Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Motorpornografi

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Motorpornografi

    Klarade inte av att se det här underforumet vara helt tomt...

    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

  • #2
    Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Klarade inte av att se det här underforumet vara helt tomt...
    Ja, det var musik........vad var det där för motor....?

    .................................................. .................................................. .................................

    Här kommer litet eterdoft.
    En ED "Miles Special" 5 cc. Den här versionen kallades "Viking".
    -----> http://vimeo.com/292496754 <-----

    Klicka på bilden för större version

Namn:		ED Miles Special 'Viking' 5cc.jpg
Visningar:	385
Storlek:		345,8 KB
ID:		2161

    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Gasman
      Gasman Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Min nya DLA 64 i2 som jag köpte förra året för att se om en sketen, billig tjing-tjong-motor går att få ordning på. Jag började med att demontera och undersöka motorn (finns redovisat på Facebook men jag ska nog kopiera det hit) Det var mycket handpåläggning som behövdes men jävlar vad den går bra nu. Jag ska ha den i en 2,5 meters P51D som Sjökvistar'n i Torshälla lurade på mig.

  • #3
    Måste lägga till: När jag tittade på DLA-filmen här ovan, kände jag spontant ett litet obehag över att som åskådare stå precis i linje med propellercirkeln...........just där brukar jag alltid undvika att stå när jag tittar på motorer som körs.....
    Men i det här fallet var det väl bara kameran som riskerade en "fullträff"......
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #4
      Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
      Måste lägga till: När jag tittade på DLA-filmen här ovan, kände jag spontant ett litet obehag över att som åskådare stå precis i linje med propellercirkeln...........just där brukar jag alltid undvika att stå när jag tittar på motorer som körs.....
      Men i det här fallet var det väl bara kameran som riskerade en "fullträff"......
      En nyfiken fråga: om en propeller tappar ett blad (för det är väl största risken?), brukar det då åka rakt åt sidan, snett framåt, eller snett bakåt?

      Kommentar


      • #5
        Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
        En nyfiken fråga: om en propeller tappar ett blad (för det är väl största risken?), brukar det då åka rakt åt sidan, snett framåt, eller snett bakåt?
        Jag är inte rätt person att ge ett vetenskapligt fastställt svar, men jag anar att centrifugalkraften övervinner de aerodynamiska krafterna....i alla fall den första, farligaste biten av färden.
        Rakt åt sidan i närområdet blir därför min gissning.


        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #6
          Propellern är en 22x10 som väger ca 130 gram och snurrar som mest med 8000 rpm. Om man leker med att den delar sig i centrumhålet vid fullvarv;

          Vikten på propellerhalvan är 65 gram och dess masscentrum rör sig då med 8,2 m/s.

          Centripetalkraften blir då: F = m x v2/ r dvs 31,2 N eller drygt 3 kg. Samtidigt drar propellern drygt 150 N eller 75 N/bladhalva. Kraften framåt är då 2,4 ggr större än den radiella kraften. Bladhalvorna borde då röra sig avsevärt mer framåt än åt sidorna.

          Någon som har sett en propeller dela sig? Jag har aldrig gjort det....
          //Mange

          www.strangnasmodellflygare.se

          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

          Endast döda laxar flyter medströms...

          Kommentar


          • #7
            Jag läser ödmjukt dina siffror Mange.....men innan jag köper dem helt, måste jag bara tillföra en fundering:
            Den dragkraft du nämner är aerodynamisk, statisk dragkraft, dvs bladen har inte byggt upp någon "inertia", massarörelse, framåt, helt enkelt pga att motorn (eller planet) inte rör sig....
            Vilket borde betyda (funderar jag), att i det ögonblick bladet går av, "kollapsar" aerodynamiken (dvs det enda som "drar" framåt") och "framåtkraften" upphör när bladet singlar iväg okontrollerat och utan "anfallsvinkel"....

            Tänker jag helt galet här....????......i så fall, ta mig ur mina villfarelser, Mange...

            ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
            En enda gång har jag sett det hända, men det blev inte så lärorikt, eftersom bladet gick snett ner i backen nedanför motorn, och studsade. Avståndet var helt enkelt för litet för att det skulle gå att bedöma om bladet strävade "framåt" eller inte....
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-03-05, 11:29 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #8
              Jag har gjort det,en trebladig 17" propp gjorde det i luften,sprack i navet varpå den tvåmotoriga kärran högra vinge,bäst beskrivet,exploderade och trillade ner..
              Proppellerdelen for iväg långt åt sidan,så här ur minnet,kanske 45 graders vinkel snett ut åt höger o satt i gräsmattan som en kniv 10 meter från de övriga resterna..
              Har blivit lite försiktigare efter det. Den gick fint den där Gasman,Grattis till moddarna !

              Det här ser jag fram emot när snön har gett med sig,min motorporr,3/4 av nöjet är att höra den,fantastisk motor!



              Och Farbror Tomas L när han var på statsbesök,mycket jobb men attans vilket liv den för!


              MVH
              //Bokis

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
                Jag läser ödmjukt dina siffror Mange.....men innan jag köper dem helt, måste jag bara tillföra en fundering:
                Den dragkraft du nämner är aerodynamisk, statisk dragkraft, dvs bladen har inte byggt upp någon "inertia", massarörelse, framåt, helt enkelt pga att motorn (eller planet) inte rör sig....
                Vilket borde betyda (funderar jag), att i det ögonblick bladet går av, "kollapsar" aerodynamiken (dvs det enda som "drar" framåt") och "framåtkraften" upphör när bladet singlar iväg okontrollerat och utan "anfallsvinkel"....

                Tänker jag helt galet här....????......i så fall, ta mig ur mina villfarelser, Mange...

                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                En enda gång har jag sett det hända, men det blev inte så lärorikt, eftersom bladet gick snett ner i backen nedanför motorn, och studsade. Avståndet var helt enkelt för litet för att det skulle gå att bedöma om bladet strävade "framåt" eller inte....

                När jag funderar lite har du nog helt rätt, Bosse. I samma ögonblick proppen går av slutar ju rotationen och därmed också "lyftkraften" på bladet. Annars är ju centripetalkraften inte särskilt stor så är inte proppen skadad klarar den ju rätt skapliga varvtal. Fördubbla varvet till 16.000 rpm så fyrdubblas kraften till - endast 12 kg! Vet inte hur mycket kraft det krävs för att slita itu navet men nog fasen krävs det nog mer än 50 kg?
                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • Bosse Jansson
                  Bosse Jansson Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Ja, det krävs nog defekta grejor om det här skall hända.....men jag kan inte slita mig från en viss obehagskänsla när jag står där i cirkelns periferi... :-)

                  (Skönt att jag inte tänkte alldeles snett om krafterna.....)

              • #10
                Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
                .
                .
                Den gick fint den där Gasman,Grattis till moddarna !
                .
                .

                Varvtalet var initialt 6.500 rpm men efter justering av tändpunkt och förgasare plus montering av inloppstrattar blev det liv i det lilla, snedögda monstret. Strax över 8.000 rpm varvar hon. Undrar vad det blir vid en lågsniffad flyby? Ljuvliga toner i alla fall...
                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • #11
                  Jag har ju ett par såna DLE 55 enstånkor kom jag på,med elstart. En sitter i en 1/4 Spitfire ,dem andra i en Cub.. Det här är väl ungefär samma som du ska ha din i?
                  Enda trasslet med denna i Spitten är att avgasledaren lossnar var 5:e minut..
                  Förståsigpåarna har mycket större motorer oftast i sina men jag tycker den räcker..



                  Senast redigerad av Bokis ; 2019-03-07, 13:09 .
                  MVH
                  //Bokis

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X