Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2019

    Då var vi inne i September och näst sista månaden av ESU 2019 och jag känner att de fina flygdagarna blir färre och färre.
    Endast fyra resultat har redovisats denna månad vilket kanske kan bero på vädret.

    Ännu en gång får vi gratulera Vråken (Per Ranstad) som tog hem månadssegern med sina 1529 poäng!
    Vi grattar även StefanA som vann presentkoden värd 100kr hos Autopartner RC denna månad.

    Med lite tur har ni fått email eller meddelande på detta forum med bifogat diplom eller presentkod.
    (meddela mig gärna tillbaka så jag vet om det kommit fram.)

    Målet med ESU är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv eller med lite tur i lottningen en rabattkortskod på 100kr hos Autopartner RC.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur medans andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.

    Jag har i flera säsonger använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!

    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annulleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).

    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motor tiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.

    Motor tiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.

    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.

    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.


    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng

    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng


    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

    ------------ Slut på reglerna ------------



    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.

    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .


    För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		QR.png
Visningar:	168
Storlek:		14,2 KB
ID:		6552




    1:a starten.

    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.

    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.


    2:a starten.

    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.

    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.


    3:e starten.

    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.

    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.



    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------



    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.


    Här är nuvarande ställning:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-09-1.JPG
Visningar:	151
Storlek:		155,9 KB
ID:		6553


    Lycka till i September omgången alla!

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Här kommer månadens första resultatsom flögs i varierande sol/moln men knappt ingen vind och men min TopModel Astra.
    Fick jobba hårt för sekundrarna men tyvärr är jag fortfarande usel på att landa.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-09-09.JPG
Visningar:	144
Storlek:		49,3 KB
ID:		6618
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Här kommer mitt resultat för September som jag flög den 26/9 med min Daidalos.

      Växlande molnighet, +12 grader, svag termik och 2-4 sekundmeter.

      1. 8.00, landning 0,3 m och motor 21 s. 480+30-21 = 489

      2. 7.58, landning 0,6 m och motor 21 s. 478+30-21 = 487

      3. 8.00, landning 0,8 m och motor 22 s. 480+30-22 = 488

      Summa: 1464

      Modell: Daidalos 2,5m krysstabbe
      Motor: Turnigy Sk3 2836-1140
      Propeller: Turnigy Carbon 11X6
      Spinner: Vladimir
      Ack: 3 celler 850 mAh 45 c
      Radio: Multiplex Profi TX 16

      /Lennart
      Senast redigerad av AVA ; 2019-09-30, 18:59 .

      Kommentar


      • #4
        Min Septemberflygning med Maxa

        7,59 min 1,5m 14s
        479 27 -14 = 492
        8,02 2,4m 15s
        478 24 -15 = 487
        8,03 0,8m 18s
        477 30 -18 = 489
        =1468

        Med vänlig hälsning
        Stefan

        Kommentar


        • #5
          Inget esu resultat från mig i september. Jag har ägnat tiden åt reparation av Allergon efter augusti flygningen. Skadorna var mer omfattande än jag först bedömde. Nu tror jag att den är återställd till flygbart skick. Testflygning och sedan förhoppningsvis esu flygning i oktober. Hoppas på bra väder.
          /Per

          Kommentar


          • #6
            Då var ESU September 2019 avslitat. Det har varit en kall, blåsig och regnig månad med få termiktillfällen här i Eskilstuna.
            Tydligen lika över landet då det i denna månad endast rapporterats in tre resultat.

            Denna månad lyckades Stefan A bäst och flög ihop 1468 poäng och vinner äran och ett diplom som kommer med mailen.
            Grattis Stefan A!

            För första gången sedan 2014 får jag gratulera mig själv (Micael Petrik) :-) då det blev nummer 1 i lottningen om presentkort och jag är nummer ett i listan av oss tre denna månad så vann jag själv presentkoden väd 100kr hos Autopartner RC denna månad

            Jag använde "Generera slumptal" på http://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1 för att ta fram ett tal mellan 1 och 3 då vi var tre deltagare denna månad. Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Generera slumpta September 2019l.PNG Visningar:	46 Storlek:		21,5 KB ID:		6997


            Ställningen efter September månads ESU är som följer.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-09-2.JPG
Visningar:	15
Storlek:		181,0 KB
ID:		7373

            AVA i topp efter denna månad tätt följd av Mig och Vråken.

            (Oktober tråden kommer så fort jag kan, hoppas ni har överseende med detta)

            /Petrik
            Senast redigerad av petrik ; 2019-10-28, 13:24 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar

            Arbetar...
            X