Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur rengör man kopparkabel med lackad isolering (emaljerad) så att de går att löda?

Minimera
X
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

• Hur rengör man kopparkabel med lackad isolering (emaljerad) så att de går att löda?

Hej!
    Hur rengör man kopparkabel (motorkabel) som har lackad isolering (emaljerad) så att dessa går att löda? Jag skulle behöva kapa mina motorkablar till en Mega motor.

/Ville
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

Hej Ville!
    Lacken går bra att skrapa bort med en kniv.

Kommentar

Hej Lennart. Ok, om det är enda sättet så får jag testa det. Kabelhärvan har ju inte allt för många kardeler så det kanske funkar bra att skrapa med kniv, hade i och för sig hoppats att det hade funnits något smidigare sätt, någon härligt frätande kemi.

/Ville

Kommentar

Vill man inte jaga rundor med kniven så funkar ju även finare sandpapper/smärjelduk.
        Emaljen är ju till för att skydda mot det mesta upp i ganska höga temperaturer.
        Det är ingen höjdare att rensa ett gäng hårstråtunna kardeler som ska lödas.
        www.modellflygnytt.se/mv.html

Kommentar

Hej!
          Tack för svaren. Jag fick ett tips av Steve på NeuMotors; "Bästa råd är att inte klippa ledningarna om du inte har rätt verktyg för att ta bort isoleringen. Fabriken har en maskin med glasfiberhjul som snurrar med hög hastighet som tar bort isoleringen utan att skada koppartrådsträngarna."
          Jag kommer att följa det rådet.

/Ville

Kommentar

Låter som om detta är något som kan göras med ett lämpligt Dremelverktyg.......
            Det är länge sedan nu, men själv har jag tidigare använt smärgelduk.
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-04-11, 21:48 .
            ...så där lagom vintage...

Kommentar

Har ju frågat runt lite, både i Svedala och på RCG och fått flera svar, somliga säkert bättre än andra, men jag tänker försöka klara mig som det är. Tack för svaren igen.

/Ville

Kommentar

Emaljerad koppartråd? Jag kör med ett tänt stearinljus och sedan lite försiktigt med finkornigt sandpapper.

Kommentar

Precis som Airfoil nämnde, -Värme!
                  Men jag kör med en liten butanbrännare som inte sotar så förbannat plus att jag håller koppartråden med en kombinationstång som effektivt hindrar värmen att sprida sig för långt. Sedan går det enkelt att skrapa bort resterna av den brända lacken.
                  //Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

Endast döda laxar flyter medströms...

Kommentar

Arbetar...
                  X