Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2021

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2021

    Nu är det April och friska vindar ute så jag har inte flugit något denna månad (Vi fick även snö!!).

    Endast fyra resultat lämnades in förra månaden men jag hoppas det beror på dåligt väder och inte tappat intresse för ESU.
    Mars månadsvinnare blev Stefan Andersson och utlottningen av presentkortskoden vann MIG (ännu en gång sorry för det).
    Grattis till oss båda!

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.
    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.

    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.


    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    Ställningen så här långt är som nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-04_1.JPG
Visningar:	161
Storlek:		105,0 KB
ID:		15541

    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Välkomna till April omgången av ESU 2021 önskar Micael Petrik!
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Kanonväder för en ESU omgång i solskenet vid lunchtid när termiken drog igång.
    Lite blåsigt för den lätta Astran men termiken överglänste det problemet.
    Dessutom en av de bästa landningar jag gjort, även om det bara var tur.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Snip-it_1618403848953.jpg Visningar:	0 Storlek:		89,7 KB ID:		15612
    Senast redigerad av petrik ; 2021-04-14, 21:15 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Hej!
      Idag var det fina förhållanden i Köping. Flög med en elektrifierad Gentle Lady, inte min bästa ESU-maskin.
      Lite data:
      Balsa/plywood. Styrs med sid-och höjdroder
      Spännvidd 2 meter, flygvikt 780 gram
      Motor MEGA 16/15/6 inrunner med Aeronaut 8x5 fällbar propelelr
      3s 1300 mAh LiPo

      Väger alltså inte mer än en Blue Phoenix trots motor och ackar. Med en motor med max. ström på 18 Amp så blir ju motortiderna lite långa men fick ändå ihop 1236 poäng idag.
      Avvaktar nästa fina termikläge innan jag rapporterar in fullständigt, då med den modell jag flyger mest E-Spiriten
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Hej,
        Den 20/4 var det äntligen hyfsat väder. Jag fick ihop följande med min "Baba-Dancer":

        7,45 15 s motor 4,1 m 468p
        7,50 19 s motor 8,5 m 457p
        7,25 13 s motor 2,5 m 456p
        Summa 1381 poäng

        I alla fall lite bättre än mars-resultatet..
        /Per O

        Kommentar


        • #5
          Var på G den 27:e med första gången 8 minuter prick. Tyvärr var det som att flyga in i en vakuumburk vid ett par landningar.. Det bara tokdog Så jag fick inte ihop bättre är den 14:e. Här är mitt resultat:

          1: 6min 42sek 38sek motor, Landning ca 3,8 meter = 406 poäng
          2: 7min 54sek 69sek motor. Landning ca 4,5 meter = 441 poäng
          3: 6min 32sek 51sek motor, Landning ca 2,3 meter = 389 poäng.

          Totalt 1236 poäng i Aprilomgången, det är 5:e bästa resultatet av de 24 omgångar jag flugit så jag får väl vara nöjd med det.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Var är alla som brukar vara med i ESU?
            Det känns lite ödsligt nu tycker jag.
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #7
              Hejsan. Ett sent inlämnat resultat
              7,58 0,7m 10sek
              478 +30 -10 = 498
              7,58 1,7m 12sek
              478 +27 -12 = 493
              7,57 1,5m 15sek
              477 +27 -15 = 489
              = 1480

              Förstår inte vilka bra resultat jag fått i år. Det går nog snart över.

              Tror det var flyget med Maxa

              mvh Stefan

              Kommentar


              • #8
                Hej alla! Kul att ESU lever vidare! Ja, tiderna har förändras sen jag och Ville skapade ESU för länge sedan...

                Tänker lite på detta ang max flyghöjd på 120 m utanför ett godkänt fält, kan det vara en orsak till minskad aktivitet? Är väl så att alla inte kan eller vill flyga på ett godkänt fält med högre maxhöjd, och vi vet ju alla att det blir skillnad på flygtid om man drar till 200 m istället för 120 m..

                Visst, är termiken framme brukar det lösa sig oavsett starthöjd, men under vinterhalvåret gäller det ju typ snålflyga från "högre" höjder, men från 120 m är man ju nere direkt, nog för det handlar om en egen utmaning, men får man inte till något vidare resultat jämfört med "höghöjdsflygarna" kanske det inte blir så roligt i längden?

                Jag har ju själv tänkt hoppa på ESU många gånger, men dragit mig för detta eftersom jag är en "naturflygare" med max 120 meter..

                Nu är det inte lätt att få till något som jämnar ut skillnad i praktisk starthöjd mellan deltagare, så kanske bara inse att ESU passar bäst inom klubbar?

                Kommentar


                • #9
                  Ursprungligen postat av Johan Lindell Visa inlägg
                  Hej alla! Kul att ESU lever vidare! Ja, tiderna har förändras sen jag och Ville skapade ESU för länge sedan...

                  Tänker lite på detta ang max flyghöjd på 120 m utanför ett godkänt fält, kan det vara en orsak till minskad aktivitet? Är väl så att alla inte kan eller vill flyga på ett godkänt fält med högre maxhöjd, och vi vet ju alla att det blir skillnad på flygtid om man drar till 200 m istället för 120 m..

                  Visst, är termiken framme brukar det lösa sig oavsett starthöjd, men under vinterhalvåret gäller det ju typ snålflyga från "högre" höjder, men från 120 m är man ju nere direkt, nog för det handlar om en egen utmaning, men får man inte till något vidare resultat jämfört med "höghöjdsflygarna" kanske det inte blir så roligt i längden?

                  Jag har ju själv tänkt hoppa på ESU många gånger, men dragit mig för detta eftersom jag är en "naturflygare" med max 120 meter..

                  Nu är det inte lätt att få till något som jämnar ut skillnad i praktisk starthöjd mellan deltagare, så kanske bara inse att ESU passar bäst inom klubbar?
                  Men ögonmått går väl bara till 120m, eller?
                  Skämt åsido. Varför vill man inte flyga på klubbfält? det är väl alltid trevligt att ha någon klubbkamrat att prata med mellan flygningarna?
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Johan Lindell Visa inlägg
                    ......

                    Nu är det inte lätt att få till något som jämnar ut skillnad i praktisk starthöjd mellan deltagare, så kanske bara inse att ESU passar bäst inom klubbar?
                    En kommentar bara..
                    Ok att man går ihop och flyger ESU samtidigt på samma plats ger ju en extra dimension till det hela. Men skillnaden mellan en högvärdig F5J-maskin och mina balsahäckar måste man hitta någon formel för.

                    I min värld är ESU en push att få mej att flyga, även om jag står där ensam. Spänningen blir att försöka slå det personliga rekordet, sedan träningen i att se på planet när det hamnar i termik, att våga svänga brant på låg höjd (ffa med 3-kanalsstyrning) och att "pricka fötterna" vid landning efter exakt 480 sekunder.
                    "If it looks allright, it flies allright"

                    Kommentar


                    • petrik
                      petrik Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Jag tycker ESU fortfarande funkar som det är. Det är ju egentligen ingen tävling utan en utmaning. Utmaningen är ju att bli bättre och att lära av varandra. Jag tycker fler av F5J flygarna borde vara med och ha det som träning. Vet att några gjorde så förr. Jag har inget problem med att hamna en bit ned i listan.
                      Jag hoppas fortfarande på att deltagandet skall öka.

                  • #11
                    Vi kanske skulle köra en ESU turne och träffas på olika klubbfält och flyga tillsammans.
                    I vår klubb har vi några nybörjare på segelflyg så vi skall ha 3 till 4 elsegelutbildnings tillfällen i vår. 3st erfarna termikrävar skall lära de nya. Jag hoppas att det blir någon som kommer med i ESU efter detta. Vi funderar även att i uppflygning av elsegel skall det ingå en ESU omgång (3 starter) som skall in i den månadens omgång.

                    SMFFs kriterier för A cert för elsegel är löjligt. Kanske uppflygningen där skulle vara en genomförd ESU omgång!
                    Senast redigerad av petrik ; 2021-05-07, 17:17 .
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #12
                      Det verkar inte finnas någon maj-tråd så jag skriver här i väntan på att den skapas.

                      Det känns som att det var länge sedan jag var med i ESU, men nu har jag (äntligen) lagat upp en elkropp till ett av mina plan. Det är trotjänaren Icon2 som jag gjorde iordning en elkropp till under mitten av förra säsongen, men jag körde sönder den i höstas och den har legat och väntat på reparation sedan dess. Jag hade fixat iordning den till förra helgens tävling men hade inte hunnit trimma in den så den var svårflugen tyckte jag. Sedan dess har jag varit ute ett par gånger och hunnit med några trimflygningar så nu börjar den bete sig som jag vill.

                      Ikväll (10/5) hade dottern träning mellan sju o nio så då passade jag på att åka till fältet efter att jag släppt av henne. Kvällstermiken var inte särskilkt stark men den var relativt lätthittad och det var bra träning i att flyga snålt.

                      7:56 (0:23) 0,38m (160m starthöjd)
                      7:59 (0:23) 1,07m (175m starthöjd)
                      7:59 (0:21) 1,64m (146m starthöjd)

                      476 -23 +30 = 483
                      479 -23 +27 = 483
                      479 -21 +27 = 485
                      Totalsumma: 1451 poäng

                      Nytt personbästa vilket jag är väldigt glad över!


                      Plan: eCon2 (Icon2 med hemmagjord elkropp)
                      Motor: Roxxy C35-36-1500
                      Propeller: Graupner CAM 10x6
                      ESC: YGE-60
                      Batteri: SLS Quantum 3S-1000 65C/130C
                      Flygvikt: ca 2265g

                      Kommentar


                      • #13
                        Även denna månad är inlägget försenat så nu är vi redan inne i Maj omgången.
                        Tyvärr har vår lilla ESU skara inte ökat denna månad så vi får se hur det blir.

                        Stefan Andersson var bäst även April månad med sina 1480 poäng! Grattis till Stefan och ett Diplom kommer med mailen.

                        Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
                        Även i år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

                        Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
                        Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...aler=0&antal=1.
                        Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

                        April 2021 vinnare i utlottning av presentkortskod (kommer i meddelande här på forumet då jag inte tror jag har din mailadresss) är ..... PERO !!
                        Stort grattis även till Pero!

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_2021-05-10.JPG
Visningar:	13
Storlek:		32,9 KB
ID:		15851

                        Ställningen efter April är som följer.

                        Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-04_2.JPG
Visningar:	13
Storlek:		93,9 KB
ID:		15852

                        Vi hoppas Maj blir en månad med fina flygdagar.
                        /Petrik
                        (Maj tråd kommer så fort jag hinner)
                        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                        ESU deltagare och ESU administratör
                        https://www.autopartner.se/

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X