Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Altis V4+ hjälp

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• petrik
    startade ett ämne Altis V4+ hjälp

Altis V4+ hjälp

Jag testade motoravstängning med min Altis V4+ idag och hade satt den på 100m.
    Tyvärr klarar jag inte att tyda diagrammet om den slog av på 100m eller hur lång motortid jag hade.
    Kan någon med en Altis förklara för mig?
    Jag lade även med en zip fil med .afr och .csv filen. [ATTACH]n4625[/ATTACH]

Klicka på bilden för större version

Namn:		AltisBild.JPG
Visningar:	95
Storlek:		146,5 KB
ID:		4624

Hej Petrik.
    Skrev lite fel angående motortid, vid närmare granskning så var motorn igång ca: 11, 4 sek. Jag kan ju kolla Throttle in (51,8 sek), sen ser jag ju Altitude switch 63.2 sek, och det är ju då motorn slår av. Och om jag sen mäter stighastigheten mellan Throttle in och Altitude switch så är stiget ca: 8.6 m/s; mäter jag istället mellan Altitude switch on och Altitude switch så är stiget ca: 13 m/s.
    Om du vill ha bättre koll så ställ in enligt mina förslag, då kommer det bli ännu tydligare, och du får lite mer data, t.ex. Motor switch on och F5J alt. De inställningar jag föreslår innebär heller inga nackdelar.
    Jaja, du får experimentera.

• petrik
    kommenterade 's svar
    Lurigt detta. Hur ser du motortiden?

Hej igen Petrik.
    Det finns en hel del bra funktioner i Altis Flight manager, högerklicka i diagrammet så kan du t.ex. välja "Show point values", då får du stenkoll på loggade höjder och tider och när de inträffade. Glöm inte bort zoomfunktionen, mycket användbar. Använd gärna F5J höjdmätninsfunktionen, då ser du ju starthöjden direkt i displayen när du landat, (detta under förutsättning att du inte återstartar motorn) . Den visar höjd 10 sek efter motoravstängning.

/Ville

Lämna en kommentar:

Hej Petrik!
    Till att börja med, bocka i rutan "Show markers" så ser du lite mer detaljer. Jodå, din logger, "Altitude switch" stängde motorn vid ganska precis 100 m. Din motortid var ca: 8 sek, ca: 13 m/s i stig. Du har tydligen ställt in loggstart vid 5 m. De övriga bilderna är förslag till inställning. Givetvis kan du starta loggning vid en viss höjd, men minnet är så stort så man kan gott logga hela tiden.

/Ville
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ville ; 2019-05-16, 08:40 .

Lämna en kommentar:

Arbetar...
X