Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Provkörning

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Karl Göran
    kommenterade 's svar
    Hej Nyroth,
    Har tyvärr inte en aning om vad det är för byggsats. Frågade modellflygarkompisen jag köpte byggsatsen av men han kom inte ihåg, det var ett tag sen. Flygplanskroppen är i glasfiber och vingarna i foam klädda med balsa.

    Hälsningar

    Karl Göran

  • Turbin
    replied
    Håll ut, vi är nog ett stort gäng som fortsätter med förbränningsmotorer.
    /Matti

    Lämna en kommentar:


  • nyroth
    replied
    Underbar kärra och motor kombination , är det en gammal ACE Byggsats?
    Flyg och njut

    Lämna en kommentar:


  • Kay krut
    kommenterade 's svar
    Jag var med och provflög elmodellerna till Gert Zaar, när han utvecklade elflyget i Sverige. Detta var på förra årtusendet och elflyget låg i sin linda. Under åren som gått har jag haft några få elmodeller. Dock har ingen av dessa har gett mig den tillfredsställelse som en metanoldriven motor ger. Att sätta en elmotor i en Bleriot eller en Sopwith Camel vore, enligt mig på gränsen till brottsligt. Modellflyg för mig är att möta utmaningar och lösa dem på bästa sätt. Att flyga en spettkaka med därtill hörande elmotor ger inte mig något tillbaka. De som gillar elflyget ska naturligtvis syssla med detta. Det är ett fint alternativ till övrigt flyg och är ett bra val för de som inte klarar av eller vill syssla med "oljekladdade" motorer. Jag älskar ljudet av mina fyrtaktsmotorer men föraktar därför inte andras elmotorer.
    Karl Göran, välkommen tillbaka till oljekladdet !
    Kay krut

  • mcregor
    replied
    För mig är nog metanoldrivet sen väldigt långt tillbaka ett avslutat kapitel. Det är så smidigt med eldrivet, vinter som sommar, och man slipper rinnande olja i bilen. Nåja - den som vill får givetvis pyssla med detta men för mig tillför det numera inget annat än oljedropp i bilen - om jag skulle testa det återigen.
    Roger

    Lämna en kommentar:


  • reparatörn
    replied
    Thomas,

    Helt rätt. Tror många börjar tröttna på plastiga ARF med elmotor. Nä, balsabyggen skall det vara. Med förbränningsmotorer förstås, fattas bara annat. Vill man att det skall dofta gott också väljer man givetvis en diesel. INGET klår upplevelsen av att ha fått igång en riktigt tjurig diesel från 50-talet. Det är modellflyg det. Ja blodiga fingrar också, men det glömmer vi just nu.

    Lämna en kommentar:


  • Thomas
    replied
    Självklart ska Du gå över till förbränningsmotorer igen. Bara utmaningen med att få till en bra och säker gång på en sån ger den tillfredsställelse som avgör valet...

    Lämna en kommentar:


  • Karl Göran
    startade ett ämne Provkörning

    Provkörning

    Plockade fram en gammal klenod med förbränningsmotor som jag flög med förra seklet.
    Bifogar en filmsnutt där jag provkör motorn. Blir mer och mer sugen på att gå över till förbränningsmotorer både
    låter och luktar mysigare än elmotorer. Möjligen lite kladdigare så det går ju åt lite dasspapper och diskmedel.

    Hälsningar
    Nostalgisk modellflygare
Arbetar...
X