1025 och YGE 65A ESC, MKS 6110 servon
                  Beställde du din från Twistermodels.com Grandpa? Riktigt fin modell det där

Kommentar

Köpte den ifrån "Världsmästarn" Primos Rizner....köpte med den NYA slimmade competition kroppen. Lite "tajtare" om man säger så å lite bökigare att få till ét! men med lite klurande så gick det oxå!

Här några bilder där jag nu gjort klart med kropps installationen med höjd/sidoroder servona (MKZ 6110) som nu är infällda i kroppen i ving sadeln /vingens mittsektion. Har även gjort den första IDS servo anslutningen till ena flapsen (servo:High King). Imorgon blir bygg fri då "Gubba-Gänget" hang flyger uppe på Ålleberg. Bygget fortsätter nästa vecka.

{"alt":"Klicka p\u00e5 bilden f\u00f6r st\u00f6rre version Namn: bf1.jpeg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka p\u00e5 bilden f\u00f6r st\u00f6rre version Namn: bf1.jpeg Visningar: 0 Storlek: 68.2 KB ID: 1187","data-align":"none","data-attachmentid":"1187","data-size":"medium"}{"alt":"Klicka p\u00e5 bilden f\u00f6r st\u00f6rre version Namn: bf.jpeg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka p\u00e5 bilden f\u00f6r st\u00f6rre version Namn: bf.jpeg Visningar: 0 Storlek: 58.1 KB ID: 1188","data-align":"none","data-attachmentid":"1188","data-size":"medium"}
                    Senast redigerad av Grandpa ; 2019-02-12, 23:37 .

Kommentar

Namn:		bf.jpeg
Visningar:	382
Storlek:		58,1 KB
ID:		1192

Namn:		bf1.jpeg
Visningar:	378
Storlek:		68,2 KB
ID:		1193

Kommentar

Redigering av en kommentar
                        Tjo bara vilka klaffar, blir roligt att höra hur du gillar det nya tänket i Explorer´n.
                        Lycka till! :-)

Flapsen är gigantiska, inga problem att stanna den där i luften förstår jag. IDS blir det på nästa modell, Shadowen är inte riktigt förberedd för det även om det går. Det är Arijan Hucaljuk (Även han världs och Europamästare ) som driver Twistermodels.com. Fungerade bra att beställa från honom även om det tar tid när flygplanen ska byggas först. Kul med hangflyg, det fläktar nog bra där idag.

//Fredrik

Kommentar

Hej!
                        Ja, då har jag slagit till och kan nu avslöja mitt nya F5J-vapen. Det blev en Egida igen från http://www.jaromuller.com/wp-content...205_100248.jpg. Det blev inte det billigaste alternativet, men det BÄSTA! Eftersom jag redan flyger en 2-kilos Egida sen tidigare så kändes det naturligt att prova en lätt variant också.
                        Denna modell är en "Egida carbon edition electro". Ska till och med vara lite lättare än en Egida Light, ca:1550 gram, men lika stark som en Egida Allround. Egida är en relativt gammal konstruktion, (men nytänkande) så jag räknar inte alls att ha samma "häng" som dagens nya moderna F5J-modeller. Den har relativt mycket högre vingbelastning än motsvarande F5J-modeller p.g.a. liten vingarea; men, det blir verkligen spännande att se hur pass mycket bättre den är än min gamla tunga och om jag överhuvudtaget kan vinna något heat med den.
                        Återkommer med bilder och mer info när jag fått min nya pärla.

/Ville

Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_20181205_100248.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_20181205_100248.jpg Visningar: 0 Storlek: 325.8 KB ID: 1312
                        builder of gliders with respect to the newest aerodynamical and construction trends.
                        Senast redigerad av Ville ; 2019-02-14, 22:59 .

Kommentar

Man får gratulera! Jösses vilken härlig flygmaskin. Konstigt nog satt jag och spanade på just Egida och Elasto igår. Lite av en drömkärra Egidan, den är snygg. 1550g kommer säkert vara njutbart, min Shadow hamnar på 1610g, även det är en äldre konstruktion. Tror det är en riktigt fin allround maskin som även går att flyga lite rally med, men det vet ju redan du om du har en sen tidigare. Kul!

//Fredrik

Kommentar

Arbetar...
                          X