Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2022

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2022

    Nu är Oktober omgången (som är årets sista) av ESU startad sedan en knapp vecka.
    Förra månaden var det endast JAG som lämnade resultat så jag hoppas på en bättring i denna månad.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består i år av presentkort som gäller för 15% avdrag på ett köp.
    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motor tiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometers band räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.


    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motor tiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motor tiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av start kort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver. [ATTACH]n19550[/ATTACH]
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    Ställningen efter Juli omgången är som nedan:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-10-1.jpg
Visningar:	272
Storlek:		80,5 KB
ID:		19549
    Lycka till i Oktober omgången alla!

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag gjorde två ESU omgångar direkt efter varandra igår Tisdag 4/10 i strålande sol och termik så det räckte till.
    Första omgången sumpade jag helt både i tid och landning i tredje starten men omgång två blev bättre.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		ESU_2022-10-04.jpg
Visningar:	267
Storlek:		2,10 MB
ID:		19553

    Fick ihop 1437p.
    Hoppas vädret blir bättre igen så man hinner ett par omgångar till men dessa poäng är nog max vad min förmåga klarar.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-10-04.JPG
Visningar:	289
Storlek:		35,5 KB
ID:		19552

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      En ESU omgång mellan 11:30 - 12:45 i soligt väder och med bra termik.
      Fick ihop 1453p och bättrade på mina poäng med 16p.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-08-09.PNG
Visningar:	248
Storlek:		20,5 KB
ID:		19594

      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        På månadens näst sista dag fick jag ihop ett ESU-resultat. Vinden var nästan obefintlig. Termiken fanns där, väldigt svag på låg höjd, ganska bra när man kom över ca 100m, men den var ganska gles så man fick leta ordentligt för att hitta den. Första landningen gjorde jag bort mig och bromsade för kraftigt och för tidigt, andra o tredje är jag nöjd med.

        7:51 (0:12) 1,6m = 471 -12 +27 = 486
        7:56 (0:15) 0,5m = 476 -15 +30 = 491
        7:55 (0:15) 0,6m = 475 -15 +30 = 490
        Summa: 1467

        Kommentar


        • #5
          Hej!
          Ledsen om det tagit tid för mig att avsluta ESU 2022 men svensktmodellflyg.org har varit nere ett tag så jag har inte kunnat avsluta tidigare.
          Deltagarantalet i ESU 2022 har nog varit det lägsta på flera år tyvärr med endast fyra deltagare och i sista fyra månaderna så var det bara jag och StefanR som fick in resultat.
          Jag hoppas verkligen på en uppgång iför ESU till nästa år.

          Oktober månads vinnare blev StefanR med 1467 poäng (slog mig med 14p).
          Grattis till StefanR och diplom kommer med mailen.

          Totalvinnar i ESU 2022 blev undertecknad (Petrik) med 10084p så grattis till mig med.

          Vinnare i lottningen av presentkortskod hos Autopartner RC blev även det jag men jag låter den förfalla då jag redan vunnit ett plus att det känns fel med lottning på bara två deltagare några månader.

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_20221121.JPG
Visningar:	224
Storlek:		52,4 KB
ID:		19799

          Resultatet i ESU 2022 blev som nedan.
          Alla deltagare har gjort bra resultat även i år.

          Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-10-2.JPG
Visningar:	205
Storlek:		111,0 KB
ID:		19800

          Tack för detta år ESU omgång och jag hoppas det blir deltagare för att köra en omgång även 2023.

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #6
            Stort GRATTIS Petrik!

            Under den här säsongen har du verkligen visat att det går att få till väldigt fina poäng med ganska modesta plan. Jag ser förväntansfullt fram emot att se vad du presterar nästa säsong!

            Jag vill även säga ett stort TACK för att du hanterat tävling även detta år. För mig har ESU varit ett viktigt moment i min F5J-träning och det känns väldigt bra att serien har fortgått även under detta år.

            /Stefan

            Kommentar


            • #7
              Hoppas det blir ESU nästa år med. Tänkte införskaffa någon form av kärra så en kan vara med.

              Kommentar


              • #8
                Vad kul att du vill vara med! Det vore kul om vi blir riktigt många nästa år.

                Om du inte redan har sett det så har Petrik annonserat om en segelflygkurs i en annan tråd här i forumet. Där kommer vi lära ut mycket matnyttigt både för den som vill tävlingsflyga och den som vill segelflyga för sitt eget nöjes skull.

                Kommentar


                • #9
                  test inlägg
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • #10
                    testar igen
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #11
                      Hoppas på att kunna premiära min La Seńorita i helgen. Klädde klart alla delar under kvällen som var.

                      Kommentar


                      • petrik
                        petrik Kommenterade
                        Redigering av en kommentar
                        Jäkligt snygg

                    • #12
                      Har en Eternity F5J på gång. Men den kommer inte förens i Juli nångång.

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X